۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۹۰۰۸۸

سومین کرسی نظریه‌پردازی اصل هو هویت در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ سومین کرسی نظریه‌پردازی اصل هو هویت به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار ‌شد.
 كرسي نظريه پردازي ا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین کرسی نظریه‌پردازی اصل هو هویت با ارائه حجت‌الاسلام احمد احمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عصر چهارشنبه، 19 آبان‌ماه به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تالار معرفت دفتر قم این پژوهشگاه برگزار ‌شد.

در ابتدای این مراسم، ارائه دهنده نظریه «اصل هو هویت» به بیان نظریه خود پرداخت و گفت: از روزگار دیرین، همواره میان فیلسوفان و ارباب منطق، این بحث مطرح بوده است که بدیهی‌ترین اصل یا قضیه‌ای که همه قضایا و اصول دیگر، سرانجام در سیر فکر و استدلال به آن باز می‌گردند و گذشتن از آن، دیگر محال است، چیست و به اصطلاح، امّ‌القضایا یا اصل‌الاصول تفکّر و معرفت کدام است؟

وی، ابراز داشت: در کتاب‌های فلسفه و منطق ما، بحث هوهویت و تناقض را در ذیل بحث از وحدت و کثرت و در ضمن بحث حمل می‌آورند و حق هم همین است، زیرا سخن از نسبت اینهمانی و این نه آنی است و این، همان حمل است که برای روشن شدن ماهیت آن به بیان چگونگی پیدایش تصور در ذهن و سپس عمل حمل می‌پردازیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که اصل هوهویت اساس است نه اصل بطلان تناقض، تصریح کرد: برخلاف کانت که علم را تصدیق می‌داند، علم را تصور می‌دانم، از این‌رو معتقدم اصل هوهویت مبنا، بدیهی‌تر و مقدم بر اصل بطلان تناقض است که از سوی این فیلسوف غربی مطرح می‌شود. این در حالی است که هرگز امور فراحسی را به عنوان مادی و مجرد بررسی نکرده و تأثیر شیء خارجی بر اندام‌های حسی و یا تأثیر امور فراحسی در قوای نفسانی و روحی که قابل تأمل است به عنوان حسی و فرا حسی تصور می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به این‌که علم، صورت و تصور است نه تصدیق و محمول از خود موضوعٌ‌به حاصل می‌شود نه از جای دیگر، همه قضایا تحلیلی می‌شوند، از‌ این‌رو قضایایی که کانت مطرح کرده است، به کلی تغییر ماهیت می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی با بیان این‌که سخنان کانت بسیار مشکل‌دار و قابل فهم نیست، خاطرنشان کرد: کانت برخلاف فیلسوفان که از معرفت‌شناسی آغاز کرده و پس از آن منطق را به عنوان ابزارسنجش فکر به کار می‌برند، از منطق آغاز کرده و به مقدمه‌چینی پرداخته است.

پس از ارائه نظریه و بررسی اشکالات موجود از سوی نظریه‌پرداز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن معلمی، دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی و حجج اسلام علیرضا قائمی‌نیا و عبدالحسین خسروپناه از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همچنین دکتر قاسم علی کوچنانی به نقد این نظریه پرداختند.

گفتنی است، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عابدی شاهرودی، دکتر عبدالله نصری، دکتر سید یحیی یثربی، دکتر محمد محمدرضایی به عنوان داور و دکتر محمدعلی حجتی به عنوان ناظر در این جلسه حضور داشتند. /920/

ارسال نظرات