۱۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۸۵۹۴۷
آیت الله مصباح یزدی:

برای داشتن یک جامعه سالم، باید روحیه عدالت در مردم تقویت شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عدالت را بستر وحدت اجتماعی دانست و با بیان اینکه جامعه با امامت و رهبری مسیر سعادت و کمال خود را پیدا می کند تاکید کرد: اگر جامعه ای می خواهد واحد باشد، باید یک قانون در آن حاکم باشد و برای هماهنگی و جوش خوردن مردم به همدیگر و وحدت آنان باید در عمل مردم از یک قانون تبعیت کنند.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری چهارشنبه شب، در آخرین جلسه بحث تفسیر خطبه فدکیه در ماه مبارک رمضان که با حضور طلاب، دانشجویان و دیگر اقشار مردمی در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، کمال جویی را از جمله امور فطری بشر دانست و تاکید کرد: از متون و منابع دینی استفاده می شود که سر و کار انسان با عالمی است که عوامل اجتماعی در آن نقش چندانی ندارند و حساب و کتاب هر فردی بر اساس اعمالی است که در این دنیا انجام داده است.

وی در ادامه عدالت را بستر وحدت اجتماعی دانست و گفت: اگر در یک جامعه عدالت حاکم و حقوق همه افراد تامین باشد، این موضوع باعث هماهنگی و الفت قلوب می شود.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: برای اینکه افراد یک جامعه با هم وحدت برقرار کنند و از این طریق برای سعادت خود بهره بگیرند، لوازم و ملزوماتی نیاز است، رنگ و پوست و نژاد و مسائلی از این دست به هیچ وجه تعیین کننده نیست.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، شرط اول ایجاد وحدت را عدم کینه توزی و دشمنی افراد با هم دانست و گفت: عامل مهم بدبینی افراد یک جامعه نسبت به هم، این است که دنبال ضرر زدن به همدیگر و پایمال کردن حقوق هم باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: شرط اول برای تشکیل یک جامعه مطلوب انسانی این است که مردم و افراد احساس کنند که دیگران نمی خواهند حقوق آنها را پایمال کنند.

وی با اشاره به وجود اختلاف سلایق و نظرات و آراء در یک جامعه تاکید کرد: اگر جامعه ای می خواهد واحد باشد، باید یک قانون در آن حاکم باشد و برای هماهنگی و جوش خوردن مردم به همدیگر و وحدت آنان، باید در عمل مردم یک قانون را بپذیرند و از آن تبعیت نمایند و این همان چیزی است که از آن تعبیر به ملت می شود.

با وجود نظام های ارزشی متفاوت در جامعه، افراد به هم جوش نمی خورند

آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: اگر نظام های ارزشی حاکم بر یک جامعه متفاوت و مختلف باشد، افراد به هم جوش نمی خورند و برای رفع این اختلافات، تشخیص روش ها و تمییز حق از باطل باید مرجع و رهبری باشد که مردم به واسطه او مسیر مستقیم و راه درست را بفهمند و این رهبر نظام ارزشی واحدی را بر جامعه حاکم کند.

وی با بیان اینکه جامعه با امامت و رهبری مسیر سعادت و کمال خود را پیدا می کند تصریح کرد: برای ایجاد وحدت باید روح همدلی در افراد وجود داشته باشد و این همدلی نیز در سایه عدالت تحقق می یابد.

آیت الله مصباح یزدی، عدالت را یک نوع ارزش والای اجتماعی دانست و افزود: هیچ انسان سلیم النفسی در عالم هستی، از عدل بدش نمی آید و این یک اصل عقلایی پذیرفته شده و بدیهی در مکاتب مختلف است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: برای داشتن یک جامعه سالم، باید سعی کنیم روحیه عدالت در مردم تقویت شود و اگر عدالت عملی و اجرایی شود، زمینه های اجتماع مطلوب و ایده ال نیز میسر و فراهم خواهد شد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: اما این موضوع صرفا کافی نیست، برخی ها خیال می کنند که دیگران اشتباه می کنند، تا این اختلاف وجود دارد، جامعه هماهنگ و واحد شکل نمی گیرد و هرچه این تخم آبیاری شود، دشمنی ها نیز بیشتر خواهد شد.

 در عرصه مسائل مدیریتی جامعه اسلامی، تصمیم گیری با فردی است که اهلیت و شایستگی لازم را دارد

وی در ادامه به مسائل مدیریتی جامعه اسلامی اشاره و تصریح کرد: در عرصه مسائل مدیریتی باید تصمیم نهایی را یک نفر که اهلیت و شایستگی لازم را داشته باشد، بگیرد و امور را عهده دار شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به فرازهایی از خطبه شریف حضرت زهرا(س)، بیت الغزل خطبه فدکیه را مساله امامت دانست و گفت: این بانوی بزرگ اسلام می فرماید در این گونه موارد باید به ما مراجعه کنید و در عرصه اجرایی حکومت نیز بحث امامت ائمه اطهار(ع) پیش می آید.

وی با بیان اینکه امامت ائمه(ع) ضامن جلوگیری و از هم گسیختگی جامعه است تاکید کرد: آنچه می تواند جامعه را از افتراق و اختلاف نجات دهد، مدیریت واحد است که اسم آن نیز امامت است و این اصل را نیز خداوند تبارک و تعالی در خاندان اهل بیت پیامبر گرامی اسلام قرار داده است.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: جامعه اسلامی نیازمند وحدت در فکر و تدبیر است و اگر این مهم وجود نداشته باشد، مصالح عامه و کلی مسلمانان و جامعه اسلامی فوت خواهد شد و این امر نیز به هیچ وجه پسندیده و مقبول نیست.

وی ادامه داد: با وجود ارزش ها و قوانین مختلف، جامعه به هیچ وجه وحدت نخواهد داشت؛ در مرحله اجرا و عمل نیز اگر مقام متصدی مشخص و معلوم نباشد، اختلافات و هرج و مرج مانع شکل گیری وحدت در جامعه اسلامی خواهد شد.

این استاد برجسته سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از ارتحال پیامبر گرامی اسلام، اختلافاتی پدید آمد و برخی ها بودند که ضرورت اطاعت از ائمه را قبول نداشتند و به مقابله با حضرت زهرا(س) و خاندان نبی گرامی اسلام برخاستند.

وی با بیان اینکه بعد از پیامبر(ص) مردم باید نظام ارزشی خود را از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بگیرند ابراز داشت: در اینجا اختلافاتی بین فرقه های مسلمانان بوجود آمد؛ برخی از طوائف اهل تسنن قبول دارند که مرجع علمی و فکری جامعه خاندان پیامبر(ص) هستند و برخی از منصفان آنها نیز به این مساله اذعان می کردند که خلفا نیز به این مساله معترف بودند.

این اندیشمند برجسته جهان اسلام اضافه کرد: اهل تسنن روایات بسیاری از خلیفه اول و دوم نقل کرده اند مبنی بر اینکه آنها در یک مساله گیر کرده بودند و قادر به حل آن نبودند، از این رو از حضرت علی(ع) استمداد کردند و این امام معصوم مشکل را حل کرد، در حالی که آنها از حل آن عاجز بودند و در این زمینه نیز تعابیری همچون لولا علی لهلک العمر از خود آنها روایت و نقل شده است.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: افزون بر مقام علمی برجسته اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، آنها هستند که علم لدنی و الهی دارند و در مقام اجرا نیز آنها باید متصدی مدیریت جامعه باشند. /924/پ201/ج

ارسال نظرات