۰۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۸۸۵۵۶

کتاب ولایت و رهبری در اسلام چاپ شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب ولایت و رهبری در اسلام به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و به قلم آیت‌الله سید حسن طاهری خرم آبادی چاپ شد.
کتاب ولایت و رهبری در اسلام چاپ شد


به گزارش خبرگزاری رسا، موضوع اثر حاضر، حکومت از دیدگاه اسلام و مسئله امامت و رهبری از دیدگاه شیعه است. اهمیت موضوع حکومت در اسلام، ضرورت و اهمیت پژوهش درباره این موضوع را آشکار می‌سازد.

افزون بر این، با توجه به اهمیت مسئله امامت و رهبری پس از رحلت پیامبر(ص) در تاریخ اسلام و اختلاف نظرهای بنیادین میان مسلمانان در این باره، هرگونه پژوهشی در این زمینه در جهت تبیین و مستدلّ ساختن دیدگاه شیعه مهم به نظر می رسد. بر این اساس نگارنده پس از تبیین مفهوم و جایگاه حکومت اسلامی، به بررسی تطبیقی مسئله امامت و رهبری از دیدگاه شیعه و اهل سنت می پردازد.

مهمّترین برجستگی این اثر در مقایسه با آثار مشابه، بهره گیری از رویکردی درون دینی است. نگارنده براساس چنین رویکردی تلاش می کند با مراجعه مستقیم به قرآن کریم و سنت معصومین(ع)، دیدگاه اسلام و مذهب تشیع را براساس آنها توضیح دهد.

استفاده از منابع دست اول در جهت توضیح دیدگاه اندیشمندان مسلمان و به منظور فهم صحیح تر آموزه های مکنون در قرآن و سنت، از دیگر امتیازات اثر حاضر به حساب می آید. نگاه جامع به مسئله امامت و رهبری و تلاش برای تبیین آن در امتداد بحث نبوت و استفاده از رویکرد مقایسه ای در جهت توضیح نقاط اشتراک و افتراق دیدگاه شیعه و اهل سنت درباره حکومت و رهبری، برجستگی های دیگر این اثر را تشکیل می دهند. در نهایت توجه به مسائل و پرسش های امروزی درباره رهبری از دیدگاه شیعه، دیگر امتیاز اثر حاضر را نشان می دهد.

روش تحقیق اثر حاضر روش اجتهادی است. نگارنده براساس ضوابط و قواعد اجتهاد تلاش می کند با مراجعه مستقیم به آیات و روایات دیدگاه اجتهادی خود را درباره حکومت و مسئله رهبری ارائه کند. توجه به ادله عقلی در کنار استناد به ادله نقلی و بهره گیری از آرای اجتهادی دیگر مجتهدان از ویژگی های روش اجتهادی اثر حاضر است. افزون بر این، نوعی روش فقه تطبیقی نیز در اثر حاضر مشاهده می شود. نگارنده تلاش می کند در چارچوب این گونه روش فقاهتی، دیدگاه فقهی ـ اجتهادی شیعه و اهل سنت را درباره حکومت و رهبری مقایسه نماید.

اثبات ضرورت حکومت از دیدگاه اسلام، تبیین ویژگی های حکومت مشروع از دیدگاه اسلام، تبیین ضرورت امامت از دیدگاه شیعه و مقایسه ماهیت امامت و خلافت در دو دیدگاه شیعه و اهل سنت با طرح مستدل مسئله رهبری در دوران غیبت در قالب نظریه ولایت فقیه و پاسخگویی به برخی از پرسش ها در این باره، مهم ترین نتایجی است که اثر حاضر بدانها دست یافته است.

اثر حاضر از یک مقدمه و شش فصل تشکیل شده است. در مقدمه ضرورت و اهمیت بحث اشاره گردیده است. فصل اول به کلیات پژوهش اختصاص یافته و در آن مباحثی همچون ضرورت حکومت و انواع آن مطرح شده است.

به گزارش ایسکا، در فصل دوم رابطه اسلام و حکومت مورد توجه قرار گرفته، ضمن تبیین رابطه دین و سیاست، مفهوم، اهمیت، ضرورت و جایگاه حکومت در اسلام و نیز ویژگی های آن توضیح داده شده است.

فصل سوم به تبیین جایگاه ولایت در اسلام اختصاص یافته، ولایت در جهان بینی اسلام و اقسام آن مورد بررسی قرار گرفته است.

مسئله امامت و رهبری موضوع فصل چهارم اثر حاضر را تشکیل داده است که در آن اهمیت امامت، تعریف آن و دیدگاه اهل سنت و شیعه درباره حاکم اسلامی، اختیارات امام معصوم در حکومت و انواع ولایت از دیدگاه شیعه بحث شده است.

فصل پنجم عهده دار موضوع مشروعیت است و در آن دیدگاه شیعه و اهل سنت درباره مشروعیت حکومت تبیین گردیده است.

فصل ششم به عنوان آخرین فصل اثر حاضر به بحث ولایت فقیه اختصاص یافته است. تعریف، سابقه و ادله ولایت فقیه در کنار ویژگی های ولی فقیه و اختیارات وی و در پایان بررسی جایگاه ولایت فقیه در حاکمیت براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مباحث اصلی این فصل را تشکیل می دهند. /920/د102/ع

ارسال نظرات