۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶۶۹۴۴۴
همسنگ انقلاب (۲۱)؛

فضای مجازی بدون مدیر!

فضای مجازی بدون مدیر!
حجت‌الاسلام کرباسی گفت: حقیقتاً در کشور مدیریتی در زمینۀ فضای مجازی وجود ندارد و فضای مجازی فضایی رها شده است.

حجت‌الاسلام محمد کرباسی قائم مقام دفتر مطالعات فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به مدیریت کنونی فضای مجازی گفت: در کشور حقیقتاً مدیریتی در زمینۀ فضای مجازی وجود ندارد و فضای مجازی در حقیقت فضایی رها شده است. امروزه، با توجه به اینکه تمام جهان در پی مدیریت این فضا و سوق دادن کاربران به سمت سیاست‌های خود می‌باشند، مسؤولان کشور فعالیتی در این حوزه نداشته و کاربران را در اختیار سیاست‌‌های  بیگانگان قرار می‌دهند.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در شورای عالی فضای مجازی سال 90 اظهار داشت: حضرت آقا در دیدار با اعضای شورا بیان می‌کنند که همان‌طور که در سال 57 انقلاب کردیم، در حوزۀ فضای مجازی هم باید انقلابی صورت بگیرد که مصداق فنی این انقلاب، شبکه ملی اطلاعات است. این شبکه زیر ساختی ارتباطی است که می‌تواند استقلال در حوزۀ فضای مجازی را به ارمغان بیاورد.

حجت‌الاسلام کرباسی از فضاسازی دشمنان و نفوذی‌ها برای جلوگیری از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در جامعه اظهار تأسف کرد و گفت: آیا شبکه ملی اطلاعات به دنبال محدود کردن روابط و کاربران است؟ جواب ما این است همان‌طور که انقلاب اسلامی در سال 57 پیروز شد و در پی آن به کشورمان استقلال داده شد؛ آیا ما محدود شدیم و روابط ما با سایر کشورها از بین رفت؟ شبکه ملی اطلاعات نیز ما را محدود نخواهد کرد؛ اما باز هم مانند انقلاب اسلامی این روابط در قالب چارچوبی قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه به بیان چگونگی تأمین منافع مردم ذیل شبکه ملی اطلاعات پرداخت و اظهار داشت: ایجاد شبکه ملی اطلاعات به معنی محدود کردن ارتباطات نیست و خود بستر ارتباطی برای تأمین منافع مردم است. این شبکه صیانت از حقوق کاربر را به شدت تقویت می‌کند، به ‌طوری‌ که اگر امروز حقوق بسیاری از کاربران در این فضا به طرق مختلف از جمله فیشینگ‌ها و انواع کلاهبرداری‌ها ضایع می‌شود و اساساً ما ابزاری برای دفاع و مقابله نداریم؛ پس از ایجاد این شبکه راحت‌تر و با قدرت بیشتر می‌توانیم از این اقدام‌ها جلوگیری و با آنها مقابله کنیم.

قائم مقام دفتر مطالعات فضای مجازی با تأکید بر جدی بودن مسأله تهدیدات امنیتی در فضای سایبری، خاطرنشان کرد: در کشور بارها مورد حمله قرار گرفته‌ایم به طوری که چندی پیش سایت دولت الکترونیک هک شد و اطلاعات الکترونیک دولت مورد سرقت قرار گرفت؛ اما هیچ نهاد پاسخگویی وجود نداشت، چرا که زیرساخت‌ها به دست خودمان نیست.

وی در انتهای صحبت‌های خود به ضعف مدیریت فضای مجازی کشور اشاره کرد و افزود: تمام این ضعف‌ها به عدم مدیریت صحیح باز می‌گردد که امید است با روی کار آمدن مدیران کارآمد و ایجاد شبکه ملی اطلاعات در این زمینه به توانایی‌های بالایی برسیم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
دمتون گرم
0
0