۲۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۹۳۳۸۷
با اعلام قیمت حامل های انرژی؛

طرح هدفمند سازی یارانه ها از امروز آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ با اعلام قیمت های جدید حامل های انرژی، طرح هدفمند سازی یارانه ها از امروز در کشور آغاز شد.
محمود احمدي نژاد
به گزارش خبرگزاری رسا محمود احمدی نژاد، رییس‌جمهور شامگاه شنبه در گفت وگوی تلویزیونی با شبکه اول رسانه ملی آغاز اجرای مهم ترین بخش از قانون هدفمند کردن یارانه ها را از یکشنبه 28 آذرماه اعلام کرد.

احمدی‌نژاد گفت: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها از مدت ها پیش شروع شده است و ما اکنون آزادسازی قیمت ها نداریم بلکه تعدیل و اصلاح قیمت ها از ابتدای روز 28 آذرماه اجرایی می شود.

رییس‌جمهور با اعلام اینکه از فردا یارانه نقدی دو ماهه واریز شده به حساب مردم قابل برداشت است، از عموم هموطنان درخواست کرد برای دریافت پول های واریزی عجله نکنند، زیرا برخی واحدهای اقتصادی برای مردم بسته های مناسبی در نظر گرفته اند.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه سهمیه بنزین و گازوئیل ماه آینده به حساب کارت های سوخت شارژ شده و نیاز به ذخیره سازی نیست، صرفه جویی و همکاری مردم را در اجرای این قانون با اهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: اجرای موفق این قانون به نفع همه ملت خواهد بود و امنیت و دلخوشی برای همه به ارمغان خواهد آورد.

رییس جمهور با اشاره به پیشینه مراحل مقدماتی و مطالعاتی اجرای این قانون از پنج سال گذشته و تأثیر آن در شکوفایی اقتصاد کشور تصریح کرد: هدفمند کردن یارانه ها بزرگ ترین و مردمی ترین طرح اقتصادی کشور است انرژی و ثروت کشور متعلق به مردم است و بهترین شرایط هنگامی به وجود می آید که مردم در مدیریت ثروت ملی و اداره کشور مشارکت داده شوند.

رییس‌جمهور افزود: در حال حاضر معادل6.5 میلیون بشکه نفت و گاز در کشور تولید می شود که 2 میلیون و 300 هزار بشکه آن صادر و 4 میلیون و 200 هزار بشکه نفت و گاز در داخل مصرف می شود که با قیمت بشکه ای 85 دلار، سالانه در داخل کشور بیش از 120 هزار میلیارد تومان انرژی مصرف می شود و در حالی که حدود 4 برابر متوسط دنیا انرژی مصرف می کنیم اما به این اندازه از رفاه برخوردار نیستیم.

دکتر احمدی‌نژاد ادامه داد: انتظار نداریم که درسه چهارم مصرف کنونی صرفه جویی شود، اگر یک چهارم از 120 هزار میلیارد تومان صرفه جویی شود، به این معناست که می توان 30 هزار میلیارد تومان صادرات داشت و صادرات موجب تقویت بخش اقتصادی کشور خواهد شد.

رییس‌جمهور با مقایسه میزان بودجه عمرانی دولت در سال گذشته با رقم به دست آمده از صرفه جویی در بخش یارانه های انرژی گفت: در سال گذشته کل بودجه عمرانی کشور 20 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در تاریخ کشور بی نظیر بوده است. با این رقم تحولات بسیاری در بخش هایی مانند راه، راه آهن، بیمارستان، ساخت بزرگراه، بندر و جاده ها ایجاد شد بنابراین با 30 هزار میلیارد صرفه جویی در سال می توان بیش از دو برابر سال گذشته فعالیت عمرانی انجام داد.

دکتر احمدی‌نژاد با تأکید بر استفاده از تمام توان کارشناسی کشور برای تهیه طرح هدفمند کردن یارانه ها خاطرنشان کرد: با هدفمند کردن یارانه ها، مدیریت منابع در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. دولت تأثیر هدفمند کردن یارانه ها بر تولید، صنعت، کشاورزی، زندگی دهک های جامعه، دامداران و اقشار مختلف جامعه را بررسی کرده و برنامه جامعی را تهیه کرده و پس از آن با اقشار مختلف جامعه اعم از کشاورزان، تجار، دامداران، حمل ونقل گفت وگو کرده است تا این طرح با کمترین تنش و شوک بر زندگی مردم به نحو مناسبی آغاز شود.

رییس‌جمهور درباره اقدامات دولت برای آغاز اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها به نحو مناسب اظهار داشت: دولت سهمیه بنزین یک ماه آینده را اعلام کرد، به بخش حمل ونقل جاده ای به مدت 10 روز گازوئیل را با قیمت قبلی ارایه کرد، پمپ بنزین های سراسر کشور را به دستگاه کارت‌خوان مجهز کرد و قیمت آب، برق و گاز را پلکانی کرد تا هرکس میزان پایین تری را مصرف کند، تأثیر آن را در زندگی خود ببیند. اکنون دو ماه است رقم یارانه ها در حساب مردم قرار دارد و سیستم دولت در حالت آماده باش است. با محاسبات انجام شده از روز اول اجرای هدفمند کردن یارانه ها، وضع زندگی 6 دهک بهتر خواهد شد، باید دو دهک صرفه‌جویی کنند و دو دهک دیگر بیشتر صرفه جویی کنند، زیرا این دهک ها مرفه هستند و بدون هیچ کنترلی مصرف بسیاری دارند، در کل با انجام اصلاحات اساسی اقتصادی، همه مردم سود خواهند برد.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به تأثیر هدفمند کردن یارانه ها بر بخش صنعت اظهار داشت: با هدفمند کردن یارانه ها، صنعت داخلی می تواند با قیمت های جهانی رقابت کند همچنین به دلیل استفاده بسیار بخش صنعت از انرژی ارزان، از استعدادهای متخصصین کمتر استفاده شده که با هدفمند کردن یارانه ها و بهینه سازی سیستم‌ها، استعدادها و ظرفیت ها بالفعل خواهند شد و به مرور بخش صنعتی می تواند با دنیا رقابت کنند.

رییس‌جمهور درباره منافع افرادی که صرفه جویی بیشتری کنند، گفت: کسی که صرفه جویی می کند هم منافع بیشتری به دست می‌آورد و هم میزان صرفه جویی او صادر می شود که منافع آن به اقتصاد کشور بازخواهد گشت.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه به گونه ای قیمت ها آزاد می شود که کمترین فشار به مردم وارد شود، اظهار داشت: هرچقدر صرفه جویی بیشتری انجام شود، اتفاقات بزرگی رخ خواهد داد. این اولین طرحی است که مردم خواهان اجرای آن هستند، زیرا مردم آگاه و هوشیارند و چنانچه مردم طرحی را بپذیرند، تبعات منفی نخواهد داشت یا تبعات آن به حداقل خواهد رسید.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود و درپاسخ به این سوال مبنی براینکه برای اجرای هر چه بهتر این قانون چه انتظاری از مردم وجود دارد، گفت: این راهی است که آغاز شده و با این اقدامات می‌توان گفت که مرحله اول وارد شرایط جدیدی شده است.

دکتر احمدی‌نژاد زمان اجرای این طرح از فردا یکشنبه عنوان کرد و گفت: این طرح درازمدتی است در اصل به نوعی واگذاری ثروت ملی و اداره آن به مردم است، ما باید به نقطه‌ای برسیم که رفتار مصرف‌کننده‌های ما دگرگون شود و همچنین تغییراتی در شیوه مدیریت آنها و خانواده‌ها بوجود آید.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه با مدیریت درست می‌توان به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافت به میزان بارش باران در کشور و مصرف آب در بین خانوارها اشاره کرد و گفت: با میزان بارشی که در کشور می‌بارد می‌توان سه برابر تولیدات فعلی، تولید داشته باشیم اینها شدنی است اما برخی‌ها متاسفانه فکر می‌کردند که این کار نشدنی‌ است اما امروز مردم ما ثابت کرده‌اند که می‌توان این طرح را اجرایی کرد.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه در اجرای این طرح مردم باید دلسوز یکدیگر باشند، گفت: زیباترین زندگی و سعادت این است که مردم به خوبی با یکدیگر رفتار کنند چرا که در این صورت خداوند به زندگی ما برکت خواهد داد.

رییس‌جمهور گفت: زیباترین زندگی آن است که ما برای دیگران زندگی کنیم که نمونه بارز آن زندگی امام حسین(ع) است.

دکتر احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود از مردم خواست تا به برخی از شایعات در خصوص افزایش قیمت‌ها گوش نکنند. چرا که برخی‌ها همچون رسانه‌های غربی در تلاشند که نگذارند جمهوری اسلامی ایران پیشرفت کند بنابراین مردم ایران باید در مقیاس ملی تلاش کنند و انعکاس کار را در هفتاد و پنج میلیون نفر دید.

رییس‌جمهور همچنین از مردم خواست به محض باز شدن حساب‌ها به سراغ بانکها و برداشت پول از حساب‌هایشان نروند چرا که این کار باعث بازگشت سریع پول به چرخه بازار خواهد شد که همین امر ممکن است برای مردم مشکلاتی بوجود آورد.

دکتر احمدی‌نژاد افزود: این طرحی است که ده‌ها سال دیگر ادامه خواهد داشت و دیگر کسی نمی‌تواند آن را لغو کند.

رییس‌جمهور در ادامه از مردم خواست پس از باز شدن حساب‌ها چند ماهی را صبر کنند چرا که قیمت برخی از کالاها پایین خواهد آمد و یا اگر اتفاقی بیفتند دولت آماده است تا آن را جبران کند.

دکتر احمدی‌نژاد افزود: این پول، پول ویژه‌ای است پس مردم ما باید مراقب باشند تا با سایر اموالشان .... چرا که این پول در زمینه رشد جامعه است پس باید مراقب بود و از سوی دیگر این پول برای جامعه برکت به ارمغان خواهد آورد زیرا هر جایی که برکت باشد عدالت خواهد آمد و هر جایی که عدالت باشد برکت خواهد بود به عبارتی دیگر می‌توان گفت: یعنی هر پدیده‌ای در جای خود شکوفا شود.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه گام بعدی هدفمندکردن یارانه‌ها سال آینده اجرایی خواهد شد به همکاری خوب مجلس با دولت اشاره کرد و گفت: امیدوارم در کمترین زمان ممکن دیگر کارها اجرایی شود چرا که ما فکر می‌کنیم ثروت را باید به دست مردم دهیم زیرا مردم بهترین مدیریت را در قبال این ثروت ملی انجام خواهند داد.

دکتر احمدی‌نژاد افزود: بنده از ملت شریف ملت ایران می‌خواهم در راستای اجرای هر چه بهتر این طرح اجازه دهند تا قبض‌های آب و برق و سایر انرژی‌ها برایشان بیاید و بعد در راستای هر چه بهتر استفاده کردن آن تلاش کنند چرا که در این صورت ما توانسته‌ایم به فرزندان خود از کودکی مدیریت کردن را بیاموزیم.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به پرداخت مبلغ چهل هزار ریال برای هر نفر آن هم برای خرید نان خبر داد و گفت: از آنجایی که نان از جمله کالاهای مهم و ضروری کشور به حساب می‌آید دولت تصمیم گرفته است برای هر نفر چهل هزار ریال به حساب‌ها واریز کند که در مجموع برای دو ماه برای هر نفر هشت هزار تومان واریز خواهد شد.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که عملکرد رسانه ها در همراهی با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها را چگونه ارزیابی می کنید و چه انتظاری از رسانه در این عرصه دارید، گفت: همه در اجرای این قانون نقش دارند و نقش همه نیز در اجرای آن مهم است. ما امروز در حال ساختن تاریخ هستیم و باید اثری به یادماندنی و زیبا از خود به جای بگذاریم.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا در مسیر اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها امکانی برای رفع نواقص و مشکلات احتمالی تعبیه کرده اید یا نه؟ اظهار داشت: این پیش بینی را کرده ایم که اگر در جایی مشکلی پیش آمد مردم آن را اطلاع دهند تا دولت به رفع آن بپردازد. کشور ما کشور بزرگی است و مسائل مقتضیات دارد و ما نیز مدعی آن نیستیم که همه چیز را می دانیم اما با همت و همراهی مردم ادعا می کنیم که هیچ مشکلی نیست که نتوانیم آن را حل کنیم.

رییس‌جمهور تأکید کرد: اگر در جایی اخلالی در اجرای هدفمندسازی یارانه ها بروز کند، مطمئن باشید که هدف آن اقتصادی نیست.

دکتر احمدی‌نژاد گفت: قانون هدفمندسازی یارانه ها قانونی است که امثال آن را کشورهای دیگر با اما و اگر و حتی از دست دادن بخش هایی از جمعیت خود و رواج فقر اجرا کردند اما ما به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم که با اجرای آن، رفاه مردم نیز افزایش یابد.

رییس‌جمهور از همه درخواست کرد اگر پیشنهادی برای اجرای بهتر بخشی از این قانون و یا رفع اشکالات احتمالی دارند، ارایه دهند و به جای انتقاد صرف، دولت را در اجرای این قانون یاری کنند.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا پس از آزادسازی قیمت ها، از پولی که دولت به حساب مردم ریخته است چیزی برای سرمایه گذاری یا صرف در امور دیگر برای مردم باقی می ماند یا نه؟ اظهار داشت: دهک اول درآمدی کشور در حال حاضر به طور متوسط ماهیانه 130 هزار تومان درآمد دارد که ما برای یک خانواده متوسط چهار نفره ماهی حداقل 162 هزار تومان یارانه واریز کرده ایم که طبق پیش بینی ها اگر 10 درصد در هزینه های این دهک افزایش اتفاق بیفتد، باز هم نزدیک به 150 هزار تومان از پولی که به حساب این خانواده ها واریز شده است، برای آنها باقی می ماند. ما به دنبال آن هستیم که این دست خانواده ها حتی مقداری مصرفشان را بالا ببرند و باقی دهک ها نیز با مقداری صرفه جویی قطعاً از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها سود خواهند برد.

رییس‌جمهور از آن دسته از تولیدکنندگان کالا و ارایه دهندگان خدمات که اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها به کارشان لطمه ای وارد کرد نیز درخواست نمود به جای آنکه قیمت کالا و خدمات خود را افزایش دهند، این موضوع را به دولت اطلاع دهند تا با تدابیری که اندیشیده شده است لطمات احتمالی به کار آنها جبران شود.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که بالاخره آغاز مرحله نهایی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و آزادسازی قیمت ها از چه زمانی آغاز خواهد شد، تصریح کرد: اجرای قانون از مدت ها قبل شروع شده و بخش عمده ای از آن نیز عملیاتی شده است. البته تأکید می کنم که ما در حال حاضر آزادسازی قیمت نداریم و این موضوع مربوط به مراحل آخر اجرای قانون است و فعلاً فقط برخی قیمت ها را اصلاح می کنیم.

رییس‌جمهور تأکید کرد: بعد از این گفت وگوی تلویزیونی، ستاد اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها اطلاعیه های مربوط به فهرست و نحوه اصلاح قیمت ها را اعلام خواهد کرد و ما از ابتدای یکشنبه 28 آذر اجرای این بخش قانون را آغاز خواهیم کرد و اصلاح قیمت بنزین، گازوئیل و امثال آن آغاز خواهد شد.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها یک طرح درازمدت در اصلاح اقتصاد کشور است، گفت: از مردم می خواهم که خدای ناکرده اقدامی برای ذخیره کردن بنزین و گازوئیل و امثال آن انجام ندهند تا خدای ناکرده شاهد بروز اتفاقات ناگوار نباشیم. این طرح برای همه است و اگر همه به اجرای آن کمک کنیم و به حق خود قانع باشیم، خدا نیز به آن برکت می دهد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: من همواره طرف مردم هستم و از آنها طرفداری می کنم. اگر در اجرای طرح مشکلی پیش آید و مردم در مضیقه قرار بگیرند، دوباره می نشینم و با آنها صحبت می کنم و اگر لازم شد دوباره به حساب مردم پول واریز خواهیم کرد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه امشب ستاد اجرایی هدفمندکردن یارانه‌ها اطلاعیه‌هایی را برای تعیین قیمت‌های جدید کالاهای مختلف اعلام می‌کند، اظهار داشت:‌ قیمت آب و برق و گاز در سراسر کشور پلکانی خواهد بود یعنی هر چقدر مصرف پایین‌تر باشد قیمت آن ارزان تر است و هرچقدر مصرف بیشتر باشد قیمت مازاد آن بیشتر می‌شود. این اقدام برای تشویق مردم جهت مصرف پایین‌تر انجام شده است.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به پیش‌بینی دولت برای مصرف سوخت روستائیانی که گاز ندارند، خاطر نشان کرد: برخی از روستاها لوله‌کشی گاز ندارند و از نفت سفید برای گرمایش و کپسول گاز استفاده می‌کنند کوپن‌هایی پیش‌بینی شده است که هنگام آزادسازی قیمت‌ها به اندازه مصرف در اختیار آنها گذاشته خواهد شد. همچنین سوخت مورد نیاز برای محافظت از جنگل‌ها در اختیار افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند قرار خواهد گرفت. یا برخی از صیادها به بنزین نیاز دارند که تامین خواهد شد.

رییس‌جمهور از اختصاص نفت و گاز ذخیره به استانداری‌ها و فرمانداری‌ها برای مواقع ضروری خبر داد و گفت: ممکن است افرادی در اثر اتمام سوخت دچار مشکل شوند که در این صورت استانداری‌ها و فرمانداری‌ها سوخت مورد نیاز را در اختیار آنها خواهند گذاشت تا از بروز مشکلات جلوگیری شود. با نگاه دولت به همه بخش‌ها، این طرح به خوبی اجرا خواهد شد.

دکتر احمدی‌نژاد با قدردانی از ملت ایران برای همراهی در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: ملت ایران بسیار عالمانه برای اجرای مرحله اول طرح هدفمند کردن یارانه‌ها عمل کرد که البته پرحجم‌ترین بخش این قانون بخش اول بود که انجام شد.

رییس‌جمهور افزود: بخشی از مردم با نام‌نویسی در این طرح حساب‌هایی را باز کردند البته نزدیک به دو دهک یعنی 14، 15 میلیون از مردمی که در وضعیت مالی مناسبی بسر می‌برند، در این طرح نام‌نویسی نکردند که این نشان‌دهنده فرهنگی ایرانی – اسلامی است. برخی هم قصد دارند از این پس انصراف ‌دهند که از همه این گروه‌های مردمی تشکر می‌کنم.

دکتر احمدی‌نژاد درباره همراهی اقشار گوناگون جامعه با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: صنعتگران به صورت داوطلبانه بسته پیشنهادی ارائه دادند تا قیمت‌ها اصلاح شود، کسبه و بازاریان در بیشتر شهرها ستاد ایجاد کردند، فرهنگیان و دانشگاهیان در طراحی و برنامه‌ریزی و پیگیری این طرح در جامعه مشارکت کردند، دانشجویان و دانش‌آموزان همراهی خوبی کردند. رانندگان و فعالین سیستم حمل و نقل کشور با بیانیه از این طرح استقبال کردند که اقدامات آنها قابل تقدیر است.

رییس‌جمهور عملکرد رسانه ملی را در همراهی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها هوشمندانه خواند و اظهار داشت: مسئولیت رسانه ملی از این پس بیشتر می‌شود زیرا مردم برای اصلاح رفتارهای مصرفی خود نیازمند الگو و اطلاع‌رسانی هستند.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به تلاش شبانه‌روزی مجموعه دولت و تشکیل جلسات متعدد برای اجرای هر چه بهتر طرح هدفمندکردن یارانه‌ها گفت: امیدوارم خداوند به همت بلند و هوشمندی ملت ایران برکت مضاعف دهد.

دکتر احمدی‌نژاد با قدردانی از حمایت رهبر معظم انقلاب از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به همراهی خوب نمایندگان مجلس با این طرح اشاره کرد و گفت: برخی از نمایندگان در شهرهای مختلف با سخنرانی ابعاد گوناگون طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را روشن کردند که امیدواریم از این پس با همراهی در قانون بودجه و برنامه چهارم موجب پیشبرد هر چه بهتر این طرح شوند.

رییس‌جمهور درباره گام‌های بعدی طرح هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: از ابتدای سال آینده همه توان دولت برای اجرای گام های بعدی این طرح در سه بخش اصلاح سیستم بانکی، اصلاح سیستم مالیاتی و ایجاد اشتغال برای جوانان متمرکز خواهد شد. به طوری که تا قبل از دولت دهم یارانه‌ها هدفمند، مشکل مسکن و اشتغال حل و همچنین سیستم‌های بانکی، مالیاتی و گمرکی اصلاح خواهد شد.

رییس‌جمهور اعلام کرد:یارانه بعدی بهمن ماه به حساب مردم واریز خواهد شد. /914/د102/ج

ارسال نظرات