۳۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۸۸۴۰۳

کارگاه یک روزه «وهابیت، صهیونیسم اسلامی» در رشت برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کارگاه آموزشی یک روزه «وهابیت، صهیونیسم اسلامی» امروز در مجتمع خاتم الانبیا(ص) رشت برگزار شد.
وهابيت
به زگارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، کارگاه آموزشی یک روزه «وهابیت، صهیونیسم اسلامی» امروز در مجتمع خاتم الانبیا(ص) رشت برگزار شد.

حجت الاسلام اکبر روستایی، استاد دانشگاه تهران، در جلسه صبح این کارگاه وهابیت شناسی، به تاریخچه وهابیت اشاره کرد و گفت: وهابیت در قرن نخست هجری با طرح نظریه منع زیارت قبور به وجود آمد.

این کارشناس تاریخ اسلام، با بیان این که ریشه وهابیت به عملکرد معاویه برمی گردد، گفت: هدف بیشتر سیاست های معاویه محو نام پیامبر(ص) بوده است و در زمان خلیفه دوم بخشنامه ای مبنی بر عدم نامگذاری کودکان به نام محمد از طرف حکومت اجرا شد.

حجت الاسلام روستایی، با اشاره به زمینه های فعالیت وهابیت در قرن چهارم هجری، اظهار داشت: در قرن چهارم نظریه های مسائل وهابیت شکل فتوا به خود می گیرد و فتواهایی مانند منع زیارت قبور، منع زیارت و مرثیه سرایی برای امام حسین(ع)، فتوا به کشتن نوحه خوان ها و منکر زیارت و شفاعت پیامبر(ص) شدن صادر می شود.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: زنده نگه داشتن یاد امام حسین(ع) پایه های خلافت اموی و عباسی را می لرزاند.

وی با اشاره به علت کمرنگ شدن شبهات وهابیت در عصر عباسی، گفت: بنی عباس با شعار خوانخواهی از اهل بیت(ع) برسر کار آمده بودند و اجازه طرح مسائلی مانند منع زیارت را نمی دادند.

این کارشناس تاریخ اسلام همچنین افزود: در دوران ابتدایی حکومت بنی عباس بحث غالب کلامی، مخلوق بودن قرآن بوده و جایی برای طرح شبهات وهابیت باقی نمانده بود.

وی در خصوص زمینه های فعالیت وهابیت در قرن هفتم، اظهار داشت: وهابیت در قرن هفتم با ظهور ابن تیمیه جان تازه ای می گیرد و بعد از ابن تیمیه، ابن جوزیه بر سرکار می آید که اعتقادات خشک و افراطی وی مانع از استقبال مردم از عقایدش می شود.

این استاد دانشگاه تهران، شکل گیری قدرتمندانه وهابیت را مربوط به ظهور محمد بن عبدالوهاب در قرن 12 دانست و گفت: علاقه به مطالعه ابن تیمیه و زندگی نامه پیامبران دروغین از ویژگی های محمد بن عبدالوهاب است.

وی فعالیت در محیط دور از تمدن نجد، استفاده از قدرت نظامی آل سعود و حمایت انگلیس را از علل موفقیت محمد بن عبد الوهاب برشمرد و گفت: نقش مستر همفر جاسوس انگلیسی در ایجاد انگیزه در محمد بن عبدالوهاب برای تشکیل فرقه وهابیت انکار ناپذیر است.

این کارشناس تاریخ اسلام با بیان این که انحراف در محیط های دور از علم و تمدن سریعتر فراگیر می شود، اظهار کرد: وهابیت در مناطقی از ایران دست به فعالیت می زند که مردم آن مناطق بهره کمتری از سواد عمومی دارند.

حجت الاسلام روستایی همچنین بیان کرد: ابن عابدین حنفی که هم عصر محمد بن عبد الوهاب است، وهابیت را خوارج زمان معرفی می کند.

وی خاطر نشان کرد: وهابیت بعد از قدرت گرفتن و در اختیار گرفتن حمایت حکومت آل سعود بسیاری از چهره های سرشناس اهل سنت را کشتند.

این استاد دانشگاه تهران در پایان نسبت به فعالیت وهابیت در مناطق محروم ایران هشدار داد و تصریح کرد: اعضای فرقه وهابیت با شگردی مرموزانه خود را مبلغ دین معرفی کرده و تعلیمات خود را به نوجوانان و جوانان آموزش می دهند.

گفتنی است، کارگاه آموزشی یک روزه وهابیت صهیونیسم اسلامی به همت دبیرخانه نظارت بر امور مساجد گیلان برگزار شد./950/پ202/الف
ارسال نظرات