۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۸۷۱۵۱
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

رهبر معظم انقلاب پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خواستار تحول در حوزه بودند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر تحول در حوزه های علمیه بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، تحول در حوزه را از عمق جان درک کرده‌اند و آن را یک ضرورت برای جهان اسلام می داند از این رو می توانیم ایشان را رهبر حوزه تحول خواه بدانیم.
آيت الله كعبي عضو حقوقدان شوراي نگهبان و مجلس خبرگان رهبري


آیت الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به بحث تحول در حوزه بیان داشت: در سه دهه پس از انقلاب اسلامی ایران، حوزه دارای صفاتی مانند تلاشگر، برنامه ریز و در حال تحول شناخته شده و تلاش های بسیار زیادی هم در اندازه توان انجام داده و توانسته کارنامه خوبی از خود ارائه دهد اما با فضایی که انقلاب اسلامی ایران برای حوزه و روحانیت تبیین کرد، رسالت حوزه های علمیه جهانی شد و برای این حوزه جهان اندیش باید برنامه های مطلوب تدوین شود.

وی بیان داشت: تحول مورد نظر در حوزه باید شتاب و سرعت بیشتری به خود گیرد و با نیاز سنجی ها، نقشه علمی، فرهنگی، اجتماعی و تبلیغی برای آن نوشته شود.

وی با اشاره به نقش مقام معظم رهبری در تحول حوزه بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان یک روحانی تحول خواه از دیرباز و قبل از انقلاب اسلامی خواهان تحول در حوزه و اصلاح در برنامه های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی و ساختار روحانیت بودند و اگر مجموع فرمایشات ایشان قبل از انقلاب اسلامی رصد شود، این مطلب نمایان خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم، اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی ایران، رهبری در پست های گوناگون نیز این دغدغه را داشته اند و همواره به عنوان یک کارشناس، ارشد روحانیون تحول‌گرا شناخته شده‌اند و بعد از مسئولیت مهم مرجعیت دینی و رهبری این احساس مسؤولیت بیشتر شده و در دیدارهای خود با مجموعه های حوزوی، اساتید، نخبگان و طلاب بر این مطلب تاکید کرده اند.

وی اظهار داشت: رهبر  معظم انقلاب تحول در حوزه را از عمق جان درک کرده و آن را یک ضرورت برای جهان اسلام می دانند از این رو می توانیم ایشان را رهبر حوزه تحول خواه بدانیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: مقام معظم رهبری با لحاظ واقعیت ها، ظرفیت ها و چالش های موجود فراروی حوزه علمیه و با نگاه به آینده، حوزه تحول خواه را مدیریت کرده و در کنار سایر مراجع عظام تقلید، اندیشه های فاخر خود را با حفظ اصالت ها و موقعیت بیرونی و درونی حوزه ارائه می دهند.

وی بیان داشت: در سالهای اخیر با تاسیس ستاد ارتقا و پیشبرد حوزه علمیه قم روبرو بودیم که زیر نظر جامعه مدرسین و شورای عالی مشغول به فعالیت است و نقطه نظرات مراجع، بزرگان حوزه و اساتید حوزه را پیگیری و گرد‌آوری می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مطالبه اصلی بزرگان حوزه درخشندگی در مقام علم و تقوا است و از هر گونه حرکتی که باعث پیشبرد علمی حوزه بشود،استقبال می‌کنند./909/ت302/ع

ارسال نظرات