۰۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۹۳۸۳۴
به بهانه طرح توسعه مدرسه علمیه طالبیه تبریز؛

نقطه عطف تاریخ حوزه علمیه تبریز

خبرگزاری رسا ـ چندی است طرح توسعه مدرسه علمیه طالبیه تبریز که همجوار مسجد جامع و در مرکز شهر قرار دارد در استان مطرح شده و نقل محافل حوزوی است. با عنایت به تاریخ سیاسی و عالم پروری این مدرسه، همتی مضاعف را باید برای این مهم صرف کرد.
مسجد جامع و حوزه علميه طالبيه تبريز مسجد جامع و حوزه علميه طالبيه تبريز حوزه علميه طالبيه تبريز

خبر گزاری رسا ـ با تحریم عید نوروز سال 1342 و اعلام عزای عمومی از سوی امام خمینی، شاه بیش از گذشته به قدرت روحانیت و مرجعیت پی برد و مقابله مستقیم با این نهاد دینی و مذهبی را در دستور کار خود قرار داد.

دوم فروردین مصادف شد با شهادت امام صادق علیه السلام که مجالس روضه در شهرهای ایران را به پا کرد و از همه بارزتر این مدرسه فیضیه بود.
این مدرسه، طلاب عزادار را در خود گرد آورده بود و همین بهانه ای شد برای عقده گشایی رژیم طاغوت علیه طلاب و روحانیت که در منابر و مساجد و تکایا با سخنرانی های خود آبروی شاهنشاهیان را برده بودند.

گارد شاهنشاهی و کماندوها مدرسه فیضیه را به خاک و خون کشیدند و در همین زمان نقطه مقدس دیگری نیز آماج حمله متوحشانه سفاکان پهلوی قرار گرفت.

مرکز دینی شهر تبریز، مرکز آذربایجان، با قدمتی طولانی در پناه مسجد جامع شهر، پذیرای طلابی بود که از بزرگان و مشاهیر شیعه بودند و در و دیوار آن همچون فیضیه شاهد مجاهدت ها و عبادت ها و تحصیل شاگردان مکتب صادق علیه السلام بود.

مکتبی فیروزه ای در دل خود عقیقی سرخ از مکتب حسینی را پنهان کرده بود تا روزش فرا برسد!

دوم فروردین سال 42 شمسی همان روز بود که طالبیه تبریز را همپای فیضیه قم بار دیگر به تاریخ گره زد تا سنگر علم را به جبهه جهاد تبدیل کند.

نماد فقاهت این خطه ، مهد پرورش علما و علامه هایی چون امینی، طباطبایی ، جعفری، تبریزی، سبحانی و ستارگان پرفروز دیگری که افتخار سپهر تشیع اند.

اکنون پس از سال ها، طرح توسعه مدرسه طالبیه تبریز، مطرح شده است و این مهم، با عنایت به جایگاه تاریخی و جغرافیایی آن، نیازمند همت هوشمندانه و عزم هماهنگ مسؤلان است تا هم طرحی نو درانداخته شود هم عظمت گذشته آن حفظ شود و هم جوابگوی نیاز امروز باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از تبریز، چندیست که بازیابی جایگاه تاریخی حوزه علمیه تبریز نقل مجالس حوزوی آذربایجان شرقی شده است. اما آیا این امر تاکنون تا چه حد به واقعیت های موجود نزدیک بوده یا نه، جای بررسی دارد.

این در حالیست که طرح توسعه حوزه علمیه تارخی طالبیه از ماه ها پیش کلید خورده و کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی خود را سپری می کند.

* عزم جدی

بنا به گفته مدیر این مرکز علوم دینی جلساتی با مقامات عالی رتبه استان، نماینده ولی فقیه، شهردار و اعضای شورای شهر تبریز در این راستا برگزار شده که به نتایج مطلوبی رسیده است.

به اذعان حجت الاسلام سیدی ثانی با اجرایی شدن این طرح، جایگاه واقعی و تاریخی حوزه علمیه تاریخی تبریز یا همان طالبیه احیا خواهد شد. اما طرح توسعه این مرکز با چالش هایی روبروست که مساعدت مسؤولان استانی را می طلبد.

مدیر حوزه علمیه طالبیه تملک مغازه ها و زمین های ورودی از راسته کوچه (خیابان شهید مطهری) را مهمترین چالش این طرح می داند، البته شورای شهر و شهرداری تبریز نیز تحقق این امر را نیازمند بودجه های کلان اعلام کرده است.

با این حال عزم و اراده حوزیان به ویژه آیت الله شبستری، نماینده ولی فقیه در استان و همچنین مرکز مدیریت حوزه های علمیه آذربایجان شرقی بر بازیابی جایگاه تاریخی و واقعی حوزه های علمیه تبریز جدی است.

*احیای جایگاه حوزه های علمیه استان دغدغه همه مسؤولان محسوب شود

از سوی دیگر، استاندار آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با تاکید بر احیای جایگاه واقعی حوزه های علمیه تبریز خاطر نشان کرد: برای تحقق این امر از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم و نهایت همکاری را با مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان و امام جمعه تبریز خواهیم داشت.
احمد علیرضابیگی با تشریح نقش تاریخی حوزه علمیه طالبیه گفت: این مرکز در طول تاریخ خدمات ارزنده و ماندگاری را به جهان تشیع داشته، از این رو باید احیای جایگاه حوزه های علمیه استان دغدغه همه مسؤولان محسوب شود.
وی با بیان اینکه مدارس ریشه انقلاب اسلامی هستند، تصریح کرد: اثر گذاری در حوزه های علمیه نیازمند یک نقشه راه است که باید این امر به دست علما، مراجع و سیاست گذاران صورت بگیرد.
بیگی در بخش دیگری از سخنان خود به توجه ویژه رئیس جمهوری به حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: همواره دولت اصل و اساس خود را بر گفتمان انقلاب به وضوح ابراز کرده و بر این اساس است که این دولت مورد توجه و اعتماد مردم قرار گرفته است.
وی گفت: در کنار توسعه مدارس علوم دینی استان، بزرگترین حوزه علمیه تبریز در زمینی به مساحت بیش از 4 هزار مترمربع احداث خواهد شد.

*نیازمند نقش آفرینی حوزه علمیه تبریز هستیم

حجت الاسلام محمود لطیفی، مدیر استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر توجه به جایگاه واقعی مدارس علوم دینی تبریز خاطر نشان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد استان آذربایجان شرقی، نیازمند نقش آفرینی حوزه های علمیه در سطح بین المللی هستیم.
وی ادامه داد: افزایش ظرفیت پذیرش و ارتقای سطح کیفی آموزش در مدارس علوم دینی مهمترین مساله و دغدغه مرکز مدیریت حوزه های علمیه آذربایجان شرقی محسوب می شود.
حجت الاسلام لطیفی با تاکید بر اینکه طرح توسعه حوزه علمیه طالبیه با نظر مساعد آیت الله شبستری به صورت جدی پیگیری می شود، گفت: امیدواریم مسؤولان استانی و شهر تبریز نیز ما را در این امر خطیر یاری کنند.

*احیای نقش تاریخی تبریز ضرورت امروز فعالیت حوزه های علمیه قرار گیرد

حجت الاسلام مجتبی نظری استاد حوزه و دانشگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار رسا در تبریز با تاکید بر تسریع طرح توسعه حوزه علمیه طالبیه گفت: این امر باید از سال ها پیش آغاز می شد، اما با این حال فرصتی که امروز بدست آمده را نباید از دست داد.
حجت الاسلام نظری با تاکید بر اینکه احیای نقش تاریخی تبریز ضرورت امروز فعالیت حوزه های علمیه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: امروز نیازمند همت و کار مضاعف متولیان حوزوی و مسؤولان استانی برای بازیابی جایگاه حقیقی حوزه علمیه تبریز هستیم.
وی تصریح کرد: دورانی که هزاران طلبه از همسایگان شمالی ایران، قفقاز و آسیای میانه برای تحصیل در علوم دینی به شهر تبریز سفر می کردند، را نباید فراموش کرد، از این رو طرح توسعه طالبیه ضرورتی انکارناپذیر در حوزه فرهنگی، دینی و اجتماعی شهر تبریز محسوب می شود.



گفتنی است به همان اندازه که توسعه این مرکز مقدس و تاریخی از بایسته های امروز است، توجه به پیشینه و نیز بافت سنتی شهر و معماری اسلامی آن نیز اهمیت دارد. انتظار می رود در مطالعات مهندسی و معماری علاوه بر مبانی اسلامی معماری بر ایجاد موقعیت های تاریخ نما از جمله موزه ای از آثار علمایی که در این مدرسه تحصیل کرده اند توجه شود.
ارسال نظرات