۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۹۷۷۴۹
مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت حوزه‌های علمیه:

شورای تهذیب در مدارس علمیه راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت حوزه‌های علمیه خواستار راه‌اندازی شورای تهذیب در مدارس علمیه با هدف اعزام استادان اخلاق حوزه براساس آسیب‌های مدارس علمیه شد.
تهذيب


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام اکبری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت حوزه‌های علمیه، پیش از ظهر امروز در نشست معاونان تهذیب مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه، خواستار راه‌اندازی شورای تهذیب در مدارس علمیه با هدف اعزام استادان اخلاق حوزه براساس آسیب‌های مدارس علمیه شد.

وی افزود: البته آیین‌نامه طرح راه‌اندازی شورای تهذیب در مدارس علمیه تدوین شده که پس از بررسی مجدد در شورای مدیران، به تصویب نهایی خواهد رسید.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت حوزه‌های علمیه در ادامه به فعالیت‌ها و برنامه‌های این دفتر اشاره کرد و با بیان این‌که متأسفانه سطح معنوی مدارس علمیه پایین آمده و برنامه‌های تربیتی کمتری در این مدارس انجام می‌شود، از رایزنی‌های معاونت تهذیب برای برطرف کردن این نقصان خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مصوباتی که شورای عالی حوزه برای رفع این کاستی‌ها تصویب و به همه مدارس علمیه ابلاغ کرد، این بود که مدارس علمیه دارای معاون تهذیب باشند؛ برای مدارسی که زیر 200 طلبه داشتند، مسؤول تهذیب و مدارسی که بالای 200 طلبه داشتند، معاون تهذیب انتخاب می‌شود.

حجت‌الاسلام اکبری با بیان این‌که در گام اول تلاش شد تا معاون تهذیب در مدارس استقرار یابد، گفت: براین اساس نزدیک به 130 نفر از طلاب که دارای شرایط معاونت تهذیب بودند گزینش شدند و اکنون هم بحث گزینش و استقرار معاونان تهذیب مدارس علمیه سراسر کشور با سرعت خوبی در حال پیگیری و انجام است.

وی شرح وظایف معاون تهذیب مدارس را از دیگر فعالیت‌های انجام شده برشمرد و گفت: براساس کارکردهایی که برای معاونت تهذیب تعریف شده بود، برنامه‌ریزی برای تعریف مباحثی همچون اخلاق، اقامه نماز جماعت، رعایت مسائل تربیتی، مراسم‌ها و مناسبت‌ها، حضور مشاور در مدارس براساس کارکردهای موجود انجام شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت حوزه‌های علمیه با بیان این‌که اکنون مشکل تأمین حقوق و حق‌الزحمه معاونان تهذیب حل شده است، ابراز داشت: حق‌الزحمه براساس فرم گزارش عملکرد ماهانه معاونان تهذیب که برای مدارس طراحی شد و پس از پر کردن آن از سوی معاون تهذیب استانی بررسی شده و به صورت گزارشی به مرکز ارائه می‌شود، پرداخت خواهد شد.

وی حضور در کمیسیون تلفیق را از دیگر موضوعاتی دانست که در اداره برنامه‌ریزی و نظارت حوزه‌های علمیه مورد بررسی قرار گرفته و طی آن پرداخت مبلغی به عنوان بودجه فعالیت‌های فرهنگی برای پنج سال به معاونان تهذیب تصویب شده است.

حجت‌الاسلام اکبری با بیان این‌که برای فعالیت معاونت‌های تهذیب بیست شاخص تدوین شده که بودجه براساس این شاخص‌ها پرداخت می‌شود، از جمع‌آوری چهل شیوه‌نامه اجرایی درباره کارهای مختلف از ادارات و تهیه آن به صورت سی‌دی از سوی دفتر برنامه‌ریزی و ارزیابی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه، خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر تحکیم مباحث اخلاقی در حوزه‌های علمیه، تأثیر تحولات و تغییرات تربیتی را گام به گام دانست و گفت: تمام فعالیت‌های تربیتی، توجیه زیرمجموعه‌ها و برگزاری جلسات دانش‌افزایی باید از طریق معاونت تهذیب استانی در استان‌ها انجام شود.

مسؤول دفتر برنامه‌ریزی و ارزیابی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه ادامه داد: معاونت تهذیب‌ حوزه‌های علمیه در تلاش است که استادان اخلاق مدارس علمیه را در درجه اول از خود استان‌ها انتخاب کند و در ادامه اگر نیرو به اندازه کافی نبود، این کاستی از استان مجاور تأمین شود و البته برای بالا بردن سطح اساتید اخلاق سایر استان‌ها از اساتید درجه یک قم نیز استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌های شورای گسترش معاونت تهذیب، گفت: طی این جلسه‌ها عملکرد تهذیبی مدارس علمیه بررسی می‌شود تا اگر مجموعه فعالیت‌ها در تربیت اخلاقی طلاب مؤثر بود، تشویق شوند و اگر مدرسه‌ای هیچ توجهی به مسائل معنوی ندارد و فضایی آلوده از نظر تربیتی بر آنجا حکمفرما است، بررسی و حتی منحل شود. /920/پ201/ص

ارسال نظرات