۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۸۹۴۷۵
وزیر فرهنگ و ارشاد:

نیاز به فقه و حضور حداکثری آن در جامعه ضروری است

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به همایش ملی فقه و مسائل مستحدثه در ساری گفت: نیاز به فقه و حضور حداکثری آن در جامعه و مسائل نوپیدای آن از هر وقت دیگری احساس می شود.
سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
به گزارش خبرگزاری رسا در ساری، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز در پیام خود به نخستین همایش ملی فقه و مسایل مستحدثه در ساری افزود: علم فقه از آن جهت که در زمره علوم عملی می گنجد، همواره در معرض پویش و گسترش قرار داشته است.

وی ادامه داد: در صدر گسترش پذیری تاریخی عوامل متعددی وجود دارد که از جمله این عوامل می توان به مواجهه فقه با پدیده های نو شونده و روزآمد اشاره کرد.

حسینی در این پیام بیان داشت: مواجهه فقیه با مسایل نوآمد نقش گلوگاهی را ایفاء می کند که فرایندهای فقهی با بهره گیری از شناخت آنها به تعیین مسیر خود در فضاهای جدید همت می گمارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود آورده است: آنچه این عامل مهم را همواره رونق و قوت بخشیده این است که فقیهان بی تفاوت باقی ماندن و به پاسخ روی نیاوردن در برابر مسایل جدید را قبل از هر چیز، با رسالت های دینی و فلسفه وجودی فقه ناسازگار می دیده اند.

وی در این پیام می افزاید: تاریخ، همواره شاهد جریان پیوسته و فراگیر اجتهاد و افتاء در قبال مباحث نوآمد و به تعبیر فقهی مسایل مستحدثه بوده است و مواجهاتی از این دست، نه تنها به توسعه خروجی های فقهی و بسط دامنه های آن به مسایل نو انجامیده بلکه در فرایندی پیوسته به گسترش ادبیات روش شناختی فقهی نیز منتهی شده است.

حسینی در ادامه پیام خود با بیان این که به بی راهه نرفته ایم اگر فقه را در زمره پیوسته ترین دانش های با مناسبات پیرامونی طبقه بندی کنیم، اظهار داشت: فقه، در معنای دقیق کلمه، به کشف حکم خدا در قبال مباحث مرتبط با زندگی فردی و جمعی انسان مبادرت می ورزد.

وی در این پیام می افزاید: چنین وضعیت دقیقی برخوردی فنی، عالمانه و دانش پایه را با عرصه فقه طلب می کند، در واقع رویکرد به فقه، باید از دل سنتی عالمانه و مبتنی بر روشمندی ویژه برخیزد و در امتداد زنجیره ای از تاملات دقیق اندیشانه فقیهان این عرصه شکل گیرد و این جا است که می توان رابطه فقه و تاریخ پربار آن را نیز مشاهده و رصد کرد. 

حسینی در این پیام با طبقه بندی مباحث فقهی اشاره و تصریح کرد که این مباحث شامل مسایل کهن و پایه ای فقهی، مسایل عصری و مستحدثه اعصار پیشین، که امروزه دیگر لباس نو را بر تن ندارند و مسایل مستحدثه معاصر است.

وی خاطرنشان کرد: دسته نخست در صدر مباحث پر اهمیت فقهی می نشینند و به دلایل مضمونی و روشی از اهمیتی متفاوت با دیگر حوزه ها برخوردار می شوند و در واقع مراجعه به دیگر حوزه های فقهی نمی تواند فارغ از بنیادهایی رخ دهد که در تجربه علمی و عملی مواجهه اصیل فقیهانه با این گروه از مباحث به دست می آید و این بخش عمده، تراث به جای مانده از ائمه علیهم السلام در عرصه فقه آموزی تلقی می شود و با ادبیات القاء الأصول شناخته شده است.

حسینی در پیام خود با اشاره به دسته سوم (یعنی مسائل مستحدثه معاصر) آورده است:‌ این دسته نیز جایگاه جدی خود را دارند و پس از دسته اول از بیشترین اهمیت برخوردار می شوند چه آن که پاسخگویی فقه به این گروه از مباحث به کارآمدی هر چه بیشتر فقه می انجامد و رسالت های در پی فقه اندیشی را در زمان حال و دوره کنونی پاسخگو می شوند.

وی یادآورشده است که اما دسته دوم عمدتا از آن جهت اهمیت می یابند که منطق مواجهه ای جانمایه دار به مباحث نوشونده و عصری را بر ما نشان می دهند. به دیگر مراجعه ما به این دسته، در بخش قابل توجهی از مواقع، از جنس تاملات فنی در حوزه علم جای می گیرد و به دلیل شناخت امری مشعر به امر دیگر و وضعیتی منجر به موقعیتی تازه تر انجام می گیرد.

حسینی در ادامه پیام خود می افزاید: نگاه به مباحث مستحدثه، از یک سوی، به طراز تاریخ و توجهات آن در دو حوزه مسایل پایه ای فقه (دسته نخست) و تجربه فقیهان گذشته در مواجهه با مباحث مستحدثه (دسته دوم) وابسته است و از سوی دیگر به تاملات منجر و منتهی به فهم شرایط جدید پیش روی فقه نظر دارد.

وی خاطرنشان کرده است: امروز که جامعه در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در مسیر پویایی و رشد علمی و به تبع آن شکوفایی های عملی و اجتماعی قرار گرفته است، نیاز به فقه و حضور حداکثری آن در جامعه و مسائل نوپیدای آن از هر وقت دیگری بیشتر می نماید.

حسینی همچنین در این پیام آورده است: امروزه چهار گستره مضمون سازی جدید فقهی، شیوه شناسی فقهی، ادبیات گستری فقهی و نوسازی حرکت جامعه در رویکرد به فقه ضرورتی جدی یافته است و تنها از این رهگذر است که جامعه تحول یافته ایران اسلامی می تواند به نیازهای حقوقی خود دست یابد.

گفتن است، نخستین همایش ملی فقه و مسائل مستحدثه امروز با حضور تعدادی از محققان، پژوهشگران و استادان دانشگاه در ساری آغاز به کار کرد./950/د101/الف
ارسال نظرات