۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۶۷۹۳۳۸
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد تشریح کرد؛

مبنای قرآنی انتخاب حکیمانه

مبنای قرآنی انتخاب حکیمانه
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: خداوند متعال نیز انتخاب می کند اما این انتخاب عالمانه و حکیمانه است و دستور می دهد که ما هم باید انتخابمان چنین باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه در پنجمین جلسه که در مرکز مدیریت جمکران، با موضوع تبیین و روشنگری انتخابات با استفاده از آیات و روایات برگزار شد، با تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) انتخاب حکیمانه را ضروری دانست و گفت: خداوند متعال نیز انتخاب می کند، اما این انتخاب عالمانه و حکیمانه است و دستور می دهد که ما هم باید انتخابمان چنین باشد.

معاون آموزش حوزه علمیه قم اظهار داشت: خداوند در آیه 13 سوره شوری می فرماید:« اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشَاءُ» و ظاهر آیه این است که خداوند هرکس را بخواهد انتخاب می کند اما در واقع چنین نیست و انتخاب، حساب و کتاب دارد و ضوابط و حکمت های این انتخاب را در جاهای دیگر بیان می کند.

وی ادامه داد: در آیه 33 آل عمران نیز خداوند می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ» عبارت «اصطفی» نیز به معنی برگزیدن و انتخاب به کار رفته است و درنام مصطفی که لقب پیامبر(ص) است نیز دو معنی نهفته است، یکی اینکه ایشان در بین کائنات برگزیده است و دوم اینکه خدا نیز همین برگزیده را انتخاب کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: خداوند شخص پیغمبر(ص) و آدم(ع) و نوح(ع) را انتخاب کرد اما وقتی به حضرت ابراهیم(ع) و عمران(ع) می رسد می فرماید آل ابراهیم و عمران، برخی بر این گمانند که منظور از آل ابراهیم پیامبران بنی اسرائیل است اما علامه طباطبایی این مسأله را رد می کند و معتقد است که منظور پیامبر اکرم(ص) است.

معاون آموزش حوزه علمیه اظهار داشت: خداوند در آیه بعد دلیل این انتخاب را بیان می کند و می فرماید «ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» و چون خداوند از ازل علم به همه مخلوقات داشت و علیم به احوال همه بشر داشت بنابر این پیامبران را از بین آنان برگزید./1399/

ارسال نظرات