۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۹۳۵۳۳
استاد حوزه علمیه تبریز:

وحدت حوزه و دانشگاه تبدیل به امری تعارفی و فرمایشی نشود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه تبریز با بیان اینکه وحدت حوزه دانشگاه در حد شعار باقی مانده است، گفت: وحدت این دو نهاد تبدیل به امری تعارفی و فرمایشی نشود.
وحدت حوزه و دانشگاه
حجت الاسلام سیدعلی حسینی، استاد حوزه علمیه تبریز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان اینکه ورود حوزویان برجسته ای چون شهید مفتح و شهید مطهری به دانشگاه سبب ایجاد بارقه هایی از پیوند این دو مرکز علمی شد، اظهار داشت: این در حالی بود که فضای بسیار مسمومی در هر دو مرکز علیه دیگر مراکز وجود داشت و به عبارت بهتر هیچ یک از این مراکز، مرکز دیگر را قبول نداشتند.

وی تاکید کرد: دانشگاه از سوی حوزه متهم به دین گریزی و حوزه نیز به جمود فکری متهم می شد و این مسأله در ده‌ها سال از ایجاد نخستین دانشگاه در ایران موجب عدم تعامل سازنده میان حوزه و دانشگاه شد.

استاد حوزه علمیه تبریز، سال های دهه 50 را سال هایی مبنایی برای ایجاد وحدت میان این دو مرکز دانست و گفت: احساس نیاز دانشگاه به برخورداری از علوم مبتنی بر تعالیم اسلام از یک سو و نیز احساس خطر حوزه از ورود عقاید مارکسیستی در دانشگاه ها سبب شد تا علمای برجسته حوزه کرسی های فقاهت را در حوزه رها و در کسوت استادی دانشگاه ها به تبیین معارف دین بپردازند.

وی با اشاره به روند رو به رشد مقوله وحدت حوزه و دانشگاه در سال های پس از انقلاب تصریح کرد: دفتر وحدت حوزه ودانشگاه با تالیف کتب متعدد علمی ترین راه را در این میان برگزید و استادان بزرگی در این زمینه دست به قلم برده و تحقیقات در زمینه مبانی علوم انسانی واسلامی را آغاز کردند.

حجت الاسلام حسینی با تاکید بر اینکه وحدت حوزه و دانشگاه تبدیل به امری تعارفی و فرمایشی نشود، گفت: متاسفانه در سال های بعدی این موضوع به یک تعارف علمی تبدیل شد و موضوع وحدت حوزه ودانشگاه در حد شعار باقی مانده است.

وی تاکید کرد: این در حالی است که این دو مرکز نیازهای بیشتری به یکدیگر طی سال های پس از انقلاب پیدا کرده اند و همین امر تکاپوی بیشتر حوزه و دانشگاه را برای ثمر بخش کردن خون بزرگانی چون شهید مفتح لازم ساخته است./935/ت302/ص
ارسال نظرات