۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۶۷۸۲۰۵
آیت الله کعبی:

زندانیان بر اساس جرائم حق اللهی و حق الناسی تقسیم بندی شوند

زندانیان بر اساس جرائم حق اللهی و حق الناسی تقسیم بندی شوند
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری گفت:اصلاح زندانیان و زندان ها، باعث پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح جامعه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در دیدار با محمدمهدی حاج‌محمدی رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و هیأت همراه که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صورت گرفت، ضمن تقدیر از اقدامات جدید قوه قضاییه در امور زندانیان، گفت: زندان از دیدگاه اسلامی یک استثناء بوده و اصل در اسلام نبوده، زیرا مجازات های اسلامی حدی و تعزیراتی بوده و تاخیر از اجرای حد نیز جایز نبوده است.

تعزیر در اسلام دارای سه ویژگی تأدیب، حمایت و یاری است

وی با بیان اینکه تعزیر در اسلام دارای سه ویژگی تأدیب، حمایت و پشتیبانی و نصرت و یاری است، گفت: ما تنها از تأدیب در مجازات تعزیزی استفاده  کردیم و در این گونه مجازات ها به زندان یا جریمه نقدی اکتفا شده، اما ما برنامه ای برای اصلاح و بازسازی شخصیت مجرمان قرار ندادیم.

آیت الله کعبی بیان کرد: خوارج که از مجرمان امنیتی بودند؛ اما با برنامه ریزی دقیق حضرت امیرالمؤمنین، یازده هزار نفر آنها توبه و بازگشت کردند و حضرت علی(ع) با باقیمانده خوارج  وارد جنگ شد.

باید سخت گیری های لازم با مجرمان خطرناک انجام گیرد

وی با بیان اینکه در اوایل انقلاب اسلامی تواب سازی و بازگشت مجرمان تأثیر به سزایی داشته، گفت: باید سخت گیری های لازم با مجرمان خطرناک داشته باشیم، اما باید تلاش دوچندانی برای بازگشت و توبه این گونه مجرمان انجام دهیم.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: باید حکومت اسلامی اختیارهایی را برای بازسازی شخصیت های مجرمان و زندانیان برای مسؤول زندان ها قرار دهد، هر چند قانون های آزادی های مشروط و نیمه مشروط، تعلیق و تعویق مجازات در این زمینه وجود دارد.

آیت الله کعبی با بیان اینکه باید زندانیان بر اساس جرایم حق اللهی و حق الناسی تقسیم بندی شوند، گفت: جرایم حق اللهی مربوط به حاکمیت و حق عمومی است و زندان آنها باید جدا از مجرمان حق الناسی باشد.

از منظر اسلام، حکم زندان برای جرایم مالی غیر عمد وجود ندارد

آیت الله کعبی با بیان اینکه از منظر اسلام، حکم زندان برای جرایم مالی غیر عمد وجود ندارد، گفت: زیرا اگر بدهکار متمول بوده،  باید نظام بسترهای ادای بدهی او را فراهم کند و اگر بدهکار معسر بوده، باید  از کمک خیران و محل زکات بدهی آنها پرداخت شود و همچنین باید بودجه ای در این زمینه نظر گرفته شود.

سازمان زندان ها

لزوم رسیدگی به خانواده مجرمان و زندانیان

وی بر لزوم رسیدگی به خانواده مجرمان و زندانیان تأکید کرد و گفت: در آداب قضاء این گونه آمده است که اگر فردی قاضی شهری شد، ابتدا به زندانیان آن شهر سرکشی کند که فردی به نابه‌حق زندانی نشده باشد و همچنین مشکلات و حاجات آنها را برآورده کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: روسای زندان صرفا زندانبان نیستند، بلکه نماینده نظام اسلامی برای بازسازی و اصلاح شخصیت زندانیان و حافظان نظم و امنیت عمومی هستند.

لزوم جذب نیروهای متعهد و متخصص در امور زندانیان

وی  بر لزوم جذب نیروهای متعهد و متخصص در امور زندانیان تأکید و اظهار کرد: مسؤولان قضایی و سازمان زندان‌ها برنامه ها و مطالبات خود را از مدیران زندان های سراسر کشور مطالبه کنند و افرادی که با برنامه های و مطالبات شما ناهماهنگ هستند، قاطعانه آنها را جابه جا و نیروهای متعهد و متخصص را جذب و جایگزین آنها کنید.

آیت الله کعبی بیان داشت: سازمان زندان‌ها، دوره های کارورزی برای طلاب و فارغ التحصیلان رشته حقوق قرار دهد و از آنها برای امور و اداره زندان ها استفاده کند. 

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: در برخی مقاطع، مسأله زندان­‌ها پاشنه آشیل نظام تبدیل شده بود؛ از این رو اصلاح زندانیان و زندان ها، باعث پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح جامعه خواهد شد./998/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
خراسانی نژاد مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
رسیدگی نظام به زندانیان و رعایت حقوق محبوسان در حد بسیار عالی است.
1
0