۱۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۶
کد خبر: ۸۵۸۱۵

درسنامه آشنایی با کشورهای اسلامی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ درسنامه آشنایی با کشورهای اسلامی تالیف جمعی از پژوهشگران مرکز تحقیقات استراتژیک منتشر شد.
درسنامه آشنايي با کشورهاي اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، درسنامه آشنایی با کشورهای اسلامی به سفارش معاونت آموزش و پژوهش بعثه مقام معظم رهبری و با همکاری جمعی از پژوهشگران مرکز تحقیقات استراتژیک و با نظارت حجت‌الاسلام حسن روحانی با موضوعات سیاست خارجی و جهان اسلام و آشنایی با کشورهای اسلامی منتشر شد.

آرمان مهم این کتاب متشکل از یک دیباچه، پیشگفتار و دو بخش مهم همچون سیاست خارجی و جهان اسلام و آشنایی با کشورهای اسلامی است.

سیاست جهان سلطه در رابطه با اسلام و کشورهای اسلامی، مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جریان‌های مختلف موجود در کشورهای اسلامی از مهم‌ترین سرفصل‌های بخش اول این کتاب به شمار می‌آید.

تفکرات ایدئولوژیک یک القاعده، وهابیت جدید و طرح سوالی برای جمهوری اسلامی ایران، راهکارهای ایران در قبال چگونگی برخورد با القاعده، دلایل لزوم توجه بیشتر ایران به ماهیت فکری و فرهنگی القاعده از جمله موضوعات مطرح شده در بخش اول این کتاب است.

بخش دوم این کتاب که شامل آشنایی با کشورهای اسلامی است در این بخش  مولف به موقعیت جغرافیایی،‌ جمعیت، پیش زمینه تاریخی، ساختار اجتماعی ـ فرهنگی، نظام سیاسی، ساختار و شرایط اقتصادی کشورهای همچون عربستان، امارات متحده عربی، کویت،‌ قطر، بحرین، عراق، عمان، فلسطین، سوریه، هندوستان،‌ پاکستان و افغانستان می‌پردازد.

بررسی جریان‌ها و گروهای سیاسی، حمایت از دموکراسی سازی در عراق، حمایت از گروه‌های شیعی،‌تلاش برای برقراری رابطه استراتژیک و کمک به بازسازی عراق از جمله موضوعاتی است که در معرفی و آشنایی کشور عراق آمده است.

در درس شانزدهم این کتاب افزون بر معرفی کشور پاکستان به موقعیت جغرافیایی و طبیعی، جمعیت، ساختار حکومتی، جایگاه قوا در اداره کشور، تکوین مذاهب در شبه قاره، نفوذ ادیان و مذاهب مختلف، آداب و سنن مذهبی و میزان پایبندی مردم به مذهب، تشکیلات مذهبی،‌ حوزه های دینی و رهبران مذهبی، سیر تحولات فرهنگی، ویژگی های اقتصادی،‌کمک‌های خارجی، توان هسته‌ای و روابط ایران و پاکستان اشاره شده است.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است:« به رغم قابل توجه مسلمانان از جمعیت و منابع مادی جهانی، در حال حاضر سهم آنان از اقتصاد، سیاست، علم و فناوری جهانی چندان قابل توجه نیست. با وجود عضویت بیش از پنجاه و شش کشور مسلمان در سازمان ملل،‌نمایندگان کشورهای اسلامی تاثیر چندانی بر تصمیمات جهان ندارند و حتی مجموعه بزرگتری مانند سازمان کنفرانس اسلامی نیز به دلیل اختلافات درونی نقش بسزایی در مسایل جهانی و منطقه‌ای ایفا نمی‌کند.»

گفتنی است، درسنامه آشنایی با کشورهای اسلامی برای نخستین بار در بهار 1389 با شمارگان 5000 نسخه در 344 صفحه و به قیمت 3000 هزار تومان منتشر شده است که علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به مراکز پخش آن و فروشگاه‌ها مشعر در سراسر کشور مراجعه و یا با شماره‌های 02164512003 و 0251783400 تماس برقرار کنند./917/پ202/ص
ارسال نظرات