۲۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۹۳۲۲۳
آیت الله استادی:

شهادت امام حسین سبب ماندگاری حقیقت اسلام شده است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،‌ با بیان این که شهادت امام حسین و قیام عاشورا مکتب اهل بیت(ع) را زنده نگه داشته است، گفت: اگر واقعه عاشورا و شهادت امام حسین نبود، امروز از اسلام تنها نامی بیشتر باقی نمانده بود.
آيت الله استادي کربلا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در شب عاشورای حسینی در جمع عزاداران حرم مطهر حضرت معصومه(س) در سخنانی بر ضرورت استفاده از این ایام و لیالی جهت اصلاح نفس تاکید کرد.

آیت الله استادی تصریح کرد: در محافلی که به نام امام حسین(ع) برپا می شود باید از اهداف امام حسین نیز صحبت به میان آید تا مردم افزون بر شناخت احوالات سید الشهدا و خاندان اهل بیت(ع) با اهداف آنها نیز آشنا شوند.

وی خاطرنشان کرد:‌ از بهترین فرصت ها و اوقات برای بیان کردن شخصیت امام حسین و یاران با وفای ایشان، شب عاشورا است و روحانیان و مبلغان باید از این فرصت حداکثر استفاده را بکنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: برای درک پیام امام حسین(ع) و قیام عاشورا باید بدانیم آنها خودشان در این خصوص چه چیزی را بیان کرده اند.

جهالت و تحیر در تشخیص حق از باطل مردم را از کمک به امام حسین باز داشت

وی با بیان اینکه آنچه برای اسلام و مکتب تشیع بیش از هر چیزی مضر است، جهل و عدم آشنایی با مبانی و معارف اسلام است، گفت: جهل و نادانی آسیب بسیار مؤثری برای مقابله با مکتب اسلام و تشیع است، تحیر نیز می تواند آسیب های بسیار زیادی را وارد کند.

وی عدم تشخیص حق از باطل را آفت دیگر برای یک جامعه دانست و افزود:‌ اگر جهالت نبود، عده ای حاضر نمی شدند در قتل امام حسین و یاران باوفای ایشان شریک شوند.

آیت الله استادی تاکید کرد: مردم زمان امام حسین(ع) در ظاهر مسلمان بودند، اما با شخصیت سازی هایی که انجام شده بود، مردم را به جهالت کشانده بودند تا جامعه را به سمت و سوی دیگری سوق دهند در حالی که پیامبر رمز سعادت امت اسلام را در تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) عنوان کرده بودند.

وی با اشاره به روایتی تصریح کرد: امام حسین(ع) و یاران با وفای با ایثار و فداکاری شهید شدند تا جامعه را از ظلالت و گمراهی نجات دهند و به سوی فلاح و رستگاری حرکت کنند.

دین اسلام دین دعوت کننده مردم به حق گرایی است

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه دین اسلام دین حق و دعوت کننده مردم به سوی علم و آگاهی است، بیان داشت: دینی که مردم را از حق دور می کند، دین درستی نیست، دین مبین اسلام دعوت کننده مردم به حق و حق گرایی است و در جای جای این دین مبین به مساله علم آموزی توجه شده است.

وی ابراز داشت: بالاترین جهل آن روز این بود که مردم بین امام حسین(ع) و یزید فرقی نمی گذاشتند، برخی هم اگر این جهالت را نداشتند به دلیل تبلیغات وسیع و گسترده در تشخیص حق از باطل متحیر می ماندند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد:‌ علاقه مندان به امام حسین(ع) کم نبودند، در مدینه و مکه ایشان علاقه مندانی داشتند، اما چرا به کمک ایشان نیامدند، این امور به دلیل تبلیغاتی بود که صورت گرفته بود.

وی گفت: شهادت امام حسین مکتب اهل بیت(ع) را زنده نگه داشته است، دین و تشیع را حفظ کرده است، اگر قیام امام حسین و شهادت ایشان نبود، از اسلام چیزی جز اسم و نامی باقی نمانده بود.

آیت الله استادی با بیان اینکه امام حسین(ع) برای اصلاح امت پیامبر حرکت کرد، گفت:‌ تمام برنامه هایی که رسول الله(ص) برای سعادت جامعه ترسیم کرده بودند، بعد از ارتحال ایشان به انحراف کشیده شد و از همین مساله مشکلات بسیاری را گریبانگیر امت اسلام کرد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: ابا عبدالله الحسین(ع) به فکر امت اسلام و امروز ما بودند که مردم متوجه باشند و باید توجه داشت که نهضت ایشان برکات و دستاوردهای بیشماری را به همراه داشت.

وی در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه فساد به سرعت گسترش می یابد، افزود:‌ اگر در یک خانواده و جامعه فسادی صورت گرفت و جلوی آن گرفته نشود، فساد به همه جا سرایت خواهد کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ماهواره منشأ گناه و انحرافات بسیاری است، ابراز داشت: این مساله فسادهای بسیار را با خود در خانواده ها و جامعه ایجاد خواهد کرد و خانواده ها باید هوشیاری لازم را در این راستا داشته باشند.

وی با اشاره به دیگر دستاوردها و برکت حادثه عاشورا تصریح کرد: امام راحل با پیروی از جد خود امام حسین(ع) حاضر شدند جان خود را از دست بدهند و رژیم شاه را از بین ببرند و اگر شاه سرکار باقی مانده بود، معلوم نبود امروز چه سرنوشتی در ایران و کشور حاکم بود.

آیت الله استادی بیان داشت: امام راحل در مسیر هدف خود که همان هدایت جامعه و ریشه کنی فساد بود، از هیچ چیز نهراسید و برای تحقق این مهم از همه چیز خود گذشت و رژیم شاهنشاهی را با همراهی و همکاری مردم سرنگون کرد.

وی با تأکید بر این که ما باید دنبال هدف امام حسین(ع) باشیم و از سیره و روش ایشان الگو بگیریم، ابراز داشت: حق گرایی و توجه به امر به معروف ونهی از منکر از جمله مهم ترین برنامه هایی است که ما باید به آن توجه و عمل کنیم.

آیت الله استادی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: گاهی گفته می شود امام حسین(ع) شهید شد که از گناهکاران شفاعت کند، این مطلب درستی است؛ اما باید توجه داشت که شفاعت شامل حال کسانی که تعمد در گناه و معصیت دارند نمی شود و این امتیاز به کسانی تعلق می گیرد که قصد بر گناه کردن ندارند، لکن برخی اوقات به این سوی اشتباه کشیده می شوند. /924/پ201/س
ارسال نظرات