۲۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۸۸۳۱۰
در یک پایان‌نامه دانشجویی بررسی شد؛

نقش تزکیه‌ نفس در فهم عمیق علوم قرآن و حدیث

خبرگزاری رسا ـ دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز، نقش تزکیه نفس در فهم عمیق علوم قرآن و حدیث را در پایان‌نامه خود بررسی کرد.
پايان نامه، تزکيه نفس
به گزارش خبرگزاری رسا در اهواز به نقل از رابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، محمدکاظم خیشوند، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی این دانشگاه، پایان‌نامه خود را با موضوع « نقش تزکیه‌ نفس در فهم عمیق علوم قرآن و حدیث» ارائه کرد.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است: بر اساس تعالیم اسلامی تزکیه‌ نفس، نقش مهمی در نورانیّت قلب، برای دریافت علوم الهی دارد و تنها راه ورود به سطوح بالاتر زندگی معنوی و مشاهده‌ معارف الهی است.

قرآن کریم مهم‌ترین شرط ژرفکاوی در متن مقدس قرآن و عبور از لفظ به معنا، و از معنا به حقایق قرآن را، تزکیه‌ی نفس قرار داده است. تا جایی که معتقد است: فهم عمیق حقایق قرآن در انحصار پاکان است «لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» ﴿واقعه،۷۹﴾. برای تحقق این امر، تبعیت از متعالی‌ترین و شایسته‌ترین الگوی انسانیّت، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله وسلم)، را پیشنهاد می‌کند«لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ».

در بخش دیگری از پایان‌نامه نقش تزکیه‌ی نفس در فهم عمیق علوم قرآن و حدیث بیان می‌شود: روایات معصومین (علیهم السلام)‌نیز هماهنگ با کلام نور، مردم را به عمل به رهنمودهای روشنگرانه‌ی قرآن، برای ربانی شدن و فهم فقهیانه‌ی معارف قرآن، فرا می‌خواند. بنابراین تشنگان دانش‌های قرآن، صرفاً با فراگیری علوم ظاهری قرآنی نمی‌توانند از بحر معارف قرآن سیراب شوند. بلکه باید با نوشاندن شراب طهور به کام جانشان، آنان را برای غور و غوص در اعماق بی‌انتهای آن بحر بیکران مهیا کرد.

این رساله، پس از بیان کلیات و تعریف مساله، در بخش دوم: براساس آیات و روایات و سخنان دانشمندان اسلامی ثابت می‌کند که فهم دقیق و عمیق برخی از انواع علوم قرآن در گرو پاک کردن نفس از گناه و پلیدی است.

در بخش سوم: توانایی تفسیر و تأویل صحیح آیات قرآن مجید را مختص پاکان و دور از دسترس قلب‌هیا بیمار و اندیشه‌های منحرف گناه‌کاران و بدکاران‌ می‌داند و پس از اثبات مدعای خود، در بخش چهارم: راه‌های علمی کردن تزکیه‌ی نفس را در اختیار عموم قرار می‌دهد تا افرادی که طالب حقایق قرآنی هستند، گام‌ در عرصه‌ی طهارت بگذارند تا از این راه به هدف مطلوب‌ خود دست یابند./945/د101/س
ارسال نظرات