۰۷ آذر ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۹۱۷۵۲

ارجاع مستقیم به منابع اصلی از استانداردهای پژوهش است

خبرگزاری رسا ـ محقق و نویسنده حوزوی بیان داشت: پژوهشگرانی که قصد پایان نامه نویسی دارند، باید مقاله‌ای با همان موضوع در مجلات به چاپ برسانند تا از نقاط ضعف و قوت آن مطلع شوند.
پژوهش


احمد حاجی‌ده‌آبادی، از محققان حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: در صورتی که شرایط کمی و کیفی پایان نامه نویسی به خوبی رعایت شود، شاهد تولید علم خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اگر تحقیقات همچون مباحث دینی، جهت دار باشد می تواند اثرگذاری بالایی داشته باشد، ادامه داد: متاسفانه رشد نامتوازن علوم در دانشگاه ها و نبود هیئت علمی کافی موجب پایین آمدن کیفیت پایان‌نامه‌ها شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پردیس، با اشاره به اینکه وظایف اساتید دانشگاه ها سوق دادن موضوعات به سمت مباحث دینی است، اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در پایان نامه نویسی وجود دارد، تکراری بودن موضوع است.

وی ادامه داد: با وجود این که افرد زیادی به امر پایان نامه نویسی مشغول هستند و برخی موضوعات هم به خوبی تحقیق و پژوهش نشده است، از دور انتخاب موضوع کنار می‌رود.

این محقق حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه موضوع در پایان‌نامه باید به صورت جزئی باشد، اظهار داشت: ضروری است تا پژوهشگرانی که قصد پایان نامه نویسی دارند، یک مقاله با همان موضوع در مجلات به چاپ برسانند تا از نقاط ضعف و قوت آن مطلع شوند.

این محقق حوزوی با اشاره به برخی مشکلات پایان نامه نویسی همچون عدم همراهی دانشجو و استاد در روند پایان نامه نویسی، عدم حمایت کافی دولت و دیگر مشکلات بیان داشت: دو هدف تقویت علمی و پژوهشی دانش پژوهان و تولید علم در نوشتن پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مد نظر است که متاسفانه تولید علم بازتاب کمتری دارد.

این نویسنده کتب حقوقی با بیان اینکه استفاده نکردن از منابع دسته اول یک نقص محسوب می‌شود، بیان داشت: محققان باید توجه داشته باشند تا تحقیقات خود را به منابع دسته اول و اصلی مستند کنند.

این محقق حوزه و دانشگاه اظهار داشت: محقق در انجام پژوهش باید به صورت مستقیم به منبع مراجعه و به صورت مستقیم از منابع ارجاعی نقل مطلب کند.

این عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: امروز منابع نرم افزاری، کار تحقیقاتی در رشته فقه را آسان کرده است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: متاسفانه آشنا نبودن پژوهشگران با زبان موجب شده است تا در منابع ارجاعی عربی و انگلیسی به ترجمه ها مراجعه شود که این یک آسیب جدی در امر پژوهش است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات