۱۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۸۵۷۷۲
آیت‌الله مکارم شیرازی:

پرداخت زکات فطره مهمان یک روزه بر عهده میزبان نیست

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که پرداخت زکات فطره بر کسانی که روزه می‌گیرند و چه کسانی که معذورند و یا عمداً روزه نمی‌گیرند،‌ واجب است، گفت: زکات فطره سلامتی انسان را تا یکسال تأمین می‌کند.
تفسير قرآن آيت الله مکارم شيرازي در حرم حضرت فاطمه معصومه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز پس از اقامه نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی‌(ره) با اشاره به اهمیت پرداخت زکات فطره گفت: زکات فطره بر کسانی که روزه می‌گیرند و چه کسانی که معذورند و یا عمداً روزه نمی‌گیرند، واجب است، یعنی تنها ویژه روزه‌داران نیست.

وی با بیان این‌که زکات فطره، سلامتی انسان را تا سال آینده بیمه می‌کند، افزود: چه مانع از آن است که انسان با پرداخت مبلغ مختصری، خود را در دستگاه الهی بیمه کند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که به پیشکار خود فرمودند «عائله من را کامل حساب کند تا کسی از قلم نیفتد که ممکن است حوادثی بر سرش آید»، گفت: پرداخت زکات فطره شرط قبولی روزه ماه رمضان است.

وی همچنین در پاسخ به این استفتا که اگر روز آخر ماه مبارک رمضان، مهمان به خانه‌ای آید، آیا فطریه مهمان بر عهده میزبان است، اظهار داشت: اگر میهمان پس از اذان مغرب به خانه کسی برود، فطریه‌اش برعهده میزبان نیست و اما اگر قبل از اذان مغرب بر میزبان وارد شود، برخی فقها گفته‌اند که فطریه برعهده میزبان است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: از نظر ما فطریه مهمانی که قبل از اذان مغرب بر خانه‌ای وارد می‌شود، برعهده میزبان نیست. در صورتی برعهده میزبان است که مهمان بخواهد در طول یک هفته در خانه وی بماند و نان خورش محسوب شود. با یک مهمانی کم، حکم پرداخت فطریه بر عهده کسی نمی آید.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا زکات فطره عده‌ای کارگر که در کارخانه کار می‌کنند و افطاری‌شان را صاحب کارخانه می‌دهد، برعهده صاحب کارخانه است، گفت: زکات فطره برعهده صاحب کارخانه نیست، چرا که این افطاری حکم بخشی از مزد کارگران را دارد و زکات فطره برعهده خود کارگران است.

فال بد و فال خوب یکی از مسائل خرافی است

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه تفسیر قرآن کریم و در ادامه بحث خرافات، آن را یکی از مشکلات همیشگی پیامبران خدا عنوان کرد و با بیان این‌که عرب جاهلی هم به خرافات دچار شده و فرزندان خود را می‌کشتند، با اشاره به آیه‌ای از قرآن، گفت: کسانی که از روی احمقی، فرزندانشان را کشتند، خسران دیدند.

وی با بیان این‌که وقتی خرافات پیش آید، منطق فرار می‌کند، به فال بد و فال خوب که یکی از مسائل خرافی است اشاره کرد و افزود: اسلام 1400 سال پیش و در محیطی پر از خرافات با آن مبارزه کرد و پیامبر اکرم(ص) در مورد آن فرمود «فال بد زدن شرک و یک نوع انحراف از توحید است».

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اضافه کرد: مردم برخی شهرها که با فال بد عجین شده بودند، می‌گفتند اگر صبح از در خانه بیرون بیایید و چشمتان به یک سید بیفتد، آن روز بلا نازل می‌شود، در صورتی که سادات عظیم‌الشأن هستند.

وی، مسأله بد قدم و خوش قدم را یکی دیگر از مسائل خرافی عنوان کرد و با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) ابراز داشت: پیامبر خدا در این‌باره فرمودند «اگر چیزی شوم باشد، آن لسان آدمی است که در مواقعی انسان را به هلاکت می‌افکند».

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین با بیان این‌که برخی مدیران شکست خود را گردن سوء مدیریت خود نمی‌اندازند، بلکه گردن فال بد، شوم و نحس می‌اندازند، گفت: زمانی که یک گرفتاری در داخل کشور اتفاق می‌افتد، می‌گویند عامل اصلی آن آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هستند.

وی تصریح کرد: برخی گرفتاری‌های پیش آمده در کشور به سبب سوء مدیریت برخی مدیران است و همه ناکامی‌ها را بر گردن دشمنان انداختند، خطا، خرافه و اشتباه است. /920/پ202/ج

ارسال نظرات