۰۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۹۱۰۴۶
آیت الله علم الهدی:

نهاد کارشناسی عقود اسلامی در بانک‌ها تأسیس شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد‌ تأسیس نهاد کارشناسی عقود اسلامی در بانک‌ها را ضروری برشمرد و با بیان این‌که عقود معاملاتی موجود در فقه اسلامی قابل اجرا است، تأکید کرد: گروه های کارشناسی در همه مناطق حضور داشته باشند و نسبت به عقود بانک ها نظارت کنند.
آيت الله سيد احمد علم الهدي،‌ امام جمعه مشهد آيت الله علم الهدي امام جمعه مشهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در همایش برسی عملکرد بانک ملی در شش ماهه اول سال89، که صبح امروز در تالار همایش های آستان قدس رضوی برگزاری شد، گفت: بحث صدور انقلاب در نظام همواره مورد اهمیت مسؤولان و رهبر کبیر انقلاب اسلامی و همگان بوده و این اصل بارها در کلام امام خمینی(ره) متجلی و به تصویر کشیده شده است.

وی افزود: بحث صدور انقلاب از اولین روز پایه‌گذاری انقلاب اسلامی مورد اهمیت بوده و هدف از گسترش و روز افزون شدن آن بدین جهت است که سایر جوامع جهان اسلام از این جامعه الگو برداری کنند و نظام اسلامی به عنوان اسوه و پیشوا در ابعاد سیاسی، اعتقادی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دنیای اسلام معرفی شود.

امام جمعه مشهد با بیان این‌که دنیای اسلام به هنگام الگو برداری به ساختار های مختلف در کشورهای اسلامی توجه می کند، خاطر نشان کرد: از جمله مسائلی که می تواند توجه جهان اسلام را به خود جلب کند نظام اقتصادی و بانکداری است و بانک ملی ایران به عنوان بزرگ‌ترین بانک در کشور و جهان فعالیت‌های چشمگیر و سازنده‌ای در جهت اسلامی شدن داشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان این که امروز جهان اسلام به الگو‌برداری از بانکداری اسلامی نیازمند است، اظهار داشت: کشور های اسلامی در هنگام الگو برداری از نظام بانک های اسلامی، با صرف نظر از جنبه های اقتصادی، به مباحث فقهی و اعتقادی توجه ویژه ای دارند و این مسائل را در اولویت قرار می دهند.

وی اقتصاد را عاملی فرهنگ‌ساز ارزیابی کرد، و با بیان این‌که در کشور ما اقتصاد و فرهنگ با یکدیگر گره خورده است، تصریح کرد: آنچه که در آیات، روایات و احادیث ذکر شده، نشان می دهد که اقتصاد در زندگی انسان ها نقش بسزایی دارد، به عبارت دیگر زیر‌بنا نبوده، اما در همه حوزه‌ها اعم از سیاست، فرهنگ و ... نقش یک مؤثر و عامل را دارا است.

این استاد حوزه علمیه مشهد به تشریح آثار اقتصاد در فرهنگ پرداخت و اذعان داشت: اقتصاد در فرهنگ مؤثر است و نه متأثر؛ و بانک می تواند در نظام عملیاتی فروش، بنیادی بنا کند که فرهنگ جامعه را در اختیار گیرد.

وی ادامه داد: امروز این دغدغه فرهنگی وجود دارد که جریان های مرفه‌پرور در بانک‌ها، جامعه دینی را تهدید می‌کند و بزرگ‌ترین آفت در چهره بانک را نمایان کرده و باعث تخریب نقش الگویی نظام می‌شو‌د.

آیت الله علم الهدی‌ منشأ این مسأله را گرفتن تسهیلات بانکی از سوی افراد سود‌جو دانست و خاطرنشان کرد: امروز آثار سوء و منفی این تسهیلات به صورت ویروس و آفت در جامعه مشهود است.

وی با بیان این‌که مسؤولان بانک ها باید در ارائه تسهیلات بر اشخاص حقیقی و حقوقی نظارت کنند، گفت: آفت های اقتصادی موجب افت فرهنگ سازی در جامعه می شود و رشد افراد سرمایه دار در جامعه ای باعث می شود مقدرات جامعه توسط آن ها اداره شود و جامعه به سمت رفاه سرمایه داران و بی خانمان شدن مستضعفان حرکت کند.

امام جمعه مشهد همچنین به مسأله عقود اسلامی در بانک ها اشاره کرد و بیان داشت: باید عقودی که در بانک ها شکل گرفته است براساس قوانین اسلام با دقت بررسی شود.

وی تأسیس نهاد کارشناسی عقود اسلامی در بانک‌ها را ضروری برشمرد و با بیان این‌که عقود معاملاتی موجود در فقه اسلامی قابل اجرا است، تأکید کرد: گروه های کارشناسی در همه مناطق حضور داشته باشند و نسبت به عقود بانک ها نظارت کنند.

این استاد حوزه علمیه مشهد در پایان بیان داشت: برخی از فرم‌های موجود برای عقد قرار داد، دارای پیچیدگی‌ها و نکات مفهومی خاصی است و این امر نیاز دارد به این‌که کارشناسانی مفاد فرم ها را برای مردم به سهولت بیان کنند./968/پ201/س
ارسال نظرات