۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۹۴۷۴۳
معاون پژوهش دانشگاه معارف اسلامی:

احیای تمدن اسلامی نیازمند سامان‌دهی پژوهش‌های دینی است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه نیازمند کارهای عمیق و جدی درعرصه نظریه پردازی دینی هستیم، گفت: برای احیای تمدن اسلامی باید زیر بنای آن که پژوهش است سامان یابد.
احیای تمدن اسلامی نیازمند سامان‌دهی پژوهش‌های دینی است


غلام حسین گرامی، معاون پژوهش دانشگاه معارف اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: ضرورت پژوهش در زمینه معارف اسلامی ضرورتی همپای تحقیق در سایر علوم و دانش ها است و پژوهشگران دینی باید در انجام پژوهش های بنیادین و کاربردی بکوشند.

این محقق حوزوی با بیان اینکه علوم انسانی نقش هویت بخشی به جامعه را بر عهده دارند، ادامه داد: استقلال صنعتی و اقتصادی مهم است اما استقلال معرفتی و هویتی جایگاه بالاتری دارد.

وی بیان داشت: تبیین جایگاه انسان در نظام هستی، هدف از زندگی و وظیفه شناسی انسان در گرو پژوهش های عمیق در حوزه علوم انسانی است.

غلامحسین گرامی گفت: اگر پژوهش های اسلامی که نقش هویت سازی دارند، مورد غفلت قرار گیرد، افکار و اندیشه های غربی در جامعه ما رسوخ خواهد کرد و نتیجه آن پدید آمدن انسان های متخصصی است که از حقیقت خود بی خبر هستند.

وی تاکید کرد: استقلال فکری، هویت بخشی به جامعه و تولید علوم انسانی لازمه اش تحقیق و پژوهش است.

معاون پژوهش دانشگاه معارف اسلامی، بیان داشت: ما نیازمند کارهای عمیق و جدی در عرصه نظریه پردازی دینی هستیم و برای احیای تمدن اسلامی باید زیر بنای آن که پژوهش است سامان یابد.

وی با بیان اینکه عرصه های بنیادین و زیر بنایی در علوم که مباحث فلسفی و معرفتی است، باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: مبانی پردازش شده بنیادین در سایر علوم همچون علوم تربیتی اثر گذار است و انسان شناسی فلسفی کمک می کند تا در علوم تربیتی انسان موجودی خداجو بر اساس فطرت معرفی شود از این رو علوم تربیتی باید زمینه های فعال شدن فطرت را فراهم کند.

وی بیان داشت: امروز اصول مسلمی که در برخی علوم همچون علم اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی و ... مطرح می شود بر اساس پیش فرض ها از انسان مادی است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: اقتصاد مادی بر اساس فلسفه مادی بنیان نهاده شده است و برای اسلامی شدن علوم باید تصویر از انسان بر اساس اسلام ارائه شود. /909/ت302/ع



ارسال نظرات