۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۹۷۷۹۳
استاد حوزه و دانشگاه:

مبارزه‌طلبی قرآن دلیل محکمی بر آسمانی بودن این کتاب الهی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، قرآن را معجزه به روز و نامیرای پیامبر اکرم(ص) دانست و گفت: تحدی و مبارزه طلبی قرآن کریم برای آوردن مشابه و مانند، بزرگترین دلیل بر آسمانی بودن قرآن کریم است.
قرآن کريم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام علی نصیری، استاد حوزه و دانشگاه، در همایش نقد نظریه عبدالکریم سروش در زمینه وحی و قرآن که در در سالن اجتماعات الزهرا(س) رشت برگزار شد، گفت: دین با ید از سه گزاره بینشی و اعتقادی، ارزشی و اخلاقی و عبادی تشکیل شده باشد.

وی اضافه کرد: زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام چهار دینی هستند که منشأ آسمانی و الهی داشته و در دوران معاصر سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام بیشترین پیروان را نسبت به سایر ادیان دارند.

حجت الاسلام نصیری با بیان این که پیروان دین یهود به علت تعصبات قومی و نژادی تبلیغات ندارند، اظهار داشت: دین اسلام و مسیحیت به موازات هم در جهان پیروانی دارند و در زمینه تبلیغات، مسیحیت از اسلام موفق تر بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه، معجزه را یکی از مجراهای اثبات حقانیت پیامبران برشمرد و گفت: معجزات دیگر پیامبران ادیان الهی مشمول زمان شده و قرآن، معجزه پیامبر اکرم(ص) جاودانه بوده و مشمول زمان نمی شود.

حجت الاسلام نصیری، قرآن را معجزه به روز و نامیرای پیامبر اکرم(ص) دانست و گفت: تحدی و مبارزه طلبی قرآن کریم برای آوردن مشابه و مانند، بزرگترین دلیل بر آسمانی بودن قران کریم است.

وی تاکید کرد: معاندان قرآن و اسلام با مشاهده اعجاز قرآن، به جای ایمان آوردن، به مبارزه منفی و خرافه و جادو خواندن قرآن پناه برده اند.

این پژوهشگر و نویسنده، مخالف عقل خواندن قرآن را یکی از شبهات مطرح شده علیه قرآن بیان کرد و گفت: سخن گفتن هدهد و مورچه در قرآن از سوی معاندان به عنوان امری خلاف عقل و علم مطرح می شود، در حالی که علم امروز، ذی شعور بودن حیوانات را اثبات کرده است.

حجت الاسلام نصیری با بیان این که قرآن کریم در دنیای کنونی مظلوم و اسرارش ناشناخته است، افزود: قرآن شبهه و تعارض ندارد، عقل ناقص آدمی از درک برخی اسرار قرآن کریم ناتوان است.

وی در بخشی از سخنان خود به شبهات مطرح شده از سوی عبدالکریم سروش درباره وحی و قرآن اشاره کرد و گفت: نظریه سروش درباره وحی و منسوب کردن محتوا و لفظ قرآن به پیامبر(ص) متزلزل است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، نزول محتوا و لفظ قرآن کریم از سوی خداوند را مورد اتفاق نظر همه فرق اسلامی دانست و اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در دریافت، ابلاغ و عمل به وحی از هر گونه خطا و گناه معصوم است.

وی ابن کلاب را نخستین وارد کننده شبهه به وحی معرفی کرد و گفت: ابن کلاب معتقد بوده که جبرئیل(س) محتوا را از خداوند دریافت می کرد و به صورت لفظ عربی به پیامبر(ص) منتقل می کرده است.

حجت الاسلام نصیری خاطرنشان کرد: اعجاز و مبارزه طلبی قرآن نشان می دهد که سباقه وحی روشن بوده و جبرئیل در بیان وحی هیچ دخالتی نداشته است.

وی با متزلزل خواندن نظریه سروش مبنی بر محتوا و لفظ قرآن از پیامبر(ص) است، اظهار کرد: عبدالکریم سروش تاکید می کند، رابطه وحی الهی و قران و پیامبر(ص) شبیه درخت است که آفریده می شود و با استفاده از نور و آب، میوه می دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در این مثال پیامبر(ص) درختی است که با استفاده از دانش مردم حجاز، قران را به مردم عرضه کرده است.

وی خداوند را کمال محض خواند و گفت: خداوند برای بیان مقصود نیازی به اندیشه و دانش بشری ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، با رد نظریه سروش، اعلام کرد: پیامبر اکرم(ص) از دانش و فرهنگ وحی تغذیه می کند و صورت بندی و قالب ریزی محتوا در الفاظ عربی نیز از جانب خداوند است.

وی تصریح کرد: اگر الفاظ و محتوای قرآن از پیامبر اکرم(ص) می بود، با پیشرفت علوم مختلف و توانمندی بشر، برای قرآن معارضی پیدا می شد.

حجت الاسلام نصیری، وجود حروف مقطعه در قرآن را علتی دیگر بر رد نظریه سروش عنوان و اظهار داشت: حروف مقطعه از رموز الهی بین پیامبر اکرم(ص) و خداوند بیان شده و اگر قرآن از پیامبر‌(ص) می بود، وجود راز بین خدا و پیامبر(ص) بی معنا می‌شد./950/پ202/س

ارسال نظرات