۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۶۷۹۳۲۲

مرحوم مظاهری پایه گذار مراسم سحرگاهی دعای ابوحمزه در کشور است

مرحوم مظاهری پایه گذار مراسم سحرگاهی دعای ابوحمزه در کشور است
اصفهان - آیت الله طباطبایی نژاد گفت: دعا باعث رشد انسان به دلیل توجه به خداوند خواهد شد، هرآنچه توفیق شامل ما می‌شود از فضل و عنایت خداوند بوده و باید شاکر آن باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، سحرگاه پنجشنبه در مراسم دعای ابوحمزه ثمالی در مسجد جامع اصفهان، با بیان اینکه سنت حسنه برپایی دعای سحرگاهی ابوحمزه ثمالی در مسجد جامع اصفهان از سوی مرحوم حجت الاسلام مهدی مظاهری پایه گذاری شده است، گفت: مرحوم مظاهری واقعا از مؤسسین این سنت در کل کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: قبلا افرادی بودند که خودشان مداومت به قرائت دعای ابوحمزه ثمالی و دعای افتتاح داشتند اما کار دسته جمعی نبود، مرحوم حجت الاسلام مهدی مظاهری این کار را به صورت دسته جمعی در اصفهان آغاز کرد و همه شهرها این کار را از اصفهان الگو گرفتند و امیدوار هستم این راه همچنان در کشور استمرار داشته باشد.

دعا باعث توجه انسان به خداوند و رشد انسان خواهد شد

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به اهمیت و جایگاه دعا در زندگی انسان، اظهار کرد: بنابر روایت دعا مغز روایت است، اینکه انسان از خداوند چیزی را بخواهد و متوجه خداوند باشد بسیار ارزشمند است، همه این ارزشمندی هم به این دلیل است که توجه انسان به خداوند باعث رشد انسان خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان خاطرنشان کرد: توبه سه قسم است، ملاهادی سبزواری در کتاب منظومه حکمت خود می‌فرماید توبه سه قسم است، توبه اعم، خص و اخص، توبه اعم از گناهان است، توبه خص از ترک اولی است و توبه اخص توبه از توجه به غیر از خداوند است.

مدیر حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: توبه اعم برای عامه مردم است که مرتکب گناه و نافرمانی مستقیم خداوند می‌شوند، اما یک جمعی هستند که خاص بوده و گناه نمی‌کنند اما از ترک اولی توبه می‌کنند، مثلا کم انجام دادن یک عمل مستحب را توبه می‌کنند و از خداوند می‌خواهند توفیق را شامل حال آنها بکند، اما توبه سوم توبه افرادی است که خاص‌تر است، توبه اخص مربوط به توجه به غیر خداوند است، یعنی برای لحظاتی که از توجه به خدا غافل می‌شود توبه می‌کند.

وی با اشاره به توبه و خواهش بسیار امام سجاد(ع) از خداوند برای پذیرش توبه، تصریح کرد: امام سجاد(ع) می‌فرماید خدایا استغفار می‌کنم از هر لذتی که غیر از ذکر تو باشد، یعنی دوست دارم فقط به یاد تو خوشحال باشم و لذت ببرم و اگر چیز دیگری لذت ببرم از آن توبه می‌کنم، چنین توبه ای از درک ما خارج است.

 

صدیقین نباید به ایمان خود مغرور بشوند

آیت الله طباطبایی نژاد علت توبه و استغفار ائمه اطهار(ع) را برخاسته از دیدگاهی مانند امام سجاد(ع) توصیف کرد و گفت: اگر توبه نبود ما با مشکل بسیاری در آخرت مواجه بودیم، خداوند به حضرت داوود می‌فرماید گنهکاران را با بشارت به پذیرش توبه امیدوار کن و صدیقین را که نافرمانی نمی‌کنند بترسان که مغرور نشوند و بدانند اگر بخواهم عدالت را برقرار کنم کسی وارد بهشت نخواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه امام علی(ع) می‌فرماید هیچکس با عمل خود وارد بهشت نخواهد شد، اظهار کرد: خداوند نعمت‌های بسیاری به ما عطا کرده است که هیچ عملی از ما نمی‌تواند آنها را شکرگزاری کند، هرآنچه که ما داریم نعمت خداوند است و هرعبادتی انجام می‌دهیم با استفاده از نعمت‌های خداوند است، به همین دلیل کسی با عمل خود وارد بهشت نخواهد شد بلکه همه چیز با فضل خداوند به دست می‌آید.

وی با اشاره به اینکه صدیقین خود را هرگز طلبکار خداوند نمی‌دانند، عنوان کرد: باید همه ما کاری کنیم که لیاقت فضل خداوند را داشته باشیم، با عمل خود در آخرت به جایی نخواهیم رسید و نیازمند این هستیم که به نحوی عمل کنیم که فضل خداوند شامل حال ما بشود.

مدیر حوزه علمیه اصفهان در ادامه تصریح کرد: امام سجاد(ع) می‌فرماید خدایا من تورا به تو شناخت و تو خودت را به من شناساندی و اگر تو نبودی و به من لطف نمی‌کردی من هرگز تورا نمی‌شناختم. باید بدانیم اگر کار خوبی و اعمال صالحی انجام می‌دهیم از فضل خداوند است و باید بدانیم آنچه باعث می‌شود نعمت خدا همواره برای ما ادامه داشته باشد شکر خدا و قدردانی از نعمت‌های خداوند است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات