۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۹۲۰۳۷

نظریه ابتناء منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «نظریه ابتناء» تالیف حجت‌الاسلام علی اکبر رشاد از سوی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره به بازار کتاب عرضه شد.
نظريه ابتناء


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب «نظریه ابتناء، برساختگی تکون و تطور معرفت دینی بر تاثیر ـ تعامل متناوب ـ متداوم مبادی خمسه» توسط هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، منتشر شد.

این کتاب دارای دو بخش اصلی است: در بخش اول، اصول چهارگانه این نظریه معرفی می‌شود و سپس به تبیین مبادی خمسه پرداخته می‌شود. در بخش دوم کتاب نیز متن کامل اجلاسیه‌های دفاع و داوری نظریه ابتناء آورده شده است.

هم‌چنین در این کتاب افزون بر درج سوابق علمی آقای رشاد، کارنامه علمی داوران و ناقدان نظریه ابتناء در فصول جداگانه‌ای، آورده شده است.

در مقدمه این کتاب که به قلم صاحب نظریه است، می‌خوانیم: «ظهور پاره ای تشکیک‌ها و تشویش‌ها در باب امکان و روشمندی اکتشاف دین، و مبانی و منطق تکون و تحول معرفت دینی و حدود انطباق معرفت دینی با نفس الامر دین، از سویی، و وجود برخی کاستی‌ها و کژی‌ها در روشگان‌های رایج دین پژوهی، از دیگر سو، این کمین را – هم چون، بسیاری دیگر- به ضرورت طراحی و تدوین دستگاه روشگانی یی کارآمد و روزآمد برای «کشف و کاربرد گزاره ها و آموزه های دینی»، و نیز تبیین مبانی یی متقن و منسجم برای پاسخ گویی به مسائل نوپدید در ساحات «معرفت دینی» از جمله فرآیند تکون آن رهنمون گشت، و مدتی با این دغدغه زیستم تا این که در تابستان سال یک هزار و سیصد و هفتاد و نه، حاصل تاملات اولیه خویش را در صورت انگاره و اطروحه ای خام سامان داده، برای نخستین با در نشستی سه روزه در مشهدالرضا(علیه آلاف التحیه و الثناء) برای یک گروه دانشگاهی ارائه کردم، اکنون افزون بر ده سال است که این فعالیت علمی، دغدغه اصلی این کمین شده است و ماهانه بخش قابل توجهی از اوقات مرا به خود مشغول داشته است.»

گفتنی است، حجت‌الاسلام علی اکبر رشاد، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سومین جشنواره بین‌المللی فارابی که در سال 1388 برگزار شد به خاطر ارائه «نظریه ابتناء» به عنوان نظریه‌پرداز برجسته انتخاب شد. /920/د102/ع

ارسال نظرات