۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۸۷۳۳۴
بازخوانی پرومده تحول در حوزه (24)؛

پژوهشگر حوزه علمیه: پژوهش بدون توجه به انقلاب اسلامی نمی تواند کامل و صحیح باشد

خبرگزاری رسا ـ محقق علوم سیاسی حوزه علمیه گفت: اگر حوزه می خواهد به تکاپو برسد باید در قالب انقلاب اسلامی به بحث و پژوهش و تولید علم بپردازد.
پژوهش تحقيق پرسش


حجت الاسلام مجتبی کاظمی، دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: پژوهش قائم به فکر است و وقتی فضای پویای فکری خواهیم داشت که اندیشه حریت داشته باشد.

وی با بیان این سوال که آیا شرایط تفکر پویا در حوزه و دانشگاه امروز وجود دارد، بیان داشت: وقتی فضای تفکری جامعه دچار انسداد شود، جوشش علمی در پژوهشگران پایین می آید.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز کتاب هایی که توسط حوزویان نوشته می شود خیلی پویاتر از فضای دانشگاهی است و کتاب های دینی در شرایط کنونی از تنوع خوبی برخوردار است.

وی با انتقاد از فضای نشر کتب دانشگاهی که به ترجمه کشیده شده است، ادامه داد: در این سال ها کارهای خوب حوزوی انجام شده است اما انتظارات از حوزه بالا است و باید پاسخگو باشد.

این پژوهشگر علوم حوزوی بیان داشت: یکی از شرایط فکر، آزادی آن است که البته این آزادی در چارچوب دینی معنا پیدا می کند.

وی با انتقاد از چارچوب فکری دانشگاهی کشور، بیان داشت: آزادی اندیشه در بحث های علمی غربی وجود دارد و این علوم در غرب مورد نقد و ارزیابی قرار می گیرد ، اما این علوم که وارد کشور ما می شود، بدون نقد و تفکر قبول می شود.

این محقق علوم اسلامی اظهار داشت: آگر آزادی و حریت اندیشه را بخواهیم در حوزه اجرا کنیم باید در چارچوب انقلاب اسلامی تحقق پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه فکر به زمان مرتبط است، ادامه داد: اگر حوزه می خواهد به تکاپو برسد باید در قالب انقلاب اسلامی به بحث و پژوهش و تولید علم بپردازد.

حجت الاسلام کاظمی عنوان کرد: ما تفکر تاریخ مند را قبول نداریم اما باید شرایط زمانی را درک کرد از این رو همان گونه که شیخ انصاری(ره) یک تاریخ جدید در فقه محسوب می شود، امام خمینی (ره) نیز یک تاریخ جدید در اندیشه دینی و فقهی ما است، اگر به تفکر انقلاب توجه نکنیم نمی توان پژوهش صحیح و مقبولی ارائه داد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات