۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۹۹۴۳۲
به همت شماری از طلاب غیرایرانی؛

همایش بزرگداشت شهید مزاری در قم برگزار می گردد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول انجمن علمی و فرهنگی طلاب افغانستان گفت: شهید مزاری یکی از افراد موثر در ادغام احزاب هشتگانه شیعی و تشکیل حزب وحدت اسلامی است.
شهيد مزاري


محمد صادق ابراهیمی، مسؤول انجمن علمی و فرهنگی طلاب افغانستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به برگزاری بزرگداشت عبدالعلی مزاری در قم بیان داشت: شهید مزاری از شخصیت‌های برجسته کشور افغانستان است که در شهرهای مزار شریف، قم، مشهد و نجف به تحصیل پرداخت و وکیل امام خمینی(ره) در امور افغانستان بود.

وی ادامه داد: عبدالعلی مزاری در دوران طاغوت سه ماه در زندان‌های ستمشاهی بود و مدتی را در دوران تبعید با مقام معظم رهبری همراه بوده و در سقوط دولت کمونیسیتی افغانستان نقش موثری داشته است.

این محقق علوم اسلامی با بیان اینکه مزاری در سال 1360 به ایران آمد و فعالیت‌های سیاسی را پیگیری کرد، گفت: در این سال‌ها وجود جنگ‌های داخلی این احساس را در میان سران احزاب افغانستان به وجود آورده بود که وحدت تنها راه برون رفت از مشکلات است.

وی با بیان اینکه شهید مزاری یکی از افراد موثر در ادغام احزاب هشتگانه شیعی و تشکیل حزب وحدت اسلامی در سال 1368 بود، گفت: شورای مرکزی حزب وحدت در سال 1370، عبدالعلی مزاری را در غیاب وی در حالی که از سفر ایران و به صورت مخفیانه از طریق هرات به بامیان برمی‌گشت، به عنوان دبیرکل شورای مرکزی حزب وحدت اسلامی انتخاب کرد.

این دانش آموخته جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: همزمان با جنگ‌های کابل، جنبش طالبان که از جنوب افغانستان اعلام موجویت کرد، به سرعت با تصرف مناطق مختلف افغانستان به کابل نزدیک شد و تمام معادلات قدرت در افغانستان را دگرگون کرد.

وی گفت: شهید مزاری در آغاز با فرستادن بخشی از نیروهای خویش به ولایت غزنی به مقاومت در برابر پیشروی طالبان پرداخت اما به دنبال عدم همکاری نیروهای محلی نتوانستند جبهه‌ای موثر بر ضد طالبان در غزنی فعال سازد.

ابراهیمی گفت: در درگیری حزب وحدت اسلامی در غرب کابل با نیروهای طالبان، این حزب شکست خورد و عبدالعلی مزاری در سال 1373 به دست طالبان به شهادت رسید.

وی اظهار داشت: به منظور تجلیل از مقام والای آن شهید، همایشی با حضور سفیر کشور افغانستان و نمایندگان پارلمان در بیست و دوم اسفند ماه سال جاری در تالار قدس مدرسه امام خمینی(ره) از ساعت نه تا سیزده برگزار می‌شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات