۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۹۹۷۸۸
آیت الله جوادی آملی:

دفاع فرهنگی بر دفاع نظامی مقدم است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به این مطلب که دفاع فرهنگی بر دفاع نظامی مقدم است، اظهار داشت: در فرهنگ قرآن و روایات اهم و مهم داریم که فعالیت های فرهنگی همچون تبلیغ، تالیف کتاب، اهم است و در مرحله بعدی، جنگ و جهاد قرار دارد.
آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس تفسیر قرآن خود که با حضور صدها نفر از طلاب و فضلای حوزه علمیه در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: دفاع مسلمانان از سرزمین خود، حرکتی فی سبیل الله است و البته این سنتی الهی در تمامی امت ها است و اختصاصی به اسلام ندارد.

وی با اشاره به اینکه دفاع از سرزمین، اعراض و جان مسلمین سبقه دینی دارد، گفت: امروز فسلطین اشغالی مصداق آیه (الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ) است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه طبق بیان قرآن، کسانی که در راه خداوند جهاد می کنند و به مقام شهادت می رسند افزون بر شادی از فضل خداوند، به طور پیوسته از خداوند بشارت می گیرند، بیان داشت: هر پیروزی و خدماتی که در نظام جمهوری اسلامی ایران یدید آید، اولین ثواب در نامه اعمال امام خمینی(ره) و شهدای والامقام درج می شود و سپس ثواب به افرادی که کار خیر را انجام داده اند می رسد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به آیه 111 سوره توبه و آیه 251 بقره، گفت: اگر افراد در مقابل ظلم و ستم قیام نکنند، ظلم عالم گیر خواهد شد که این مطلبی عقلی است که این سوال را ایجاد می کند چه نیازی به بیان این مطلب در قرآن بود؟

وی ادامه داد: خداوند این مطلب را بیان نموده است تا حضور خداوند در میدان جنگ را به یاد بیندازد و اینکه خداوند زمام امور را به دست دارد و جلوی ظلم را خواهد گرفت.

آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: اگر جلوی ظلم گرفته نشود، نخست مکان های فرهنگی همچون مدارس علمیه، مساجد، حسینیه ها ضعیف می شوند و سپس چون کسی نیست تا از جامعه حمایت کند،جامعه آسیب می بیند.

وی با اشاره به این مطلب که دفاع فرهنگی بر دفاع نظامی مقدم است، اظهار داشت: در فرهنگ قرآن و روایات اهم و مهم داریم که فعالیت های فرهنگی همچون تبلیغ، تالیف کتاب، اهم است و در مرحله بعدی، جنگ و جهاد قرار دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، بیان داشت: اگر حوزه های علمیه، مساجد و مراکز فرهنگی به وظیفه خود عمل کنند و این فعالیت ها برای خدا باشد و این مکان ها به بنگاه اقتصادی تبدیل نشود، آنگاه کمبودها را راه نظامی و انتظامی پر می کند.

وی با اشاره به اینکه از وظایف حاکمیت دینی، اقامه نماز است، گفت: اقامه نماز با خواندن نماز متفاوت است و البته اقامه امر آسانی نیست. /909/پ201/ص
ارسال نظرات