۰۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۹۸۷۵۰
معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی:

مشکل طلاب در پژوهش دیر شروع کردن تحقیقات و پایان نامه نویسی است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی در پژوهش گفت: در حالی که دفتر تبیغات اسلامی تا آخر امسال ده جلد دائره المعارف اسلامی را به چاپ خواهد رساند، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه به تازگی این کار را شروع کرده است.
حجت الاسلام كريمي نيا


حجت الاسلام محمد مهدی کریمی نیا، معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تاکید بر اهمیت پژوهش در علوم اسلامی بیان داشت: پژوهش‌های اسلامی باید مطابق با زمان باشد و این نیاز به آشنایی با زبان‌های خارجی و ابزار روز دارد.

وی بیان داشت: اینترنت ابزار مناسبی است تا محققان با مراجعه به آن، موضوعات پژوهشی را محک زده و با استخراج پیشینه تحقیق، پژوهشی نوین ارائه دهند.

پژوهشگر حقوق اسلامی با اشاره به اینکه مساله اطلاع رسانی در پژوهش جدی گرفته نشده است، گفت: امروز در شهر قم 400 پژوهشگاه حوزوی و علوم اسلامی وجود دارد که همچون جزیره های جدا از هم افتاده عمل می کنند.

وی با بیان اینکه نبود اطلاع رسانی مشترک موجب شده تا کارهای تکراری انجام شود، گفت: در حالی که دفتر تبیغات اسلامی تا آخر امسال ده جلد دائره المعارف اسلامی را به چاپ خواهد رساند، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه به تازگی این کار را شروع کرده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز پایان نامه های حوزوی به رشد قایل توجهی رسیده است، گفت: مشکل عمده طلاب این است که کارهای پژوهشی را دیر شروع می‌کنند و به فکر پایان نامه نویسی می‌افتند.

محقق علوم حوزوی با تاکید بر اینکه روش پژوهش باید آموزش داده شود، گفت: آموزش‌های کوتاه مدت کافی نیست، باید برنامه های بلند مدت در این زمینه داشته باشیم و طلاب حداقل از پایه ششم با تحقیق مانوس شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ضعف های پژوهش، عدم انتخاب دقیق موضوع تحقیق است، گفت: موضوعات سازماندهی نشده، تکراری و غیر ضروری از آفت‌های پژوهش است.

استاد حوزه علمیه قم‌ اذعان کرد: بحث‌هایی همچون بیع، خیارات، فسخ معاملات کار جدیدی لازم ندارد اما موضوعات جدیدی همچون بیع‌های جدید، تجارت الکترونیک و بورس نیازمند تحقیق جدی است.

وی با بیان اینکه تصویب موضوعات پژوهشی نیازمند اشراف کمیته‌ای کاردان و مسلط به موضوعات است، گفت: متاسفانه عدم ساماندهی موضوعات گاه موجب شده تا در یک مرکز مانند جامعه المصطفی، شش پایان نامه با عنوان موجبات فسخ نکاح نوشته شود.

این استاد مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه بیان داشت: امروز نیازمند تحقیقات بین‌المذاهب هستیم تا یک موضوع از چند منظر مورد توجه و مطالعه قرار گیرد.

وی گفت: مطالعات تطبیقی باید جای خود را در تحقیقات حوزه های علمیه باز کند تا شباهت‌ها و تفاوت‌ها با دیدی عمیق‌تر بررسی شود./909/ت302/ع

ارسال نظرات