۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۹۲۶۸۶
یک استاد دانشگاه:

هنر اسلامی انسان را به سوی اخلاق و فضیلت هدایت می کند

خبرگزاری رسا ـ یک استاد و پژوهشگر هنر اسلامی، با بیان این که هنر اسلامی هنر زندگی و زیستن خردمندانه و عاقلانه است، گفت: هنر در سنت اسلامی، ایرانی انسان را به اخلاق و فضیلت هدایت می کند.
هنر اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، اسمایل بنی اردلان، استاد دانشگاه تهران، در همایش مبانی عرفانی هنر اسلامی که عصر امروز در حوزه هنری گیلان در رشت برگزار شد، اظهار داشت: هنر در سنت ایرانی در ارتباط با هستی و عقل است و زیبایی را نمی توان از هستی و اخلاق منفک کرد.

این استاد دانشگاه تهران، با بیان این که هنر در سنت اسلامی، ایرانی انسان را به اخلاق و فضیلت هدایت می کند، یادآور شد: در دوره جدید زیبایی هیچ ربطی به هستی نداشته و در هنر مدرن بحث زیبایی شناسی از اخلاق منفک است.

بنی اردلان تاکید کرد: اهالی تفکر عرفانی و اسلامی، هنر را جدای از فضیلت و اخلاق نمی دانند.

این استاد و پژوهشگر هنر با اشاره به مباحث سیر نزول و صعود در سنت عرفانی و تعبیر مسافر بودن انسان در جهان هستی، اظهار داشت: در انسان افق های وجود دارد که در صورت تربیت و تکامل از رهگذر هنر بسیاری از مقوله های مرتبط با روح زیبایی شناختی و حقیقت جویی به راحتی در زندگی روزمره قابل تعمیم خواهد بود.

وی، هدف از خلقت انسان را در عرفان اسلامی زمینه سازی برای شناخت خداوند توصیف کرد و گفت: هنر اسلامی به دنبال توجه دادن به امانت حس زیبایی شناختی در انسان است تا ظهور هستی مطلق خداوندی در وجود انسان قابل تصور باشد.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه اذعان کرد: سنت هنری چه به مفهوم قدیم و چه به مفهوم جدید آن بسیار مهم است با این تفاوت که دوره جدید دوره غلبه سوِژه بر عینیت است.

بنی اردلان، طبیعت را ظهور حقیقت محض خواند و خاطرنشان کرد: طبیعت بستر ظهور و نشانه های الهی است.

این استاد و پژوهشگر هنر تأکید کرد: در سنت هنری اسلام با چیدمان عناصر و ابزاری مشخص، به مفهوم ارزشی می پردازد و این اساس کار معماران معماری اسلامی است.

وی بیان کرد: در سنت معماری اسلامی اولین قائده این است که از طبیعت پیروی شود به طوری که بنای ساخت شده در امتداد طبیعت باشد نه این که طبیعت را قطع کند.

این استاد دانشگاه تهران افزود: در گذشته مسجد یک مکان مذهبی صرف برای عبادت و نماز نبود، بلکه معماری خود در مرتبه ای از نورانیت، معرفت و حقیقت ایستاده بود.

وی در امتداد طبیعت بودن را اولین و بارزترین مشخصه معماری اسلامی و ایرانی دانست و گفت: معماری ایرانی با مصالح و مواد، معنا و حقیقتی را که در خود منکشف داشت، ظاهر می کرد.

بنی اردلان با اشاره به عدم هماهنگی بین مصالح، ساخت و طبیعت در مهندسی شهرسازی فعلی در دنیا، اظهار کرد: عدم تناسب بین ساخت و طبیعت حواس انسانی را مشغول و مغشوش کرده و در این چنین فضایی روح خدابین توان پرسشگری ندارد.

این استاد و پژوهشگر هنر، صحبت از هنر اسلامی را صحبت از زندگی دانست و گفت: هنر اسلامی هنر زندگی و زیستن خردمندانه و عاقلانه است.

وی توجه به مبدا و معاد را اساس کار در هنر اسلامی برشمرد و گفت: پرسش از مبدا و معاد که با دیدن آثار اسلامی در ذهن بیننده شکل می گیرد، انسان را به سمت دانایی و شناخت می برد.

این استاد دانشگاه تهران با بیان این که در سنت اسلامی و ایرانی هنر ابزار انکشاف و ظهور حقیقت است، اظهار کرد: آثاری که از هنرمندان مسلمان به جای مانده است انسان را به سمت فضیلت، اخلاق و حقیقت راهنمایی می کند.

بنی اردلان به بررسی تفاوت در مقوله زیبایی شناختی در هنر یونانی و ایرانی پرداخت و گفت: عالمان زیبایی شناس یوانان با کشف تناسب بین اجزای طبیعت ریاضیات را کشف کردند و بیشترین بهره را در خلق آثار هنری از ریاضات بردند.

وی یادآور شد: ایرانیان ضمن آگاهی از ریاضیات و تناسب نهفته در طبیعت، هیچ اهمیتی به تناسب ریاضی موجود در طبیعت ندادند.

این استاد و پژوهشگر هنر تصریح کرد: یونانی ها نظم و هماهنگی ظاهری را دیدند اما به حقیقت طبیعت توجه نکردند و ایرانیان به راحتی در طبیعت تصرف کردند تا حقیقت قدسی را در آثار خود نشان دهند./950/پ202/الف
ارسال نظرات