۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۸۸۸۹۴

نشست مشترک مسؤولان کتابخانه‌های اصفهان با مدیران مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست مشترک مسوولان کتابخانه‌های مرکزی شهرداری اصفهان با رییس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد.
نشست مشترک مسؤولان کتابخانه‌های اصفهان با مدیران مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی برگزار شد
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی یعقوبی نژاد رییس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در این نشست گفت: مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی تاکنون اصطلاح نامه 9 رشته علوم اسلامی از جمله فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، منطق و علوم قرآنی را منتشر کرده است.

وی اظهار داشت: اصطلاح نامه برخی دیگر از رشته‌های علوم اسلامی مانند کلام جدید و حقوق نیز در حال انجام می‌باشد.

حجت الاسلام یعقوب نژاد خاطرنشان کرد: مرکز اطلاعات تنها در زمینه اصطلاح نامه رشته‌هایی فعالیت می‌کند که قبلا اقدامی در زمینه آنها صورت نگرفته باشد. به عنوان نمونه چون در موضوع عرفان در شیراز و یا اصفهان قبلا اقداماتی صورت گرفته بود ما کاری در این زمینه انجام ندادیم.

رییس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 200 هزار اصطلاح در رشته‌های مختلف علوم اسلامی شناسایی شده و سازمان معنایی و نظام موضوعات آنها نیز مشخص شده است.

حجت الاسلام یعقوب نژاد گفت: با توجه به اینکه درخت واره این اصطلاحات نیز انجام شده است، این کار در حفظ و سازماندهی منابع دینی بسیار مهم و کارآمد می‌باشد.
وی ادامه داد: مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی عهده‌دار سازماندهی اطلاعات و مدارک اسلامی و اشاعه و ارایه آنها با استفاده از ابزارها و قابلیت‌های جدید می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه اصطلاحات ما برگرفته از متن منابع معتبر است، خاطرنشان کرد: ما برای هر اصطلاح و کلید واژه‌ای یک برگه خاص داریم که اصطلاح در آن ثبت و جاهایی که این اصطلاح در منابع مختلف وجود دارد آدرس داده می‌شود.

حجت الاسلام یعقوب نژاد با اشاره به فرهنگ نامه اصول فقه گفت: این فرهنگ‌نامه شامل بیش از شش هزار مدخل است که بیش از سه هزار مدخل آن اصلی و سه هزار مدخل دیگر ارجاعی هستند. فرهنگ‌نامه اصول فقه چون بر اساس اصطلاح نامه آماده شده است از جامعیت بسیار خوبی برخوردار می‌باشد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که ما عهده‌دار فرهنگ‌نامه نبوده و نیستیم ولی چون در هیچ جا چنین کاری صورت نگرفته بود، دست به این کار زدیم.

یعقوب نژاد خاطرنشان کرد: در جهان اسلام (شیعه و سنی) در زمینه اصول فقه تنها 13 فرهنگ‌نامه نوشته شده است که بیشترین کار را یکی از برادران اهل سنت با یک هزار و 600 مدخل انجام داده است.

رییس کتابخانه‌ مرکزی شهرداری اصفهان نیز در این نشست گفت: هم‌اکنون بیش از 50 کتابخانه تخصصی از جمله کتابخانه شیعه، خانواده، حقوق و نوجوان وابسته به شهرداری در اصفهان در حال خدمات‌رسانی به مراجعان هستند.

"حسین میرزایی" اظهار داشت: در برخی از این کتابخانه‌ها، نسخه‌های نفیس خطی وجود دارد که در کشور کم نظیر است.

وی خواهان ارتباط و تعامل بیشتر میان مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی با کتابخانه‌های مرکزی شهرداری اصفهان شد وگفت: برای دیجیتالی کردن همه کتابخانه‌ها و ارایه خدمات بهتر به شهروندان، دست نیاز به سمت این مرکز دراز می‌کنیم.

در این نشست همچنین رییس بخش دیجیتال کتابخانه شهرداری اصفهان، مسوول کتابخانه المهدی(عج) و تخصصی شیعه اصفهان و کتابدار کتابخانه نیایش این استان حضور داشتند./917/د102/ص


ارسال نظرات