۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۶۸۵۰۴۳

تاراج هویت و نماد ایستادگی نتیجه غفلت مسؤولین

تاراج هویت و نماد ایستادگی نتیجه غفلت مسؤولین
پوشش نماینگر هویت یک جامعه است، چفیه برای ایرانیان نماد ایستادگی و مقاومت است، نماد دلاوری و ناموس پرستی است و چفیۀ عراقی نیز نماد اربعین و مقدسات شیعه است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، فرهنگ مقوله پیچیده ای است که از زوایای گوناگون قابل بحث و بررسی است، گاهی فرهنگ در قالب شهرنشینی و حاشیه نشینی، گاهی دکوراسیون منزل، خوراک لاکچری یا فقیرانه و... مورد بحث قرار می گیرد، اما وقتی در مورد رابطه لباس و فرهنگ پوشیدن حرف می‌زنیم در واقع به این موضوع اشاره دارد که چرا فلان گروه از جامعه نوع خاصی از پوشش را برای خود انتخاب کرده‌اند؟ پوشش متفاوت قوم کرد، لر، بلوچ، عرب و فارس چه معنا و مفهومی دارد، قطعاً شکل و فرم لباس نیز مفاهیم و پیامی را در دل خود جای داده که برای پی بردن به آن ها باید به فرهنگ آن‌ها رجوع کرد، از این دریچه به طرز لباس پوشیدن و سلیقه افراد در انتخاب پوشاک باید نگریست.

امروزه لباس علاوه بر پوششی برای بدن، به عنوان فرهنگ و هویت ملی در هر جامعه محسوب می شود، به عبارت دیگر لباس یکی از مهمترین نمادها و مولفه های فرهنگی در یک کشور به حساب می آید، قبایل، طوایف و عشایر مختلفی در ایران زندگی می کنند که در عین تنوع آداب و رسوم خاص خود دارای لباس هایی با برخی خصوصیات ویژه هستند که آنها را از دیگران متمایز می سازد و به آنان هویتی خاص بخشیده است.

تاراج هویت و نماد ایستادگی در خواب مسؤولین

لباس و فرهنگ تاثیر متقابل بر یگدیگر می گذارند، همانگونه که فرهنگ جوامع بر پوشش آنان تاثیرگذار است برعکس آن نیز صادق است و چه بسا امروز با نوع پوشش هویت را نیز تغییر می دهند.

پوشش نماینگر هویت یک جامعه است، مثلاً کردها یکی از اقوام بسیار با ریشه و با سابقه در تاریخ ایران به حساب می‌آیند. قومی که در فرهنگ آن عناصری مانند تعصب بر روی هویت قومی، اصالت، تحمل سختی‌ها، قدرتمندی و نوع دوستی موج می‌زند و در عین حال بر روی شاد بودن و شاد زیستن نیز تاکید ویژه‌ای دارد، قوم لر دیگر قوم پرجمعیت و اصیل ایرانی است، لرها تاریخی غنی دارند و هویت‌شان با ایران و دین اسلام و مذهب تشیع گره خورده است، لباس عرب نماد مهمان نوازی است، در یک کلام لباس نماد است، لباس اتو کشیده نیروهای نظامی خصوصاً نیروهای ارتش نشان از نظم بالا در نیروهای نظامی است، لباس روحانیت نشان از اخلاق، سادگی، مردمی و بی آلایش بودن این گروه از جامعه است به همین جهت مردم برنمی تابند اگر روحانی قبا و لباده ایتالیایی بپوشد چرا که شاخصۀ مهم خود که سادگیست را زیرسوال برده است، چفیه برای ایرانیان نماد ایستادگی و مقاومت است، نماد دلاوری و ناموس پرستی است و در این سال های اخیر چفیه عراقی نیز نماد اربعین و مقدسات شیعه است همان چفیه ای که سوغات کربلا و پیاده روی اربعین است.

تاراج هویت و نماد ایستادگی در خواب مسؤولین

دشمنان ایران و جوانان مسلمان ایرانی با استفاده از غفلت مسئولین و وزیر فرهنگ و ارشاد با تغییر ذائقه در نوع پوشش به دنبال بی هویت کردن ملت اسلامی می باشند و در این راه آرام آرام، پله به پله با وجب به وجب کم کردن پارچه مانتوها و کم کردن دکمه هایش به مانتوهای نازک جلوباز رسیدند و سپس با نشانه گرفتن ارزش ها به دنبال تار و مار کردن هویت و ارزش زنان و مردان ایران اسلامی می باشند، متاسفانه مسؤولین خصوصاً در این هشت سال اخیر در خواب غفلت سنگینی فرو رفته اند که نتیجه آن تربیت نسل دختران هلیا صفت شده است، اگر دقیق نگاه کنیم امثال هلیا مقصر ایجاد اینگونه ناهنجاری ها نیستند بلکه مقصر اصلی آن مسؤول خسته احوالی است که فضا را برای جولان دشمنان فرهنگ ایرانی اسلامی باز گذاشته است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سارا برهمندی
Iran, Islamic Republic of
۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
سلام، آفرین برخبرگزاری رسا
قومیت های ما لباس های مناسب و زیبایی دارند که متاسفانه تبلیغ و ترویج نمیشه، متاسفانه هویت کشور رو همه جوره نشونه گرفتن و مسئولین هم توجهی ندارند و البته برخی مذهبی ها هم غفلت و بی توجهی می کنند، روسری شدن چفیه برای خودنمایی شروعش از طرف دختران مذهبی نما بود.
1
0
علی اکبر نادم
Iran, Islamic Republic of
۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
بله درست بیان شده، کم کاری بنیادهای مذهبی و فرهنگی نسل هلیا رو به وجود آورده، هم دولتی ها خوابند و هم حوزه بی توجه شده.
0
0
گرامی
Iran, Islamic Republic of
۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
امیدواریم دولت رئیسی یه فکری برای پوشش خانوما کنه، لباس مناسب یا پیدا نمیشه یا قیمتش واقعا بالا و گرونه
1
0
جواد انبارداران
Iran, Islamic Republic of
۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
تشکر که این مطلب رو‌ نوشتید، از جمله مسائلی که آزارم می‌داد و می‌خواستم درباره‌ش بنویسم استفاده از همین چفیه مقدس توسط زنان بدحجاب و لاابالی بود
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴
بازی با مقدسات، ما مذهبی ها کجای این بازی هستیم
0
0
احمدو
Iran, Islamic Republic of
۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
بیشتر به این موضوعات بپردازید، گزارش میدانی بگیرید، واقعاً لباس مناسب برای خانوما پیدا نمیشه یا قیمت بیش از حد بالا، پوشش و فرهنگ با هم عجین هستند، ممنون که در همین حد هم به این موضوع پرداختین.
1
0