همافزایی برای تعمیق فعالیتهای قرآنی بانوان

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست مشترک مسئولین دبیرخانه ستاد کشوری راهبری تدبر در قرآن کریم با معاونت فرهنگی تبلیغی حوزههای علمیه خواهران، به منظور بررسی ظرفیتهای موجود و برنامهریزی برای گسترش فعالیتهای قرآنی به ویژه در حوزه بانوان در دفتر معاونت فرهنگی حوزههای علمیه خواهران برگزار و بر تربیت اساتید متخصص، ایجاد وحدت رویه و ارتقاء اعتبار مدارک تأکید شد.
ظرفیت بزرگ بانوان در عرصههای قرآنی
حجتالاسلام رجبی، معاون فرهنگی تبلیغی حوزههای علمیه خواهران، با اشاره به استقبال چشمگیر بانوان از برنامهها و موضوعات قرآنی، این علاقه را یک ظرفیت بزرگ برای کشور دانست.
وی توانمندسازی نخبگان و اساتید این رشته را در صدر نیازها معرفی کرد تا شبکهای توانمند از فعالان این عرصه شکل گیرد.
ضرورت توانمندسازی در دل نظام آموزشی
حجتالاسلام رجبی افزود: این توانمندسازی باید در دل نظام آموزشی حوزههای علمیه صورت گیرد و تعامل با معاونت آموزش برای تحقق این هدف ضروری است.
وی همچنین مخاطبان حوزههای علمیه را به دو گروه اصلی طلاب و اساتید فعال در مدارس و مبلغان و کنشگران خارج از مدارس علمیه تقسیم کرد.
سند معناشناسی تدبر بر اساس دیدگاه رهبری
آقای کارگر، از مسئولین ستاد ملی تدبر، به تشکیل کارگروه راهبردی پنجساله در این ستاد اشاره کرد و گفت: سند معناشناسی تدبر بر اساس اندیشه مقام معظم رهبری تدوین شده که حاوی مولفههای اصلی تدبر است.
نقش ۷۰ درصدی بانوان در تدبر
وی تأکید کرد که بیش از ۷۰ درصد فعالان عرصه تدبر را بانوان تشکیل میدهند و حضور ویژهای در زمینههایی مانند کودک و نوجوان، خانواده، بانوان و تولید علم در علوم انسانی دارند.
گسترش فضای قرآنی با تدبر
حجتالاسلام صفاریان، از مسئولین ستاد ملی تدبر نیز با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب پس از طرح «زندگی با آیههام و ورود به عمق قرآن، گفت: ما به دنبال ایجاد و گسترش اتمسفر قرآنی در کشور هستیم و برای عمقبخشی به این کار تبلیغی، پرداختن به تدبر در قرآن امری ضروری است.
اولویت تدبر برای حوزویان و دانشجویان
وی توضیح داد که در گام اول، بحث تدبر برای دانشجویان و حوزویان پیشبینی شده است، زیرا این دو قشر آمادگی بیشتری برای این موضوع دارند.
وی همچنین به محوریت استاد عابدینی در جهتگیری علمی تدبر در قرآن اشاره کرد که کارهای مربوطه در حال پیگیری است.
پرمخاطبترین رشته در حوزههای خواهران
خانم بهجتپور، مدیرکل تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خواهران، به ظرفیت بالای حوزههای علمیه خواهران اشاره کرد و گفت: پرمخاطبترین رشته در حوزههای علمیه خواهران، رشته تفسیر است که نشاندهنده علاقه خواهران به مباحث قرآنی است.
وی افزود: برای ایجاد وحدت رویه در زمینه تدبر، نیاز به تدوین سندی جامع با همفکری خواهران و برادران خواهد بود.
سابقه برگزاری دورههای تدبر در مدارس علمیه
خانم مقیمی، رئیس اداره معارف قرآن و اهل بیت(ع) حوزه های علمیه خواهران، گزارشی از برگزاری دورههای تدبر در مدارس علمیه خواهران ارائه داد و بیان کرد که از سال ۱۳۸۶، دوره های تدبر در مدارس علمیه درحال برگزاری و تنها در سال گذشته حدود ۱۹۰ دوره آموزشی در مدارس برگزار شده و حدود ۱۰۰ مربی نیز در دوره ای حضوری که به این منظور توسط حوزههای علمیه خواهران برگزار شد، شرکت کرده و موفق به گرفتن مدرک تربیت مربی تدبر شدند.
لزوم وحدت رویه در منابع و اساتید
وی تصریح کرد: اساتید تدبر از سطوح ۳، ۴ و خارج هستند و برای ایجاد وحدت رویه بین آنان، برگزاری دورههای تخصصی با حمایت ستاد تدبر ضروری است. او همچنین به لزوم وحدت در منابع آموزشی اشاره کرد.
اعتباربخشی به گواهینامهها و راهاندازی دوره ملی
در این نشست، به موضوع اعتباربخشی به گواهینامهها نیز پرداخته شد.
خانم مقیمی پیشنهاد داد که گواهیهای شرکت در دوره با مشارکت دارالقرآن صادر شود، اما بهتر است حوزهها خود مرجع صدور باشند.
آقای حبیبی نیز پیشنهاد صدور مدرک مشترک با دو امضا را مطرح کرد.
در نهایت، پیشنهاد «دوره ملی تربیت معلم تدبر» برای نخبگان با کاهش ساعت دوره از ۱۹۴ ساعت به ۱۲۸ ساعت مطرح شد که برنامه آن توسط حوزه علمیه خواهران و تأمین اساتید و هزینهها توسط ستاد تدبر انجام خواهد شد.
تربیت ۵۰ استاد نخبه ملی
آقای کارگر در پایان این نشست گفت: در این دوره ملی، میتوان از میان ۲۰۰ استاد داوطلب، حدود ۵۰ نفر را پس از مصاحبه و گزینش برای تربیت ملی انتخاب کرد تا به ترویج و گسترش تدبر در سراسر کشور بپردازند.