۰۲ آذر ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۹۱۲۶۳

گزارشی از یادواره نخستین شهید روحانی در قم

خبرگزاری رسا ـ یادواره حجت الاسلام شهید قنوتی، نخستین شهید روحانی دفاع مقدس و شهید شاخص بسیج طلاب و روحانیان با حضور مسؤولان استان، طلاب و روحانیان و خانواده های شهدا و ایثارگران در مدرسه عالی دارالشفا قم برگزار شد.
آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب آيت الله سيد خامنه اي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، این یادواره که عصر روز سه شنبه به همت سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور و نمایندگی ولی فقیه در سپاه علی بن ابیطالب(ع) قم و در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفا قم برگزار شد، ابتدا حجت الاسلام کدخدایی نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستعفین کشور، به ایراد سخن پرداخت و با تجلیل از جانفشانی ها و رشادت های شهید حجت الاسلام قنوتی، به معرفی و تبیین شخصیت انقلابی و مبارزاتی این شهید روحانی پرداخت.

وی با بیان اینکه شهید قنوتی قبل و بعد از انقلاب اسلامی خدمات بسیاری خوبی به نهضت کرد، ابراز داشت: وی پیرو خط امام بود و در راستای تبلیغ دین اسلام در شهرهای مختلف کشور متحمل رنج و مرارت های بسیاری شد.

حجت الاسلام کدخدایی تصریح کرد: شهید حجت الاسلام قنوتی در افشاگری ظلم و جنایات رژیم منهوس پهلوی نیز نقش کلیدی داشت و در این راه متحمل مرارت ها و مصائب بسیار زیاد شد و چندین بار نیز توسط دژخیمان رژیم ممنوع المنبر شد.

وی در ادامه به حضور این شهید بزرگوار در دفاع مقدس اشاره کرد و ابراز داشت: وی با ایفای جانانه نقش خود در عرصه های مختلف دفاع مقدس و به ویژه در خرمشهر دشمن بعثی را وادار به عقب نشینی کرد.

حجت الاسلام کدخدایی با بیان خاطره ای خاطرنشان کرد: در دفاع از خرمشهر و زمانی که رزمندگان روحیه شان تضعیف شده بود و قصد عقب نشینی داشتند، این شهید بزرگوار عمامه خود را از کوله پشتی بیرون آورد و با ترغیب و تهییج رزمندگان مانع ورود دشمنان و سربازان بعثی به خرمشهر شد.

با تاسی به شهدا در مسیر اطاعت از ولایت گام برداریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقشه های دشمنان برای ضربه زدن به نظام اسلامی تاکید کرد: همه موظف هستیم با تاسی به شهیدان بزرگوار در مسیر ولایت و رهبری حرکت کنیم و مراقب نقشه های دشمنان باشیم.

حجت الاسلام کدخدایی در پایان سخنان خود، با اشاره به روایتی مرزبانی از دین و ارزش های اسلامی را رسالت اصلی طلاب و روحانیان دانست و با بیان اینکه روحانیان و علما وارثان انبیا هستند گفت: روحانیان همواره ملجا و ماوای مردم بوده و هستند و به خوبی نقش خود را در عرصه های مختلف از جمله دفاع مقدس ایفا کرده اند.

پس از سخنرانی حجت الاسلام کدخدایی، حاج عباس حیدرزاده از مداحان اهل البیت به مدیحه سرایی پرداخت و همچنین کلیپی از شخصیت حجت الاسلام شهید شریف قنوتی پخش شد که استقبال حاضران را نیز به همراه داشت.

شهید قنوتی، عمامه و لباس طلبگی را کفن خود می دانست

حجت الاسلام محسن شریف قنوتی فرزند شهید حجت الاسلام قنوتی و از جانبازان دفاع مقدس، نیز در ادامه یادواره حجت الاسلام محمدحسن شریف قنوتی، به بیان خاطراتی از شهید حجت الاسلام قنوتی پرداخت.

وی با بیان اینکه حجت الاسلام شهید قنوتی عنایت و توجه بسیار خاصی به لباس مقدس روحانیت داشت ابراز داشت: این شهید بزرگوار لباس روحانیت و عمامه را کفن خود می دانست و می گفت می خواهم با همین لباس به ملاقات خدا و رسول بروم.

حجت الاسلام شریف قنوتی تصریح کرد: شهید حجت الاسلام قنوتی بعد از شهادتش نیز با قبا به خاک سپرده شد.

وی در ادامه با بیان اینکه شهید قنوتی در انقلاب اسلامی نقش اساسی داشت، ابراز داشت: این شهید بزرگوار قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در زندان اهواز شعار مرگ بر شاه سر داده و جو زندان را علیه این رژیم کرده بود.

حجت الاسلام قنوتی بیان داشت: زمانی که رییس زندان این شهید بزرگوار را تهدید به قتل کرده بود، وی در جواب فریاد زده بود که نه شما جرات دارید این کار را بکنید و نه من لیاقت دارم که در روز عاشورا شهید شوم.

شهید قنوتی بازوی انقلاب، امام و مستضعفان بود

این جانباز دفاع مقدس با بیان اینکه شهید قنوتی بازوی انقلاب، امام و مستضعفان بود خاطرنشان کرد: وی در آن شرایط خاص فرهنگ جهاد و شهادت را نهادینه کرد و با سخنان خود از امام راحل به عنوان حسین زمان و از شاه به عنوان یزید زمان یاد می کرد.

وی ادامه داد: شهادت شهید قنوتی به شهادت حمزه سیدالشهدا تشبیه شد و دشمنان پس از شهادت این روحانی بزرگوار بدن وی را گلوله باران کردند.

حجت الاسلام قنوتی بیان داشت: این شهید بزگوار در آخرین لحظات عمر شریفش، رو کرده بود به عراقی ها و گفته بود، امروز حسین زمان خمینی و یزید زمان صدام است، از زیر پرچم یزید بیرون بیائید.

سربازان رژیم بعث بعد از شهادت حجت الاسلام قنوتی می گفتند قتلنا الخمینی

فرزند شهید قنوتی اضافه کرد: سربازان رژیم بعث عراق وقتی که شهید قنوتی را به شهادت رساندند، دور جنازه و پیکر مطهر وی هلهله کردند و صدا می زدند: قتلنا الخمینی.

وی در پایان سخنان خود، با ذکر خاطراتی از زندگی مرحوم پدرش ابراز داشت: انقلاب اسلامی ایران به برکت خون های پاک شهدا زنده و سرپا مانده است.

جانباز دوران دفاع مقدس گفت: شهید قنوتی می گفت اگر خدایی ناکرده پیشروی انقلاب اسلامی متوقف شود، باید دانست که سیر نزولی در جوامع بشری پیدا و ایجاد خواهد شد.

عزت و اقتدار انقلاب اسلامی مرهون خون شهدا است

سردار مهدوی نژاد که چند هفته ای پیش به عنوان فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) استان قم معرفی شده بود، نیز در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و عزت و اقتدار امروز انقلاب اسلامی را مرهون خون شهدا دانست و تاکید کرد: همه باید پاسدار و قدردان خون شهیدان باشیم و راه آنان را ادامه دهیم.

سردار مهدی مهدوی نژاد ، با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، از جانفشانی ها و رشادت های شهید حجت الاسلام قنوتی تجلیل کرد.

وی با بیان اینکه شهید حجت الاسلام قنوتی الگوی بسیار خوبی برای نسل جوان است تاکید کرد: جامعه به ویژه نسل جوان باید شهدا را الگوی اصلی خود قرار دهند و در زندگی آنها تامل کنند.

سردار مهدوی نژاد بیان داشت: حجت الاسلام شهید قنوتی در روزگار غربت ملت و در روزهای تعیین سرنوشت کشور و خرمشهر، بسیار زحمت کشید و نقش خود را به خوبی ایفا کرد.

خانوادهای شهدا همواره حافظ انقلاب و آرمان های نظام بوده و هستند

گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حاکی است، حجت الاسلام دری جانشین سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور سخنران بعدی همایش بود که با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، تاکید کرد: امروز به برکت خون های پاک هزاران شهید است که انقلاب اسلامی به اوج اقتدار و عزت رسیده است.

وی با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه، این فرهنگ را حل کننده بسیاری از مشکلات دانست و ابراز داشت: رزمندگان جمهوری اسلامی ایران در صحنه های نبرد حق علیه باطل با توکل به خدا و داشتن روحیه ایمانی و خودباوری توانستند دشمن بعثی تا بن دندان مسلح را شکست دهند.

حجت الاسلام دری در بخش دیگری از سخنان خود به شخصیت انقلابی و مبارزاتی مرحوم شهید قنوتی اشاره کرد و بیان داشت: وی از جمله روحانیانی بود که در هر صحنه و عرصه ای که وارد می شد، منشا خیر و برکت و تاثیر بود.

رزمندگان با حضور شهید قنوتی روحیه می گرفتند

وی ادامه داد: حضور این روحانی رزمنده در عرصه های دفاع مقدس نیز بسیار تاثیرگذار بود و نیروها با حضور ایشان روحیه ای مناسب می گرفتند و در برابر دشمنان ایستادگی می کردند.

جانشین سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور با تاکید بر اینکه همه باید قدردان و حافظ دستاوردها و برکات خون های پاک شهیدان باشیم تصریح کرد: ما امروز اگر دستاوردهایی را در عرصه های علمی، پزشکی و سایر عرصه ها به دست آورده ایم به برکت خون های پاک شهیدان است.

وی در ادامه به تحلیل حوادث بعد از انتخابات پرداخت و تاکید کرد: برخی از افراد می خواهند القا و وانمود کنند که خانواده های شهدا بریده شده اند.

حجت الاسلام دری تاکید کرد: خانوادهای شهدا همواره حافظ انقلاب و آرمان های نظام بوده و هستند و فتنه گران و دسیسه سازان با این شیطنت ها به جایی نخواهند رسید و خانواده های شهدا همچون گذشته به انقلاب و آرمان های آن پایبند و ملتزم هستند.

راضی نیستم سرسوزنی از مسیر ولایت و رهبری جدا شوید

وی با نقل خاطره ای از خانواده شهید قنوتی بیان داشت: همسر این شهید بزگوار و روحانی، شبی فرزندان خود را در منزل جمع کرد و به آنها گفت که در حال حاضر که پدر واقعی تان شهید شده است، حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری پدر شما است.

جانشین سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور ادامه داد: همسر شهید حجت الاسلام قنوتی به فرزندان خود گفته بود من به عنوان مادر شما به هیچ وجه راضی نیستم از کسانی که سر سوزنی از خط ولایت و رهبری جدا شوند.

تجلیل از همسر و فرزند شهید حجت الاسلام قنوتی

در این مراسم همچنین از سوی سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور و نمایندگی ولی فقیه در سپاه قم، با اهدا لوح تقدیر از همسر حجت الاسلام صدوقی و فرزند این شهید بزرگوار تجلیل و قدردانی شد.

رونمایی از نماد یادمانی شهید حجت الاسلام قنوتی

رونمایی از نماد یادمانی شهید حجت الاسلام قنوتی از دیگر برنامه های این همایش و یادواره بود، به گفته حجت الاسلام دری جانشین سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور، این یادمان با انتقال به شهر خرمشهر در مقابل مسجد جامع این شهرخاطره انگیز و جاویدان در انقلاب اسلامی نصب خواهد شد. /924/ز502/ص

ارسال نظرات