۰۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۹۹۱۵۵
با حضور بیش از 250 جوان در حلقه های تربیتی ؛

مسجد الرحمن اهواز، سنگر جنگ نرم

خبرگزاری رسا ـ امام جماعت مسجد الرحمن کوی سیاحی اهواز به ارائه گزارشی از فعالیت های فرهنگی و مذهبی این مسجد پرداخت.
حجت الاسلام کاظم سواري، امام جماعت مسجد الرحمن اهواز مسجد الرحمن کوي سياحي اهواز
حجت الاسلام کاظم سواری، امام جماعت مسجد الرحمن کوی سیاحی اهواز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با ارائه گزارشی از فعالیت های فرهنگی و مذهبی این مسجد، اظهار داشت: مسجد الرحمن از سال 1383 به صورت رسمی و منسجم، فعالیت های خود را در راستای ترویج فرهنگ ناب محمدی (ص) آغاز کرد.

وی خطر گسترش فرقه های ضاله وهابیت و حجتّیه در مناطق مرزی کشور به ویژه در استان خوزستان را جدی ارزیابی کرد و گفت: دشمنان اسلام و انقلاب که در تحریم ها، تهدیدها و جنگ نظامی خود نتوانستند بهره ای بگیرند، هجمه گسترده فرهنگی و اعتقادی را در پیش گرفته و به دنبال ایجاد انحرافات فکری و فرهنگی و اختلاف میان اقوام مختلف ایرانی برآمدند.

امام جماعت مسجد الرحمن کوی سیاحی اهواز، همچنین وهابیون را دست نشانده های استکبار جهانی دانست و تأکید کرد: فعالیت وهابیت در منطقه جنبه کاملاً سیاسی دارد و هدف به انحراف کشاندن مردم غیور و ولایتمدار استان خوزستان است.

این فعال عرصه فرهنگی، تربیت طلاب و فضلای توانمند علمی و معنوی و تبلیغ به زبان بومی، تربیت مبلغان با رشته های تخصصی در عرصه مکاتب دروغین، گسترش کمی و کیفی مدارس سفیران هدایت به ویژه در مناطق در معرض خطر همانند عین دو، سیاحی و سلیم آباد، را از جمله اقدامات مناسب برای دفاع از کیان تشیع و رفع خطر وهابیت عنوان کرد.

تنها راه مبارزه با تئوری برخورد عقاید وتغییر مذهب، تقویت بنیادهای فکری جامعه است

حجت الاسلام سواری، خاطر نشان کرد: تنها راه مبارزه با تئوری برخورد عقاید وتغییر مذهب، تقویت بنیادهای فکری و عقاید در جامعه است که همه دست اندرکاران امور فرهنگی استان باید با برنامه ریزی مدون در این عرصه گام بردارند و نگاهی ویژه به مناطق مورد هجوم دشمنان داشته باشند.

امام جماعت مسجد الرحمن کوی سیاحی اهواز، با اشاره به فعالیت های گسترده دشمن، تاکید کرد: باید با تشکیل نهادهای فرهنگی و مذهبی در مناطق محروم و حاشیه نشین اهواز در راستای خنثی کردن توطئه های دشمن گام برداریم و این امر حمایت همه جانبه دستگاه ها را می طلبد.؛ قبل از آغاز فعالیت های فرهنگی، متاسفانه دو فرقه ضاله و منحرف « وهابیت » و « حجتّیه » در میان جوانان و نوجوانان این منطقه نفوذ بسیاری داشتند.

وی با بیان این که فرقه ضاله حجتّیه در منطقه سیاحی و عین دو از بین رفته است، افزود: بحمدلله پس از پیگری های مجدانه و استفاده از رهنمودهای حکیمانه آیت الله موسوی جزایری، این فرقه ها به وسیله فعالیت های فرهنگی مساجد کوی سیاحی، سلیم آباد، عین 2 به ویژه مسجد الرحمن، محو شده و اکنون تاثیر آنان در منطقه به حداقل رسیده است.

امام جماعت مسجد الرحمن کوی سیاحی اهواز، در بخش دیگری از سخنان خود، به روش اجرایی فرهنگی این مجموعه اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با توجه به گسترش مجموعه و کادرسازی منسجم، مجموعه فرهنگی را به 5 معاونت به نام های معاونت فرهنگی و هنری، معاونت تربیتی، معاونت ارزیابی و نظارت بر متون آموزشی، معاونت بسیج و معاونت اداری و پشتیبانی تقسیم کردیم که با محوریت و مدیریت امام جماعت مسجد به فعالیت می پردازند.

وی برگزاری دوره های تربیت مربی، هماهنگی جلسات مربیان، برگزاری اردوهای تربیتی، تقسیم نیروها به صورت مقطعی سنی و داشتن آمار کیفی و کمی نیروها را از جمله امور محوله به معاونت تربیتی عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: با راه اندازی این معاونت، برخی مسائل و مشکلات متربیان، به صورت دقیق و با روش های روانشناسی و تربیتی اسلامی توسط مربیان برطرف می شود.

حضور بیش از 250 جوان در حلقه های تربیتی مسجد الرحمن اهواز

امام جماعت مسجد الرحمن کوی سیاحی اهواز، با بیان این که در مسجد الرحمن، 15 حلقه تربیتی طرح صالحین در مقاطع سنی راهنمایی، دبیرستان، پیش دانشگاهی، طلاب و دانشجو وجود دارد، خاطر نشان کرد: فعالیت های فرهنگی در این منطقه، سبب جذب بیش از 250 نفر از جوانان به مسجد ‌شده و این نشان از علاقه‌مندی جوانان به مباحث اعتقادی و معارف الهی است.

حجت الاسلام سواری، برگزاری اردوهای تفریحی و تربیتی درون و برون استانی را از جمله فعالیت های معاونت تربیتی دانست و گفت: در سال گذشته اعضای راهنمایی، دبیرستان، طلاب و دانشجویان مسجد را به اردوهای مشهد مقدس، قم، دزفول، باغملک، شوش، لالی، دهکده جهت استفاده معنوی و سیاحتی اعزام نمودیم.

این فعال عرصه فرهنگی، برگزاری اردوی مشهد مقدس را از جمله برنامه های بسیار مؤثر در جوانان منطقه کوی سیاحی عنوان کرد و اظهار داشت: در سال جاری، 60 نفر از دانش آموزان را به سفر معنوی و زیارتی مشهد مقدس اعزام کردیم؛ البته آمار داوطلبان اردو بیش از این تعدا بود ولی بدلیل محدودیت بلیط های رفت و برگشت قطار متاسفانه نتوانستیم بیش از این تعداد اعزام کنیم.

حجت الاسلام سواری، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به برگزاری دوره های تابستانه طرح اوقات فراغت در این مسجد اشاره کرد و ابراز داشت: تابستان امسال، چهارمین دوره تابستانه را برای اعضای مسجد اجرا کردیم که بحمدلله نتایج بسیار مطلوبی داشت.

وی در خصوص نحوه اجرا شدن دوره تابستانه در این مسجد گفت: این دوره به دو بخش علمی و تفریحی برگزار شد؛ در بخش علمی، مباحثی همچون اصول عقاید، ولایت فقیه، جریان شناسی سیاسی، اشنایی با منابع اسلامی، احکام اسلامی، اخلاق، سیره علمی و عملی اهل بیت (ع)، پاسخ به شبهات وهابیت و آموزش قرآن در سطوح مختلف تدریس شد.

امام جماعت مسجد الرحمن کوی سیاحی اهواز، افزود: در بخش تفریحی، متاسفانه بدلیل نداشتن بودجه کافی و امکانات مناسب، فقط به راه اندازی جام فوتبال و برگزاری برنامه استخر تنها در 5 مرتبه اجرا کرده که امید است، در روزهای آتی و در ایام بهاری اهواز، برنامه های ورزشی را بیش از پیش اجرا کنیم..

عضو کمیته همکاری های حوزه علمیه با آموزش و پرورش خوزستان، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به نحوه عملکرد معاونت ارزیابی و نظارت بر متون آموزشی، اظهار داشت: در این معاونت به بررسی متون آموزشی برای مقاطع سنی مختلف پرداخته می شود.

این فعال عرصه فرهنگی، افزود: ما بر اساس نیاز سنی هر حلقه تربیتی، منابع علمی، اخلاقی و تربیتی آن را مشخص نموده و به مربی آن حلقه معرفی می کنیم؛ مربیان تربیتی نیز بر اساس فن بیان و تجربه ای که دارند، این مطالب مشخص شده را با تربیت اسلامی صحیح که از سیره اهل بیت عصمت و طهارت (ع) سرچشمه گرفته، به جوانان و نوجوانان منتقل می سازند.

امام جماعت مسجد الرحمن کوی سیاحی اهواز، در ادامه یادآور شد: تلاش بر این داریم، نیروهای تربیتی مسجد را با برنامه ریزی دقیق و منسجم، به جایی برسانیم که در آینده، مدیر متعهد، و یا روحانیت فاضل جهت خدمت به اسلام تحویل جامعه دهیم.

حجت الاسلام سواری، ارزیابی و بررسی روند پیشرفت نیروها را از جمله امور محوله به این معاونت عنوان کرد و گفت: پیشرفت همه جانبه نیروهای مسجد، نیازمند نظارت مسؤولان فرهنگی مجموعه و ارزیابی از نحوه عملکرد آنان است.

عضو کمیته همکاری های حوزه علمیه با آموزش و پرورش خوزستان، با اشاره به نظارت بر متون آموزشی و تربیتی حلقه ها در این معاونت گفت: اکنون در حال ساماندهی متون هستیم که در نظر داریم از منابع معتبر استفاده کنیم.

امام جماعت مسجد الرحمن کوی سیاحی اهواز، در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی معاونت فرهنگی و هنری پرداخت و اظهار داشت: این معاونت متشکل از 10 واحد، مراسم، دعاو نماز، کتابخانه، سمعی و بصری، فرهنگی، هنری، علمی- پژوهشی، دارالقرآن و تدارکات و اموال است.

حجت الاسلام سواری، در ادامه به برگزاری مراسم بزرگ مذهبی همچون عید سعید غدیر در این مسجد اشاره کرد و افزود: دعوت از حجت الاسلام و المسلمین سید محمد باقر الفالی، سخنران مشهور و بین المللی دعوت شده از کشورکویت، حجت الاسلام و المسلمین شیخ جلال جابریان، امام جمعه موقت کوت عبدالله، حجت الاسلام و المسلمین سعید الساری از سخنرانان برجسته خوزستان، و دیگر علماء از جمله برنامه های مذهبی این مراسم است.

حجت الاسلام سواری، همچنین به فعالیت کتابخانه اظهار داشت: با وجود کمبود امکانات لازم برای راه اندازی سالن مطالعه و کتابخانه مجهز، اعضای این مسجد، از همان امکانات کم، نهایت استفاده را کرده و برای مطالعه کتاب به آن مراجعه می کنند؛ با برپایی کلاس های تقویتی، دعوت از دبیران مجرب مدارس منطقه و استفاده از طلاب و دانشجویان مسجد برای تدریس برخی کتاب ها، توانسته ایم همه ساله آمار قبولی های با معدل بالا در سطح منطقه را بالا ببریم.

عضو کمیته همکاری های حوزه علمیه با آموزش و پرورش خوزستان، در بخش دیگری از سخنان خود، واحد دعا و نماز را از جمله فعال ترین واحدهای معاونت فرهنگی و هنری دانست و گفت: برگزاری دعاهای کمیل، ندبه، زیارت عاشورا، توسل، مناجات حضرت امیر(ع) و مناجات های دیگر، تلاش برای برپایی هرچه با شکوه تر نماز جماعت، و ایجاد فضای معنوی درون شبستان هنگام اقامه نماز، از جمله کارهای این واحد است.

امام جماعت مسجد الرحمن کوی سیاحی اهواز، با معرفی واحد دارالقرآن، خاطر نشان کرد: در سال گذشته با برپایی محفل انس با قرآن و دعوت از قاریان بین المللی و کشور آقایان شیخ مهدی شجاع، حاج حمید شاکر نژاد، حاج قاسم مقدمی، حاج مهدی دغاغله، فضای قرآنی مطلوبی را در مسجد ایجاد کردیم که بحمدلله از ثمرات آن می توان به تربیت بیش از 20 قاری در رشته های صوت و ترتیل اشاره کرد.

وی با بیان این که جلسات هفتگی و عمومی قرآن کریم بیش از 5 سال در این مسجد به طور منظم و بدون وقفه برگزار شده است افزود: برگزاری کلاس های تجوید در سطوح مختلف، با برنامه ریزی دقیق و نظارت بر روند پیشرفت اعضاء شرکت کننده در دوره های قرآنی نیز از جمله مهمترین فعالیت های دار القرآن کریم است.

راه اندازی دارالقرآن منطقه ای کوی سیاحی اهواز

وی تصریح کرد: خوشبختانه اکنون مجموعه فرهنگی مسجد الرحمن اهواز در زمینه قرآنی، نخبگانی تربیت کرده است که هر کدام از آنها ظرفیت و توانایی مدیریت دارالقرآن های متعددی را دارند و در نظر داریم در آینده ای نزدیک، دارالقرآن منطقه ای کوی سیاحی، عین دو و سلیم آباد راه اندازی کنیم.

امام جماعت مسجد الرحمن کوی سیاحی اهواز، در ادامه به راه اندازی هیأت انصار المهدی در مسجد اشاره کرد و گفت: این دو مرکز نیز که با مدیریت مجموعه فرهنگی این مسجد و با مشارکت مردمی راه اندازی شده اند، الحمدلله فعالیت های تاثیر گذاری از جمله برپایی جشن های مذهبی و مراسم عزاداری در سطح منطقه ای داشته است.

این فعال عرصه فرهنگی، در ادامه سخنان خود در باره کمبود امکانات اظهار داشت:  با این که مجموعه فرهنگی مسجد الرحمن در این منطقه، فعال ترین مسجد در مناطق سیاحی، سلیم آباد و عین دو است ولی متاسفانه امکانات موجود جوابگوی این فعالیت ها نیست و این نبود امکانات حداقلی ما را مجبور کرده که در برخی زمینه ها، فعالیت خود را متوقف و یا روند کار را کم کنیم.

حجت الاسلام سواری، یادآور شد: مساعدت های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات استان خوزستان در اجرای فعالیت های فرهنگی این مسجد قابل انکار نیست ولی این مساعدت ها جوابگو  نیست از این رو انتظار داریم به این مناطق توجه بیشتری شود.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج الرحمن در بخش دیگری به معرفی معاونت بسیج این مسجد پرداخت و اظهار داشت: پایگاه مقاومت بسیج الرحمن نیز فعالیت های خود را در راستای پشیبرد اهداف نظام مقدس اسلامی و تربیت نیروهای آماده جانفشانی و با فرهنگ در منطقه فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون پس از گذشت 5 سال از افتتاح این مرکز، حدود 350 نفر در قالب شورا، فعال و عادی عضو پذیرفته است.

عضو کمیته همکاری های حوزه علمیه با آموزش و پرورش خوزستان، افزود: قابل ذکر است که این پایگاه از جمله پایگاه هایی است که طرح صالحین را به نحو احسن اجرا می کند و در بیش از 3 سال متوالی به عنوان پایگاه نمونه منطقه معرفی شده است.

امام جماعت مسجد الرحمن کوی سیاحی اهواز، حضور پر شور بسیجیان منطقه در صحنه های مهم سیاسی و انقلابی، دفاع و حمایت از ولایت فقیه در دوران فتنه های سال گذشته، زنده نگه داشتن یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی از جمله فعالیت های این پایگاه است.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج الرحمن اهواز، در خصوص نحوه اجرای طرح صالیحن در این مسجد گفت: خوشبختانه پایگاه مقاومت بسیج الرحمن به عنوان یکی از فعالترین پایگاه های مجری طرح صالحین در اهواز معرفی شد؛ امسال مسجد الرحمن، در لیست مراکز کارگاه های آموزشی و عملی طرح صالحین کاروان های راهیان نور سراسر کشور قرار گرفت.

حجت الاسلام سواری، افزود: کاروان های راهیان نور در تعطیلات نوروزی با مبانی طرح صالحین توسط ستاد طرح صالحین استان، آشنا شده و پس از کلاس های تئوری، به مساجد فعال اعزام شدند تا از نزدیک شاهد این فعالیت ها باشند که مسجد الرحمن یکی از آن مساجد منتخب بود.

عضو کمیته همکاری های حوزه علمیه با آموزش و پرورش خوزستان، در ادامه تصریح کرد: طرح صالحین، طرحی جامعی است؛ آغاز هر حرکتی ممکن است با مشکلاتی روبرو شده و کاستی هایی پیدا کند و این یک چیز طبیعی است، باید سعی شود که این کاستی ها و نواقص طرح شناسایی شده و در صدد رفع آنها شد.

دستاوردهای طرح صالحین در تربیت جوانان ستودنی است

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج الرحمن، دستاوردهای طرح صالحین در این مسجد را بسیار مطلوب خواند و اظهار داشت: با انسجام این چنین طرحی، مجموعه مسجد الرحمن توانست با مدت زمان کوتاه، به نتایج مطلوبی دست یافت ولی هنوز به آن چشم انداز اصلی که در نظر داریم نرسیده ایم.

حجت الاسلام سواری، در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت دشمنان انقلاب و نظام علیه اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: با بیان این که باید الگوهای مناسب اخلاقی و معنوی ملموس برای جوانان را با زبان و بیان مناسب معرفی کنیم؛ هرگاه بتوانیم چنین الگوهایی را که از پشتیبانی مذهبی و فکری مناسب برخوردار باشند به جوانان معرفی کنیم، آنها دیگر توجهی به مکاتب و عرفان های دروغین نخواهند داشت.

امام جماعت مسجد الرحمن کوی سیاحی اهواز، تأکید کرد: امروز دشمنان اسلام و انقلاب با استفاده از شیوه های نوین تبلیغاتی و با بهره گیری از رسانه ها، اینترنت، سینما، ادبیات داستانی و حتی بازی های رایانه ای برای ترویج افکار منحرف خود استفاده می کنند.

حجت الاسلام سواری، خاطر نشان کرد: ما باید جامعه و جوانان را در برابر تهاجمات فکری و عقیدتی دشمنان واکسینه کرده، پاسخ اندیشه های شبهه آلود را داده و کتب گمراه کننده را قبل از تخریب افکار عمومی، از سطح جامعه جمع آوری کنیم.

گسترش فعالیت های فرهنگی و مذهبی در گرو وجود حوزه علمیه در مناطق است

عضو کمیته همکاری های حوزه علمیه با آموزش و پرورش خوزستان، در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که گسترش فعالیت های فرهنگی و مذهبی در گرو وجود حوزه علمیه در منطقه است افزود: با وجود جمعیت بسیار زیاد منطقه عین دو، سیاحی و سلیم آباد و همچنین علاقمه جوانان به علوم دینی، متاسفانه در این منطقه حوزه علمیه و مصلای نماز جمعه وجود ندارد؛ اگر این دو نهاد موثر فرهنگی و مذهبی در این منطقه راه اندازی شوند، قطعاً فعالیت ها چند برابر شده و فرقه های ضاله دیگر راهی برای نفوذ پیدا نمی کنند.

حجت الاسلام سواری، خاطر نشان کرد: بحمدلله در جلسات بسیار مفید جهت تصمیم گیری کلی و رفع مشکلات مردم بین روحانیان مساجد منطقه و با دعوت کردن از مسئولان برگزار شد و برخی از مشکلات به شکرانه خداوند متعال برطرف شدند و امیدواریم که این برنامه با مساعدت مسئولان همچنان ادامه پیدا کند.

این فعال عرصه فرهنگی، در پایان سخنان خود، با تقدیر و تشکر از پیگیری های شبانه روزی  آیت الله موسوی جزایری تصریح کرد: در نهایت از استاد فرزانه آیت الله موسوی جزایری که حقیقتاً حق بسیار بزرگی را در شکوفایی معنوی و دلسوزی کامل در محرومیت زدایی داشته اند، کمال تشکر را دارم.

امام جماعت مسجد الرحمن سیاحی کوی سیاحی اهواز خاطر نشان کرد: حمایت معنوی و علمی و مشاوره آیت الله موسوی جزایری در باره  رفع مشکلات منطقه، همواره شامل این مسجد شده و ایشان در برخی از برنامه ها شخصاً حاضر شدند و مشلات مردم منطقه را از نزدیک پیگر شدند./945/ 402/ ح
ارسال نظرات