۱۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۱:۲۲
کد خبر: ۸۶۰۲۱
مدیر کل اوقاف خراسان رضوی:

فقه بزرگ ترین پشتوانه وقف است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، فقه را بزرگ ترین پشتوانه وقف عنوان کرد و گفت: حوزه های علمیه باید اهتمام لازم را به این سرمایه ارزشمند دینی داشته باشند.
حجت‌الاسلام حجت گنابادي نژاد مدير كل اوقاف خراسان رضوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در مراسم اختتامیه طرح تابستانی نشاط معنوی که در تالار نور اداره اوقاف برگزار شد، با اشاره به مظلومیت وقف در سند چشم انداز برنامه 20 ساله کشور، اظهار داشت : در سند چشم انداز برنامه 20 ساله کشور ضعف های بالادستی مشهود بوده و مظلومیت وقف در آن به طور کامل احساس می شود.

وی با بیان اینکه در طول انقلاب اسلامی ارزش های فراوانی در جامعه ما احیاء شده است، ادامه داد: با این وجود هنوز سنت حسنه وقف در هاله ای از ابهام قرار دارد.

جدی بودن آسیب ها در حوزه وقف

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به جدی بودن آسیب ها و تهدیدهایی که در حوزه وقف وجود دارد، یادآور شد: در حال حاضر شرایط موجود برای اجرای نیات واقفان و عمل به آن ها با موانع قانونی و جدی مواجه است.

وی فقه را بزرگترین پشتوانه وقف عنوان کرد و ابراز داشت: با این وجود حوزه های علمیه اهتمام لازم را به این سرمایه ارزشمند دینی ندارند.

مدیر کل اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی، بر اطلاع رسانی کافی در حوزه وقف تأکید و تصریح کرد: متأسفانه هیچ گونه اطلاع رسانی در حوزه وقف و احقاق حقوق آن در جامعه مشاهده نمی شود.

مظلومیت وقف در سند چشم انداز 20 ساله کشور

وی با بیان اینکه در سند چشم انداز برنامه 20 ساله کشور ضعف های بالادستی مشهود و مظلومیت وقف در آن به طور کامل محسوس است، خاطرنشان کرد: موقوفات در گذر زمان متحمل خسارت ها و فراز و نشیب های فراوانی بوده و در اثر تاخت و تازها حقوق بسیاری از موقوفات پایمال و تضییع شده است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به رتبه نخست خراسان رضوی از نظر تعداد موقوفات در مقایسه با سایر استان ها، عنوان کرد: طی پنج ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش 21 درصدی موقوفات و رشد نه درصدی درآمد بقاع متبرکه در استان خراسان رضوی بوده ایم.

موقوفات برگرفته از سیره اهل بیت(ع) هستند

وی وجود موقوفات در ایران را برگرفته از اندیشه و سیره اهل بیت(ع) دانست و اذعان داشت: وجود پانزده هزار موقوفه ، 100 هزار رقبه و 350 بقعه و امامزاده در استان از برکات حضور امام رضا (ع) و پایه گذاری فرهنگ رضوی است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ابراز داشت: اکثر موقوفات در استان به نام جضرت سیدالشهداء و به نیت برگزاری مراسم عزاداری اهل بیت(ع) وقف شده اند.

وی به مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اجرای طرح نشاط معنوی در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت : این طرح در 53 بقعه و پایگاه با همکاری 122 مربی و روحانی اعزامی به شهرستان ها برای 6994 دانش آموز برگزار شد./934/پ202/ص
ارسال نظرات