۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۸۹۶۳۲
پ
منتشر شد؛
خبرگزاری رسا ـ کتاب جامعه شناسی معرفتی ادبیات و ارتباطات به قلم ابراهیم فیاض و به همت دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها منتشر شد.
جامعه شناسي معرفتي ادبيات و ارتباطات


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراهیم فیاض در کتاب جامعه شناسی معرفتی ادبیات و ارتباطات، گامی در بررسی جامعه شناختی رسانه و ارتباطات و ادبیات آن برداشته است و طرح مسائلی چون اینکه چگونه از جامعه شناسی معرفتی می توان به نظریه ارتباطی رسید و آیا جامعه شناسی معرفتی همان جامعه شناسی ارتباطات است و بحث در مورد آنها در زمره کلیدی ترین مباحث کتاب است.

مباحث کتاب در چهار فصل تدوین شده است. فصل اول با عنوان «جامعه شناسی معرفتی آمریکایی و ارتباطات» شامل زیر فصل های زیر است: جامعه معرفتی «مید» و ارتباطات میان فرهنگی، جامعه شناسی معرفتی «مید»، جامعه شناسی معرفتی «مرتون» و ارتباطات.

مؤلف در فصل دوم «جامعه شناسی معرفتی ادبیات و ارتباطات»، پس از مقدمه به مباحثی چون آیا موسیقی از شعر انتزاع شده است، ماهیت ادبیات، آیا ادبیات گونه ای از معرفت است، جامعه شناسی معرفت و ادبیات، مروری بر منابع و مطالعات قبلی جامعه شناسی معرفت درباره ادبیات، نظریه شناسی جامعه شناسی معرفتی ادبیات، روش شناسی جامعه شناسی معرفتی ادبیات، پارادایم های جامعه شناسی معرفتی مرتون و ادبیات، موضوعات پژوهشی مطرح شده در جامعه شناسی معرفتی ادبیات، ارتباطات ادبیات و دیگر معارف بشری و نتیجه پرداخته است.

فصل سوم با عنوان «مبانی سیاستگذاری فرهنگ ارتباطی براساس جامعه شناسی معرفتی ارتباطات» در بر گیرنده مسائلی همچون فرآیندهای برنامه ریزی و توسعه فرهنگی، فرآیندهای سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی، سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی براساس جامعه شناسی معرفتی ادبیات و وضعیت آرمانی چگونه می باشد، است.

در بخشی از کتاب در مورد فصل سوم آمده است: «یکی از عناصر مهمی که می تواند به عنوان محتوا وارد صحنه شود و جامعه شناسی معرفتی ارتباطات را تنظیم کند، ادبیات است. این عنصر یکی از عنصرهای ارتباطات میان فرهنگی و بین المللی است و به عنوان یکی از حوزه های معرفت و شناخت انسانی نقش بازی می کند. پس می تواند ما را به حوزه مطالعاتی جدیدی در جامعه شناسی معرفتی ارتباطات هدایت کند و می توان آن را جامعه شناسی معرفتی ادبیاتی ارتباطات نامید. فصل سوم این کتاب با توجه به نکته مذکور تدوین شده تا نشان دهد که هم از حیث و منظره جامعه شناسی معرفتی می توان به ادبیات به عنوان زمینه و بستر اصلی نگاه کرد و هم می توان آن را از حیث و منظر ارتباطی به عنوان روبنا بررسی کرد.

مطالعه ادبیات بادیدگاه مذکور می تواند راه را برای سیاستگذاری معرفتی و ارتباطی در جامعه طراحی و هموار کند. سیاستگذاری ای که دارای زیر بنای معرفتی و روبنای ارتباطی باشد، جامعه را به رشد معرفتی و فکری و در نهایت، به تمدن و پیشرفت می رساند. رسیدن به چارچوب این سیاستگذاری بر اساس جامعه شناسی معرفت و انسان شناسی شناختی، هدف فصل سوم این کتاب است.»

عناصر صوری، عناصر محتوایی پیام، جمع بندی، نتیجه، کلام آخر، منابع فارسی و منابع لاتین در فصل چهارم با عنوان «فرآیند ارتباطی شاهنامه و توسعه فرهنگی ایران» گنجانده شده است.

مطالعه ادبیات بادیدگاه مذکور می تواند راه را برای سیاستگذاری معرفتی و ارتباطی در جامعه طراحی و هموار کند. سیاستگذاری ای که دارای زیر بنای معرفتی و روبنای ارتباطی باشد، جامعه را به رشد معرفتی و فکری و در نهایت، به تمدن و پیشرفت می رساند. رسیدن به چارچوب این سیاستگذاری بر اساس جامعه شناسی معرفت و انسان شناسی شناختی، هدف فصل سوم این کتاب است.»

کتاب جامعه شناسی معرفتی ادبیات وارتباطات به همت دفتر مطالعات و توسعه رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با قلم ابراهیم فیاض در سال 1389 با شمارگان 1500 نسخه در 170 صفحه و با قیمت 2500 تومان به انتشار رسیده است. /913/ن601/ع

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص،قومیت‌ها باشد و یا با قوانین کشور و آموزه های دینی مغایرت داشته باشدمنتشر نخواهد شد.
پرطرفدارترین