۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۹۵۱۲۷
آیت الله خاتمی:

در فتنه سال گذشته مردم در عرصه ولایت مداری از خواص جلو افتادند / سکوت در جایی که حق روشن است تقویت باطل است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله خاتمی گفت: رسالتی که خواص در شرایط کنونی دارند بدون هیچ تردید حفظ، تقویت و بالندگی و تلاش در جهت تثبیت ارزش های نظام اسلامی و ولایت فقیه است.
آيت الله سيداحمد خاتمي


آیت الله سید احمد خاتمی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به رسالت خواص در عصر کنونی گفت: رسالتی که خواص در شرایط کنونی دارند بدون هیچ تردید حفظ، تقویت و بالندگی و تلاش در جهت تثبیت ارزش های نظام اسلامی و ولایت فقیه است.

وی با بیان این که خداوند متعال پشتیبان نظام اسلامی است، افزود: از این رو حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمایند حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است، امروز حفظ نظام به تقویت اصل ولایت فقیه و شخص ولی فقیه است.

آیت الله خاتمی با اشاره به محبوبیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در جامعه و جهان اسلام اظهار داشت: امروز ولی فقیه در قلب مردم جا دارد و این پیوند عمیق تا ظهور حضرت حجت(عج) و تشکیل حکومت جهانی ایشان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به حوادث و فتنه سال 88 خاطر نشان کرد: باید اعتراف کرد که در حوادث و فتنه سال گذشته مردم در عرصه ولایت مداری بسیاری از خواص جلو افتادند و به خوبی از عهده این امتحان الهی بیرون آمدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: دنیا پرستی، هوای نفس و حسادت بخشی از عواملی است که سبب می شود برخی از خواص با وجود آن که حق را می شناسند تسلیم حق نشوند.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت امیرالمؤمنین(ع) ادامه داد: حضرت علی(ع) فرمود «وقتی حکومت را به دست گرفتم عده ای پیمان شکستند، عده ای خارجی شدند و عده ای برخورد ظالمانه کردند» که منظور حضرت قاسطین، مارقین و ناکثین، یعنی پیمان شکنانی همچون طلحه و زبیر، خوارج نهروان و ستمگران باند معاویه است.

آیت الله خاتمی اضافه کرد: حضرت امیر(ع) در ادامه می فرمایند« گویی این آیه را نخوانده اند که خداوند متعال می فرماید« تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ، بهشت را سرای آخرت برای کسانی قرار می‌دهیم که اراده برتری‌جویی در زمین و فساد را ندارند؛ و عاقبت نیک برای پرهیزگاران است». در ادامه حضرت فرمود «به خدا قسم این آیه را شنیدند و فهمیدند، دنیا در نظر آنان بسیار شیرین نمود و زیبایی دنیا آنان را فریفت».

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: فتنه 88 در بسیاری از جاها شبیه فتنه عصر امیرالمؤمنین(ع) بود؛ طلحه و زبیر به خوبی امیر مؤمنان(ع) را می شناختند اما هوای نفس آنان را به مقابله با آن حضرت کشاند.

وی با اشاره به حدیث مشهور« کن فی الفتنه کابن اللبون» از حضرت علی(ع) در خصوص فتنه تصریح کرد:‌ یک معنای این حدیث فرمایش مقام معظم رهبری است که «مراقب باشید به هیچ نحوی فتنه گران از شما استفاده نکنند».

آیت الله خاتمی ادامه داد: معنای دوم این حدیث این است که در جریاناتی که حق از باطل روشن نیست، دعواهای ناسیونالیستی یا خانوادگی که هر دو طرف بخشی از سخنانشان حق و بخشی از آن باطل است، در چنین جایی باید از یک طرف استفاده کرد تا زمینه میانجیگری برای صلح پدید آید.

وی خاطر نشان کرد: از این حدیث، سکوت در برابر فتنه گران برداشت نمی‌شود و در جایی که حق از باطل شناخته شده است تدین و تقوا اقتضای حمایت از حق را دارد و باید از حق محکم و قاطع دفاع کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: جانب داری از باطل، سکوت و بی طرف بودن گناه بزرگی است، سکوت در جایی که حق روشن است در حقیقت تقویت باطل است، حضرت امیرالمؤمنین می‌فرماید «کسی که ساکت است برادر کسی است که رضایت به گناه می دهد و آن کسی که با ما نباشد بر ما است».

وی با بیان این که عوام به معنای بی سواد نیست بلکه به معنای افراد بی بصیرت است کسب بصیرت را از مهمترین وظایف عوام دانست و گفت: در روز قیامت از گناهکاران می پرسند چرا گناه کردید، جواب می‌دهند «نمی دانستیم» در مقابل می گویند چرا به دنبال دانستن نرفتید. از این رو عوام وظیفه دارند به دنبال وظیفه خود یعنی کسب بصیرت بروند./919/ت301/ع

ارسال نظرات