۲۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۹۸۴۳۶
آیت‌الله جوادی آملی:

علمایی که از بصیرتشان مدد بگیرند و آن را در جامعه به کار بندند بقیةالله هستند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی با طرح این سؤال که اگر علما باقون هستند، چرا جلوی فساد مملکت را نمی‌گیرند، ابراز داشت: قرآن کریم تنها عالمان دینی را برتر از دیگران می‌داند که از بصیرتشان مدد بگیرند و آن را به درستی در جامعه به کار بندند.
همايش کتاب سال حوزه آيت الله جوادي آملي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، پیش از ظهر امروز در دوازدهمین همایش کتاب سال حوزه با ضروری خواندن تقویت و رشد جریان معرفت نفس در حوزه‌های علمیه، بر غنیمت شمردن فرصت نادری که به برکت الاهی نصیب جمهوری اسلامی ایران و حوزه‌های علمیه شده است، تأکید کرد.

وی اظهار داشت: اکنون بهترین دوران زندگی برای طلاب علوم دینی در سطح بین‌الملل است؛ چراکه به برکت الاهی فرصت نادری نصیبت جمهوری اسلامی و حوزه‌های علمیه شده است که باید به بهترین شکل از آن استفاده کرده، فیض الهی را دریافت و به جامعه عرضه کنند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که از جریان معرفت نفس در حوزه‌های علمیه یا هیچ خبری نیست یا خبر آن بسیار کم است، بر تقویت و رشد این جریان تأکید کرد و افزود: علمای بی‌عمل از هم‌اکنون مرده‌اند و به فرموده حضرت علی‌(ع) جنازه‌های عمودی هستند که صورتشان انسانی و قلبشان حیوانی است.

وی در ابتدای سخنان خود با تبریک فرا رسیدن میلاد پیامبر اکرم‌(ص) و سالگرد امامت حضرت حجت‌(عج)، هفته وحدت را گرامی داشت و با بیان این‌که در این ایام گرانقدر مهمان وجود مبارک رسول اکرم(ص) و حضرت ولی‌عصر‌(عج) هستیم، همگان را به تأسی به این بزرگان دعوت کرد.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت تأسی توده مردم به حضرات معصومین(ع) با تأسی عالمان دین به این بزرگواران، گفت: تأسی عالمان دین به پیامبر اکرم(ص) و حضرت حجت(ع) آن است که معلم کتاب و حکمت شده و بقیةالله شوند که بقیةالله شدن خود جان کندن می‌خواهد.

وی با بیان این‌که در نظام خلقت، اهل بیت‌(ع) عموماً و حضرت حجت(عج) خصوصا بقیةالله هستند، به روایت «العلما باقون و مابقی الدهر» اشاره کرد و اظهار داشت: قرآن علما را باقی می‌داند؛ یعنی علمای باقی بالاتر از اولی الابصار هستند و زمام بقا را به دست گرفته‌اند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با طرح این سؤال که اگر علما باقون هستند، چرا جلوی فساد مملکت را نمی‌گیرند، ابراز داشت: قرآن کریم، عالمان دینی را اولی از بقیه می‌داند که از بصیرتشان مدد گرفته و آن را در جامعه به درستی به کار بندند.

وی با بیان این‌که اگر کسی بصیر بود، آن را با شرایط جامعه هماهنگ کرد و به پای آن ایستاد و ایستادگی کرد بقیةالله می‌شود، تصریح کرد: وظیفه روحانیت در دوران کنونی آن است که با اتصال به ذوات قدسی یا حرفی را بزنند که دیگران نگفته‌اند، یا طرحی ابداع کنند که به چهره ماندگار تبدیل شوند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم تأسی عالمان دین به پیامبر اکرم(ص) را در عالم شدن، خوب حرف زدن و نوآوری دانست و افزود: اگر علما بخواهند به بقیةالله تأسی کنند باید به جایی برسند که العلما باقی و بقیه الدهر شوند نه این‌که تنها در صفحات تسلیت بنویسیم «العلما باقون و مابقی الدهر» و ندانیم که کدام عالم باقی و کدام مابقی الدهر هستند.

وی با بیان این‌که اکنون انسان‌ها را لوح نانوشته می‌پنداریم و در حالی که بسیاری از حرف‌ها از درون برمی‌خیزد، درون را بسته‌ایم و نگذاشتیم که کسی راه تهذیب را طی کند، گفت: حضرت علی‌(ع) در خطبه اول نهج‌البلاغه و بخش‌هایی از نامه‌های خود فرموده‌اند که در درون جان شما گوهرهای فراوانی است که باید به آن بیش از پیش توجه شود.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: انبیای الاهی معدن‌شناس و معدن‌کاو هستند، معدن‌ها را به درستی شناسایی کرده‌اند و البته آن را به ما نشان داده و گفته‌اند که این گوهرها از در درون شما برمی‌خیزد.

وی با بیان این‌که اهل بیت‌(ع) میدان انقلاب هستند، کارشان اصاله قلوب است، در میدان انقلاب می‌شورانند و میدان انقلاب هم گفتار ائمه اطهار(ع) است از طلاب علوم دینی خواست که به گفتار بزرگان رجوع کنند و گفت: اکنون بسیاری از ذخایر انقلاب را کنار گذاشته‌ایم و گوشه‌ای از آن را که نصوص است، گرفته‌ایم، در حالی‌که راه نوآوری رفتن به میدان انقلاب است.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که دستورات فقهی مقطعی است و بالاتر از آن قواعد فقهی و عمیق‌تر قواعد اصولی قرار دارد، درباره بی‌توجهی به قواعد عقلی فلسفی که به مراتب بالاتر از قواعد نام‌برده هستند و متأسفانه در حوزه‌های علمیه خاک می‌خورند، هشدار داد. /920/پ202/ع

ارسال نظرات