سحر وجادوی رایج در میان مردم چیزی جز خیالات نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، ظهر دوشنبه و پس از اقامه نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) در ادامه بحث تفسیر قرآن کریم، مسأله خرافات را دنبال کرد و با اشاره به سحر، بخت بد و بخت خوب را مورد بررسی قرار داد.
وی افزود: اصل سحر مسلم است و واقعیت دارد و در قرآن کریم به آن تصریح شده است، اما آنچه مردم به آن سحر میگویند، خیالات است و در جایی هم که سحر معنی میدهد، کاملاً چشمبندی است و واقعیت ندارد.
حضرت آیتالله مکارم شیرازی با اشاره به داستان حضرت موسی(ع) و مقابله آن حضرت با ساحران، گفت: ساحران برای اینکه مردم را نسبت به عمل خود باورپذیر کنند، از عملیات روانی و انداختن ترس در بین آنان استفاده میکنند و همواره از قبل، پیشبینیهای لازم را به عمل میآورند.
وی ادامه داد: وقتی فرمان آمد که ای موسی عصایت را بنداز و موسی چنین کرد، عصا به مار بزرگی تبدیل شد که تمام سحر ساحران را بلعید، ساحران مغلوب و ناتوان شدند، به سجده افتادند و معجزه حضرت موسی(ع) اعتراف کردند.
این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه ساحران اهل خبره بودند و اهل خبره زودتر مسائل مشکل را تشخیص میدهند، گفت: اینکه تصریح شده است برای حل مشکلات به اهل خبره مراجعه کنید به این سبب است که آنان میفهمند و اهل فن هستند.
وی در ادامه با اشاره به افرادی که مشکلات و گرفتاری خود را به گردن سحر میاندازند و میگویند من را سحر کردهاند، آن را صحیح ندانست و ابراز داشت: علت گرفتاریها به سبب ضعف فردی است و ارتباطی با سحر ندارد.
حضرت آیتالله مکارم شیرازی با بیان اینکه عدهای افراد کلاهبردار از نقطه ضعف مردم استفاده کرده و در گوشه و کنار کشور به دعانویسی و باطل کردن دعا مشغولند، گفت: اینها یک مشت خرافات به عنوان باطل کردن جادو به خورد مردم داده و غیر از سوء استفاده مالی، سوء استفادههای جنسی شرمآوری نیز انجام میدهند.
وی خاطرنشان کرد: سحر و جادویی که مردم میگویند خیالات است و تنها راه مقابله با آن، نماز اول وقت، خواندن پنج نوبت آیتالکرسی در هر روز، پرداخت صدقه در راه خدا و نترسیدن و خود را تسلیم سحر و جادو نکردن است.
این مرجع تقلید همچنین درباره بخت بد و بخت خوب نیز گفت: هیچ معنی عقلانی برای عنوان بخت وجود ندارد و هیچ عقلی آن را تأیید نمیکند. همه بنده خدا هستند و بختشان خوب است که اگر در راه درست حرکت کنند به مشکلی بر نمیخورند و اگر هم دچار مشکلی شدند، آن مشکل امتحانی الهی است که اگر از عهده آن برآیند، پاداشش را خواهند گرفت.
زکات فطره بهتر است به بستگان و همسایگان نیازمند پرداخت شود
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم که در بیست و ششمین روز از ماه مبارک رمضان سخن میگفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اواخر ماه مبارک رمضان و با بیان اینکه کسانی که از توانایی برخوردارند، زکات فطره پرداخت کنند، گفت: مؤمنان زکات فطره خود را پیش از نماز عید فطر پرداخت کرده و پس از آن برای اقامه نماز عید حاضر شوند.
وی افزود: در صورتی که نیازمندی را سراغ دارید و در دسترس است، صبح روز عید، زکات فطره خود را به وی پرداخت کنید و اگر شخص معینی مورد نظر است که در دسترس نیست، زکات فطره را جدا کرده، کنار بگذارید و به همان فرد پرداخت کنید.
حضرت آیتالله مکارم شیرازی پرداخت زکات فطره به صندوق مساجد، حسینهها و جاهایی که برای جمعآوری زکات فطره مشخص شده و مورد اطمینان است را مورد تأیید قرار داد و گفت: هدف پرداخت زکات فطره و رساندن آن به دست نیازمند است.
وی با بیان اینکه پرداخت زکات فطره بهتر است به بستگان و همسایگان نیازمند غیر از پدر، مادر و فرزند پرداخت شود و آنان در اولویت هستند، در پاسخ به این سؤال که آیا میتوان اکنون که ماه رمضان پایان نیافته زکات فطره را پرداخت کرد، ابراز داشت: زکات فطره را نمیتوان در ایام ماه رمضان پرداخت کرد، اما میتوان به عنوان گام به شخص نیازمند پرداخته و روز عید نیت و حساب کند. /920/پ202/ع