۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۸۷۰۸۶
پژوهشگر حوزوی:

حضرت معصومه الگویی کامل برای بانوان اندیشمند و فرهیخته است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران قم بیان داشت: دوستی ها و دشمنی ها باید جهت دار باشد و ما وظیفه داریم تا علایق نسل جوان را هدایت کنیم.
حرم حضرت معصومه


خانم درویشی از اساتید حوزه علمیه خواهران قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک میلاد حضرت معصومه(س)، گفت: در زیارتنامه حضرت معصومه(س) فرازهای ژرفی است که دریای از معارف شیعی است.

وی با اشاره به فراز «انی اتقرب الی الله بحبکم و بالبرائه من اعدائکم» در زیارت عاشورا بیان داشت: در روایات می خوانیم که دین بر پایه حب و بغض است.

وی بیان داشت: دوست داشتن ها و دشمنی ها باید جهت دار باشد و به خوبی هدایت شود و گرنه ممکن است دیگران جایگزین آن ها شود و ما وظیفه داریم روی علایق نسل جوان کار کنیم.

این محقق حوزوی با اشاره به عبارت «بالتسلیم الی الله» اظهار داشت: بسیار در جامعه می بینیم که افراد از موقعیت های به وجود آمده گله مند هستند و شکایت می کنند و به آرامشی که در پناه تسلیم و رضایت است، توجه ندارند.

وی ادامه داد: ما باید با تاسی به افعال معصومین نظیر امام حسین(ع) که در حال شهادت می فرمود «رضا برضاک»، مقام تسلیم را در خود پایدار کنیم.

این استاد جامعه الزهرای قم اظهار داشت: برخی از افراد در انجام واجبات و مستحبات بسیار تلاش می کنند اما در مقام گناه، صبر و استقامت لازم را ندارند و با مسامحه از کنار آن رد می شوند که لازم است مقام صبر خود را افزایش داده و تسلیم اوامر و نواهی الهی باشند.

وی با اشاره به فراز «غیر مستکبر» اذعان داشت: لجاجت و تکبر باعث می شود تا انسان از حق پیروی نکرده و به دلیل نخوت از دستورات الهی پیروی نکرده و به ورطه هلاکت کشانده شود.

این محقق علوم اسلامی گفت: در روایات می خوانیم که اگر در احادیث مطلبی بیان شد که برای شما قابل فهم نبود، آن را انکار نکنید.

وی ادامه داد: تکبر در مقابل خداوند مانند نمرود و فرعون، تکبر در مقابل پیامبر (ص) همچون او سفیان و ابوجهل و تکبر در برابر ولایت مانند خلفا و تکبر در برابر همنوع همگی مذموم بوده و باعث گمراهی انسان می گردد.

وی بیان داشت: تکبر در مقابل نعمت ها همچون زیبایی، مال، دانش و حتی توفیقات معنوی حاصل می شود و انسان باید با تفکر در خود، تکبر را از خود دور نماید.

وی در پایان بیان داشت: حضرت معصومه(س) الگوی کاملی برای بانوان اندیشمند است که در بالاترین قله های عفت و پاکدامنی و علم و دانش هستند.

این محقق حوزوی بیان داشت: ما باید این الگوها را شناخته و برای نسل جوان درست تعریف کنیم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات