برای موفقیت در تبلیغ دانش آموزی نیازمند شبکه اجتماعی تبلیغ هستیم
حجت الاسلام علی نوری، رییس مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: نگاهی که به تبلیغ دانش آموزی میشود، مناسب نیست و برخی هنوز متوجه اهمیت، اولویت و ضرورت جهت دهی فعالیت تبلیغی طلاب جوان به سمت تبلیغ دانش آموزی نشدهاند.
وی در ادامه با اشاره به ویژگی های تبلیغ دانش آموزی افزود: طلاب جوان به دلیل مقتضای سنی، حوصله، جذابیت های گفتاری و بسیاری از خصوصیاتها و ویژگیها، قابلیت بیشتری برای تبلیغ در میان دانش آموزان دارند.
حجت الاسلام نوری اظهار داشت: بخشی از سازمان رسمی حوزه که متولی امر تبلیغ است اهمیت و ضرورت تبلیغ دانش آموزی را متوجه شده اما نسبت به تبلیغ دانش آموزی نگاه حداقلی دارد؛ یعنی موضوع را از مقوله اعزام و نهاد اعزامی میبیند.
وی خاطر نشان کرد: مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان فراتر از یک نهاد اعزام به مسأله تبلیغ دانش آموزی نگاه می کند و قائل به ایجاد شبکه تبلیغ دانش آموزی است؛ اگر بخواهد کاری فراتر از وظیفه یک نهاد اعزام یعنی تعیین مبدأ و مقصد انجام شود نیازمند ایجاد یک شبکه اجتماعی هستیم.
این فعال عرصه تبلیغ دانش آموزی یاد آور شد: برقراری ارتباط های جزئی و ناقص با پیکره آموزش و پرورش اشتباه است؛ به جای این نوع ارتباط، نیازمند نوعی ارتباط سیستمی حوزه و آموزش و پرورش هستیم تا با هر تعداد نیرو و توان که داریم موج آفرینی، الگو سازی، نماد سازی، مسأله سازی و ایجاد حرکت و جنبش کنیم.
وی تأکید کرد: این جریان سازی نیاز به کار جمعی با رویکرد شبکه ای است و گرنه مقهور پیکره بزرگ و سنگین آموزش و پرورش می شویم و نمی توانیم کاری از پیش ببریم، از این رو نیاز به آموزش، پژوهش و کار جمعی داریم.
حجت الاسلام نوری تصریح کرد: در تبلیغ دانش آموزی محرم از سال گذشته حرکت جدیدی را آغاز کردیم و با نظر سنجی و نیاز آزمایی که انجام شد، جمع بندی ما این بود که «خطر پیش روی جوانان و نظام، حکومت و دین بدون سیاست است».
رییس مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان بیان داشت: دهه محرم با ظرفیت خودش می توانست این موضوع را در خودش بگنجاد، هدف گذاری محتوایی در این موضوع صورت گرفت و گفتمانی را بر اساس بیانات مقام معظم رهبری که «تبلیغ باید گفتمان ساز و جریان ساز باشد، باید بتواند مسأله ای را ایجاد کند و سر دست گیرد» در محور کار قرار دادیم.
وی ادامه داد: از این رو گفتمانی را با عنوان «دین، حرکت، رشد و پویایی» آغاز کردیم و شعاری با عنوان «ده قدم، یک راه» طراحی کردیم و بر اساس این افق و طرح، اعزام جزئی از تحقق یک گفتمان و فرایند است، محور نیست، اما برای تحقق این گفتمان و فرآیند نیاز اعزام هستیم.
حجت الاسلام نوری خاطر نشان کرد: بر این اساس اعزام مبلغ در ماه محرم رقم خورد، سازماندهی، آموزش، تولید محتوا و هماهنگی ها در سطح کشور بر این اساس انجام شد، از این رو سطوح کار بر این اساس تنظیم شد که مبلغان تبلیغ مدرسه ای انجام دهند.
وی یادآور شد: تبلیغ مدرسه ای به این صورت است که مبلغان پس از حضور در مدارس خیمه های عزا و تکیه های حسینی را برپا می کنند، تمرکز بر روی روز هشتم محرم یا روز حضرت علی اکبر در برنامه ای با عنوان «نوجوان عاشورایی عصر حضور» است و در این برنامه فضای ارتباطی بین طلاب و دانش آموزان شکل می گیرد.
این فعال عرصه تبلیغ ابراز داشت: محتواهایی همچون کتاب «مشق سرخ» که برگردان دانش آموزی کتاب حماسه حسینی به همراه پرسش نامه در صد هزار شماره و نرم افزار بیرق برای هیأت های دانش آموزی با شمارگان صد و بیست هزار، ماه نوشت دانش آموزی، کتاب ویژه طلاب و محصولات دانش آموزی دیگر بر اساس این گفتمان تولید و منتشر شد.
وی در پایان گفت: نزدیک به هفتصد مبلغ با حضور در سراسر کشور، برنامه های عزاداری، پرسش و پاسخ، مشاوره و سخنرانی را پوشش دادند که باز خورد بسیار خوبی نیز داشت، بر این اساس در دهه صفر نزدیک به سیصد نفر مبلغ برادر بر اساس همین رویکرد اعزام می شوند./919/ ت301/ع