۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۶۸۵۵۸۶
رییس جامعه مدرسین:

علامه مصباح با فکر و بیان عمیق خود در مسائل علوم انسانی اسلامی تاثیرگذار ظاهر شد

علامه مصباح با فکر و بیان عمیق خود در مسائل علوم انسانی اسلامی تاثیرگذار ظاهر شد
آیت الله بوشهری با بیان اینکه آیت الله مصباح مصداق بارز آیه «و یجاهدون فی سبیل الله» بودند، گفت: ایشان با صبر و استقامت خود در دفاع از تفکرات اسلامی ایستاد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با معاونت آموزش و جمعی از اساتید موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(قدس سره) ضمن خوشامد گویی با گرامی داشت روز عرفه این روز را روز پرخیر و برکتی برای کسانی که به دنبال آشتی با خدا هستند توصیف کرد و افزود: خداوند در این روز استجابت دعا را تضمین کرده است. امیدواریم دعاهای کسانی که حوائج مهمی دارند، چه مربوط به خود و خانواده و چه مربوط به کشور و جهان اسلام، به هدف اجابت برسد و مانیز جز این افراد باشیم.

وی در ادامه با یاد از مرحوم علامه مصباح(قدس سره) به بیان برخی از جلوه های شخصیتی ایشان پرداخت و گفت: ایشان با فکر و بیان عمیق خود در مسائل علوم انسانی-اسلامی بسیار تاثیرگذار ظاهر شدند.

امام جمعه قم افزود: ایشان مصداق بارز آیه «و یجاهدون فی سبیل الله» در عرصه فرهنگی و در کنار با جهاد با نفس بودند به خصوص بعد از دوران جنگ تحمیلی که جلوه هایی علیه اسلام و نظام اسلامی و بویژه انقلاب اسلامی در ایران، شکل گرفت. ایشان با صبر و استقامت خود در دفاع از تفکرات اسلامی ایستاد و با صبر و بردباری هدف خود را دنبال کرد.

آیت الله حسینی بوشهری، مرحوم آیت الله مصباح(قدس سره) را مصداق بارز روایت «اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شی» معرفی کرد و افزود: ایشان در گفتار و اندیشه ویژگی هایی داشتند که مختص خودشان بود.

وی با اشاره به دو دغدغه مهم آیت الله مصباح(قدس سره) در تربیت نیرو و اسلامی سازی علوم انسانی افزود: برخی افراد علی رغم توان علمی و ویژگی های مثبتی که دارند به فکر تربیت نیرو نیستند و خط فکری آنها ادامه پیدا نمی کند.

وی با اشاره به اسلامی سازی علوم انسانی در اداره کشور گفت: بخشی از نارسایی ها و مشکلات در اداره کشور بخاطر این است که مسئولین علوم انسانی را از سرچشمه های غربی آن آموخته اند.

این استاد درس خارج حوزه با خطاب به مسولین موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(قدس سره) گفت: وظیفه شما تبیین نگاه، خط فکری و شخصیت این انسان بزرگ در جامعه است چرا که بیش از هرکسی با طرز تفکر ایشان آشنا هستید.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان افزود: کسانی شخصیت این انسان بزرگ را به گونه ای نادرست معرفی می کنند و البته اهل بیت(سلام الله علیهم) از این گونه هجمه ها مصون نبودند و ما هم مصون نیستیم. در قرآن خداود به پیامبر خود تسلی می دهد که به این هجمه ها توجه نکرده و به راه خود ادامه دهد.

وی در ادامه بر لزوم هم افزایی بیشتر بین موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(قدس سره) و حوزه تاکید کرد و ادامه داد: درکلیت کار شما شکی نیست و ما باید حوزه را متناسب با نیازهای روز جلو ببریم. جامعه به مسیر خود ادامه می دهد و ما نباید عقب بمانیم.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: حوزه باید به روز شود اما نباید به علمیت آن لطمه وارد شود. علمای گذشته مانند شیخ انصاری یا صاحب جواهر در زمان خود پاسخگوی نیازهای آن زمان بوده اند و ما نیز باید در مسائل جدید مانند قراداد بیمه یا مسئله بانکداری پاسخگو باشیم.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه ضمن تاکید بر حفظ مبانی فقهی و اصولی ابراز کرد: ایده متناسب سازی فقه با اهداف علمی خاص نیز مسئله ای است که در کلیت آن هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد.

وی در پایان موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(قدس سره) را مصداق آیه «اسس علی التقوی» توصیف کرد و علامه مصباح(قدس سره) را مطهری عصر حاضر خواند و خاطر نشان کرد: امیدوارم در این راه با موفقیت به مسیر خود ادامه دهید و مورد رضایت حضرت بقیة الله واقع شوید.

لازم به ذکراست در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین موسوی، معاون آموزش موسسه امام خمینی، گزارشی از برنامه این موسسه به منظور متناسب سازی فقه و اصول با اهداف آموزشی مد نظر موسسه ارائه کرد.

ارسال نظرات