۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۶۸۶۱۴۷
از غیرت تا جنایت هیتلر؛

الگویی از قرن بیست برای برخی مسؤولان عصر قجر!

الگویی از قرن بیست برای برخی مسؤولان عصر قجر!
شاخص مشهور هیتلر، جنایت‌کاری و دیکتاتورمآبی اوست که به‌شدت مورد مذمت قرار دارد؛ اما نباید غیرت هیتلر در تبدیل آلمان نابود شده را به یک ابرقدرت، فراموش کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شکست سهمگین آلمان در جنگ جهانی اول و تحمیل قرارداد ننگین ورسای که قراردادی در حد و اندازه برجام بود، این کشور را به خاک سیاه نشاند. قرارداد ورسای که در اتاق فکرهای اندیشکده‌های متفقین تصویب شده بود، مردم آلمان را به خیابان‌ها کشاند تا با تی‌شرتی که پرچم انگلستان نقش بسته در یک قلب سیاه به رقص و پایکوبی پرداختند.

الگویی از قرن بیست برای برخی مسؤولان عصر قجر کشور!

شادی مردم آلمان برای جنگ جهانی اول و تحمیل معاهده ورسای، نمی‌توان بی‌تشابه با شادی مردم کشورمان برای برجام دانست. هر دو به فروپاشی کامل اقتصادی کشور ما در عصر حاضر و آلمان پس از جنگ جهانی اول ختم شد. 

هرچند که اهل سیاست می‌دانستند که واقعاً پشت پرده این قرارداد ننگین، سیاه شدن روزگار اقتصاد آلمان و تحقیر آلمانی‌هاست. مدت کوتاهی نکشید که پول مارک آلمانی از ارزش و اعتبار افتاد، کارگران و نظامیان ارتش از کار بیکار شده بودند و آمار بیکاری به‌سرعت افزایش یافت. مردم آلمان توانایی تهیه ساده‌ترین وسایل اولیه زندگی خود را نیز نداشتند.

به‌طور عمده احزاب کارگری و کمونیسم در حال رشد بودند؛ چرا که اکثریت مردم آلمان یا کارگر بودند و یا بیکار شدند. یکی از احزاب مهمی که هیتلر به آن حزب پیوست، حزب ناسیونال سوسیالیست بود که به حزب نازی معروف گشت. این حزب با داشتن لباس‌های یک‌دست و یک دیسیپلین و نظم خاص نظامی، متمایز از سایر احزاب آلمان بود.

الگویی از قرن بیست برای برخی مسؤولان عصر قجر کشور!

هیتلر و هم‌حزبی‌هایش دست به یک کودتا در آلمان زدند تا قدرت را تصاحب کنند؛ اما با شکست سختی مواجه شدند، هیتلر دستگیر و به حبس محکوم شد. او در طول دوران محکومیت خود، کتاب مشهور «نبرد من» را نوشت. هیتلر و حزب نازی که در مجلس ملی یا پارلمان آلمان که به رایشتاگ معروف بود تنها ۱۲ صندلی در اختیار داشتند؛ اما در دوره بعدی این مجلس توانستند با تصاحب به ترتیب ۱۰۷، ۲۳۰، ۱۹۶ و درنهایت ۲۸۸ صندلی در رایشتاگ آلمان، هیتلر را به‌چشم بیاورند. هیتلر پس از آن، به‌سرعت و طی اقدامی عجیب و فوری، تمام احزاب آلمان را سرکوب و منحل کرد و حزب نازی به یکه‌تاز میدان سیاست در آلمان تبدیل شد.

پس از آن هیتلر خود را به‌عنوان پیشوا، به رئیس کشور آلمان معرفی و به بازسازی آلمان ویران شده اقدام کرد. با به‌قدرت رسیدن هیتلر، قرارداد ورسای به‌دیوار کوبیده شد، با سیاست‌های هیتلر، آلمان به‌سرعت بازسازی شد و طولی نکشید که پس از حدود ۱۶ سال حقارت و فلاکت، آلمان نازی به‌قدرتی تبدیل شد که چند سال بعد از کل خاک فرانسه تا دیواره‌های شهر مسکو را تحت کنترل داشت.

هیتلر هر چقدر در تبدیل آلمان به یک قدرت برتر موفق عمل کرد؛ اما گاهی اوقات با دلسوزی‌هایش مانند توقف اجباری چهل و هشت ساعته جنگ و فرصتی برای فرار کردن تعداد قابل توجهی از سربازان انگلیسی و فرانسوی از بندرگاه دنکرک و تلاش‌های شبانه روزی دشمنان او برای شکستن رمز انیگما که آخرین فناوری اطلاعاتی رمزنگاری در جنگ جهانی دوم به‌شمار می‌رفت و همچنین متفقین با تبدیل ایران به یک رحم اجاره‌ای برای پیروزی خودشان، دست برتر جنگ شدند و در نهایت آمریکا وارد میدان شد و به شکل یک جنتلمنِ جانی، با دو بمب اتمی، به جنگ خاتمه داد.
 
هرچند که تحلیل‌های متفاوتی بر جنگ جهانی دوم در اروپا وجود دارد؛ اما کشته شدن نزدیک به ۸۵ میلیون انسان در جهان با تصمیم هیتلر مبنی بر آغاز یک جنگ در جهان رقم خورد. البته هر چند که نمی‌توان تمام کشتار‌ها را به گردن هیتلر انداخت؛ چرا که تنها نزدیک به ۱۰ میلیون ایرانی بی‌گناه تنها به‌خاطر خودخواهی‌های چرچیل در کشور قربانی شدند. آمریکا نیز در پایان جنگ با بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی بیش از سی‌صد هزار زن و بچه ژاپنی را در یک لحظه قربانی کرد.

الگویی از قرن بیست برای برخی مسؤولان عصر قجر کشور!

درس‌هایی از زندگی هیتلر

با اینکه الگوی اصلی مدیران جمهوری اسلامی، باید پیامبر گرامی اسلام و سایر ائمه اطهار باشند و هرچند که زندگی آدولف هیتلر پر از اشتباهات بوده؛ اما می‌توان درس‌هایی از زندگی او گرفت. اینکه یک نفر توانست با تدبیر سیاست‌های خاصی کشور شکست خورده آلمان و پول بی‌ارزش آن را دوباره به یک اقتصاد و پول قوی تبدیل کند و حس ناکامی را از مردم آلمان دور کند، می‌تواند به‌عنوان یک الگو معرفی شود.

البته قطعاً تمام جنایت‌هایی که بعدها هیتلر در کشورهای مختلف انجام داد را باید محکوم کرد؛ اما اینکه یک شخص می‌تواند یک کشور را از منجلاب فساد و شکست بیرون بکشد و دوباره سرپا کند، نشان از ارق و میهن دوستی است که اگر یک ذره‌اش در برخی به‌اصطلاح مسؤولین سابق ما اگر می‌بود، امروزه شاهد گرانی، افت شدید ارزش پول ملی و ... نبودیم.

الگویی از قرن بیست برای برخی مسؤولان عصر قجر کشور!

البته آلمان‌ها چاره‌ای جز امضای قرارداد ورسای با وحشی‌های دهکده جهانی؛ یعنی سران متفقین نداشتند؛ اما تاریخ هیچگاه فراموش نخواهد کرد که یک کشور در صلح و آرامش، تمام تدبیر و امیدش را به مذاکره با کدخدا یا بهتر است بگوییم سرکرده وحشی‌های دهکده جهانی گره زد و به‌جایی رسید که ساده‌ترین نیازهای طبیعی برای زندگی در این کشور به سختی و رنج به دست مردم می‌رسید.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸
تشابه ورسای با برجام جالبه
چرا کانال ایتایتان اینقدر سرسری این مقاله رو منتشر کرده.
1
0
ناشناس
United Kingdom
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
ای کاش حداقل شهامت داشتید و اسم نویسنده‌ای که این خزعبلات رو نوشته هم میذاشتین. خدا شفاتون بده
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
بی ربط بود و آشفته
0
0