۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۹۲۳۹۳
استاد حوزه علمیه:

امام خمینی در انقلاب اسلامی بر ادبیات عاشورایی تاکید داشتند

خبرگزاری رسا ـ استاد پردیس قم دانشگاه تهران بیان داشت: ایستادگی در مقابل دشمن، امر به معروف و نهی از منکر و پی گیری حقوق مظلومان از اهداف قیام امام حسین(ع) است.
حجت الاسلام يثربي


حجت الاسلام سید علی محمد یثربی، استاد حوزه و دانشگاه، گفت: عزاداری محرم ریشه در تعظیم شعائر و احیای امر اهلبیت(ع) دارد. نهضت امام حسین(ع) یک نهضت قرآنی و دارای ابعاد گوناگونی است که هر کس به اندازه معرفت و استعداد خود از آن بهره می گیرد.

محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: عاشورا دارای سه جنبه روز عاشورا، تبلیغ و تبیین امام سجاد (ع) و حضرت زینب(س) و عزاداری مستمر شیعیان در طول تاریخ است.

وی با بیان اینکه سه شاخصه اصلی تشیع، غدیر، عاشورا و انتظار است، گفت: رهبری در جامعه اسلامی و مرجعیت از ابعاد انتظار است که به علت جایگاه اساسی مورد تهاجم دشمنان قرار گرفته است.

نماینده پیشین مردم قم در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: ویژگی مجالس اهل‌بیت(ع) معرفت افزایی است که مردم احکام دینی خود را از این مجالس بگیرند.

وی بر شورافزایی در مراسم حسینی تاکید کرد و گفت: گریه کردن، به گریه انداختن و حالت گریه گرفتن از دستوراتی است که اهل‌بیت(ع) به ما داده‌اند.

وی به پیوند عمیق انقلاب اسلامی ایران با عاشورا تاکید کرد و گفت: امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی بر ادبیات عاشورایی تاکید داشتند از این رو شعار خون بر شمشیر پیروز است را عنوان کردند.

این پژوهشگر علوم اسلامی خاطر نشان کرد: هر شخص کمترین آشنایی با نهضت امام حسین(ع) داشته باشد، می تواند عمق ارتباط آن را با انقلاب اسلامی ایران مشاهده کند.

وی توجه به خطبه های امام حسین(ع) در مسیر کربلا را شایسته توجه بیشتری دانست و گفت: ایستادگی در مقابل دشمن، امر به معروف و نهی از منکر و پی گیری حقوق مظلومان از اهداف مطرح شده در سخنان امام حسین(ع) است.

این استاد دانشگاه، حرکت عاشورایی را دارای پیام روشن و محتوای عمیق عنوان داشت و گفت: با شناخت ابعاد مختلف نهضت حسینی می توانیم از عاشورا در حادثه های گوناگون تاریخی درس بگیریم.

وی اظهار داشت: عزاداری سنتی از تاکید های امام خمینی(ره) است و باید سینه زنی، دسته و هیئات شکل سنتی خود را حفظ کنند.

استاد پردیس قم دانشگاه تهران، گفت: هرچه برگزاری مراسم عزاداری بیشتر بر دوش مردم باشد، این مراسم با شور و حرارات بالاتری برگزار خواهد شد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات