۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۹۵۱۲۴
در مشهد؛

فرق و مذاهب فعال جهان اسلام بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی«فرق و مذاهب فعال جهان اسلام» در مدرسه علمیه نواب مشهد با حضور ‌رییس دانشکده مذاهب اسلامی برگزار شد.
مدرسه نواب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست علمی‌«‌فرق و مذاهب فعال جهان اسلام» سه شنبه، چهاردهم دی در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد با حضور حجت الاسلام مهدی فرمانیان، رییس دانشکده مذاهب اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام مهدی فرمانیان، در این نشت علمی به تشریح مذاهب اسلامی در سه موضوع اعتقادات، احکام(فقه) و اخلاق و عرفان پرداخت.

وی با بیان این‌که مسلمانان در این سه موضوع دچار اختلافات فراوانی شده اند و این سبب شده است تا فرقه های متعددی پدید آید، گفت: مذاهب کلامی از مباحث اعتقادات، مذاهب فقهی از مباحث فقهی و مذاهب صوفی از مباحث اخلاقی شکل گرفته اند.

مذاهب صوفی

حجت الاسلام فرمانیان اصطلاح صوفی را مختص جهان اسلام دانست و با عنوان اینکه صوفی غیر مسلمان وجود ندارد، اظهار داشت: تمامی مباحث و ریشه تصوف در قرن های دوم وسوم در اسلام مطرح شده است و امروز نزدیک به صد فرقه صوفی و جمعیتی بالغ بر 450 میلیون نفر در جهان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تصوف تنها اختصاص به اهل سنت ندارد و برخی از شیعیان هم صوفی هستند، افزود: در حال حاضر نزدیک به 370 میلیون نفر صوفی اهل سنت و بیست میلیون نفر صوفی شیعه در جهان اسلام وجود دارد.

رییس دانشکده مذاهب اسلامی درا دامه به تشریح فرقه قادریه(طرفداران عبدالقادرگیلانی) از فرق صوفی اهل سنت‌(از نظر انسانی و پراکندگی جغرافیای) پرداخت و بیان کرد: بزرگ‌ترین فرقه صوفی فرقه قادریه است و از کشور مغرب تا اندونزی پیرو و طرفدار دارد. اهل سنت غرب ایران(کردستان و نواحی غربی کشور) اکثرا صوفی قادری هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از فرقه های صوفی، فرقه نقشبندیه(طرفداران خواجه بهاءالدین نقش بند) است. این فرقه در قرن های هشتم ونهم در شبه قاره هند ایجاد شده است و تأثیر چشمگیری در این شبه قاره و آسیای میانه داشته. غالب تفکر ترکمن های ایران، تفکر و مذهب صوفی نقشبندیه است.

این استاد دانشگاه سپس به فرقه های صوفی شیعه اشاره کرد و گفت: فعال ترین فرقه صوفی شیعه گنابادی ها هستند که از شاه نعمت الله ولی منشعب شده اند. این فرقه در حال حاضر نزدیک به سه الی چهار میلیون نفر در ایران (درشهر های تهران، گناباد، مشهد، یزد،بروجرد و بجنورد) پیرو دارد.

وی در ادامه یکی دیگر از فرقه های صوفی شیعه را شاه نعمت اللهیه دانست و عنوان داشت: طرفداران این فرقه در کرمان هستند و فعالیت چشمگیری ندارند.

حجت الاسلام فرمانیان از فرقه نوربخشیه(طرفداران سید محمد نوربخش) یکی از فرقه های صوفی شیعه یاد کرد و افزود: این فرقه در قرن هشتم شکل گرفته است. طرفداران این فرقه در تهران هستند و در حال حاضر این فرقه در شمال پاکستان نزدیک به پنجاه هزار نفر پیرو دارد.

مذاهب فقهی

رییس دانشکده مذاهب اسلامی در خصوص مذهب فقهی اهل سنت، بیان کرد: یکی از مذاهب فقهی این مذهب حنفی است که امروز در جهان اسلام نزدیک به 450 میلیون نفر پیرو دارند و به جهت اینکه سامانیان، غزنویان و امپراطوری عثمانی حنفی بوده اند، اکثر طرفداران این فرقه در شبه قاره هند،آسیای میانه و ترکیه هستند(اهل سنت شرق ایران حنفی هستند).

وی دومین مذهب فقهی اهل سنت را شافعی خواند و با بیان اینکه نزدیک به 350 میلیون نفر مسلمان از این مذهب پیروی می کنند، افزود: فقه بسیاری از مصری ها، ساکنان نوار غزه، اندونزی ها، مالزایی ها و کرد ها فقه شافعی است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مذاهب فقهی اهل سنت، مذهب مالکی است، عنوان داشت: حدود 150 میلیون نفر از جمعیت یک ملیاردی اهل سنت، پیرو این مذهب هستند.

حجت الاسلام فرمانیان مذهب حنبلی را از دیگر مذاهب اهل سنت برشمرد و گفت: نزدیک به 40 الی 50 میلیون نفر حنبلی وجود دارد و طرفداران این فرقه تنها در عربستان هستند.

مذاهب اعتقادی

رییس دانشکده مذاهب اسلامی در ادامه این نشست علمی به تشریح مذاهب اعتقادی پرداخت و بیان داشت: مذاهب اعتقادی به سه دسته فرقه های اهل سنت، فرق و مذاهب شیعه و فرق و مذاهب منتصب به اسلام تقسیم بندی می شوند.

وی در خصوص مذاهب اعتقادی شیعه گفت: یکی از مذاهب شیعه امامیه(دوازده امامی) هستند که نزدیک به 300 میلیون از مسلمانان جهان اسلام را تشکیل می دهند و کشور های ایران، هند، عراق، پاکستان، آذربایجان و بحرین از کشور هایی هستند که این مذهب شیعه طرفدار قابل توجهی دارد.

این استاد دانشگاه از اسماعیلیه یکی از مذاهب شیعه یاد کرد و با بیان اینکه نزدیک به پنج میلیون اسماعیلی در جهان وجود دارند، افزود: فرقه اسماعیلیه تا امام صادق(ع) را قبول دارند و قائل به نص، علم غیب و عصمت برای امامان هستند.

وی یکی دیگر از مذاهب اعتقادی شیعه را، مذهب زیدیه دانست و عنوان داشت: این مذهب طرفدار تفکرات زیدبن علی بودند و ائمه اطهار(ع)، امام علی، امام حسن و امام حسین(ع) و سپس زیدبن علی را قبول دارند و قائل به نص، علم غیب و عصمت برای امامان نیستند. جمعیت این مذهب نزدیک به ده میلیون نفر بوده و تنها در کشور یمن هستند.

حجت الاسلام فرمانیان در بخش پایانی این نشست، مذاهب اعتقادی اهل سنت را تشریح کرد و یادآور شد: مذاهب اهل سنت در اعتقادات به سه دسته ماتریدی، اشاعره و اصحاب حدیث تقسیم بندی می شوند.

وی با عنوان اینکه اکثر حنفی ها از نظر کلامی از ابومنصور ماتریدی پیروی می کنند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک به 350 میلیون نفر از حنفی ها ماتریدی هستند. این فرقه قائل به حسن و قبح عقلی بوده و به شیعیان دوازده امامی نزدیک هستند.

وی ادامه داد: امروز ماتریدی های کشور در استان های گلستان و خراسان شمالی،رضوی و جنوبی حضور دارند.

رییس دانشکده مذاهب اسلامی پیرامون فرقه اشاعره گفت: طرفداران این فرقه از ابوالحسن اشعری پیروی می کنند و در جان اسلام حدود 450 میلیون نفر اشعری وجود دارد و این فرقه از بزگ‌ترین مکاتب کلامی اهل سنت در جهان اسلام محسوب می شود./968/پ201/س
ارسال نظرات