۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۶۹۱۱۷۵

قهرمان ایثار

قهرمان ایثار
سلحشوری و فداکاری و ازخودگذشتگی این نوجوان، ثمره‌ای جز اثبات عقیده و ترویج فرهنگ شهادت نداشت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،رشادت و ایثار نوجوان ۱۵ ساله‌ی ایذه‌ای "علی لندی" که با بذل جان به مقام والای انسانی و شرافت جان بخشید بار دیگر مردانگی و مروت را در دل این سرزمین زنده کرد. او بهترین مدال انسانیت را همچون جوان سیزده‌سالهٔ امام حسن (ع) از مولایش امام حسین (ع) گرفت. سلحشوری و فداکاری و ازخودگذشتگی این نوجوان، ثمره‌ای جز اثبات عقیده و ترویج فرهنگ شهادت نداشت.

همان‌طور که خداوند در قرآن می‌فرماید:

«اِنَّ اللّهَ اشتَری مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم واَمولَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ...» (سوره توبه، آیهٔ ۱۱۱)

در این آیه خداوند از وجود تجارتی همیشگی بین خود و مؤمنان پرده برمی‌دارد، که در آن مؤمنان، جان و مال خویش را به‌طور کامل در اختیار او قرار داده، در برابر، بهشت برین را نصیب خویش می‌سازند.

مطابق این آیه ایثارگران کسانی هستند که از جان و مال خود می‌گذرند، خواست و رضای الهی را به خواست شخصی خود ترجیح می‌دهند و برای رضای خدا بدون هیچ ترسی خودشان را به میدان خطر می‌اندازند و این‌گونه وارد یک معاملهٔ پرسود باخدا می‌شوند.

نشست در دل آتش، که قهرمان باشد

میان وسعتی از شعله، جان‌فشان باشد

ایثاردر تاریخ اسلام، سابقهٔ درخشان و گاهی منحصربه‌فرد دارد. از ایثارگری‌های پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) و یاران باوفایش گرفته تا ایثارگری‌های حضرت سیدالشهدا (ع) و حضرت عباس (ع) در نهضت عاشورا، تا ایثارگری‌های ملت قهرمان ایران در دفاع مقدس و ایثارگری علی لندی‌ها در زمان ما.

از نمونه‌های دیگر ایثار که خداوند در آیهٔ 95 سورهٔ نساء به آن اشاره می‌کند، ایثارگری مجاهدان است همان‌جا که خداوند می‌فرماید: «...وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ...»

ای پیامبر مجاهدین کسانی هستند که از پای ننشینند و با تلاش و حرکت درراه خدا با مال و جان خویش ایثار کنند و به بالاترین درجه از فضل الهی برسند.

 در عصری که دشمنان اسلام و انقلاب با هزینه‌های گزاف درصدد الگوسازی منحرف برای نسل جوانان‌اند، علی لندی‌ها می‌توانند مصداق همین آیهٔ قرآن باشند. آری شکوفه‌های نسل جدید انقلاب، دلاورانه و پروانه‌وار در امتداد حرکت حسین فهمیده‌ها و بهنام محمدی‌ها، دل به آتش می‌زنند و با پرپر شدن خود جانی دوباره به کالبد انسانیت می‌بخشند و خط بطلانی بر قهرمانان خیالی غرب می‌کشند.

ایثاریکی از فضائل اخلاقی است که فرد ایثارگر، با ایثار خود شرایط احراز چنین فضیلتی را نصیب خویش می‌سازد. ایثار و گذشت راهی است که چه زن و چه مرد، می‌توانند با طی آن، به کرامت نفسانی برسند. انسان‌های ایثارگر، نه‌تنها جان و مال، بلکه آبروی خویش را درراه پاسداری و صیانت از عقیده گرو می‌گذارند.

فرقی نمی‌کند که اهل کجا باشی و یا در چه زمانی زندگی کنی مهم این است که به‌خوبی بفهمی چگونه تفکر کنی و از عقل که بهترین حجت است و خداوند در اختیارت گذاشته، استفاده کنی تا زندگی و مرگت مایهٔ افتخار برای خالق و رهبرت باشد، همان‌طوری که داستان ایثارگری این قهرمان ملی، همچون مدافعان حرم به‌گونه‌ای در صفحات تاریخ انقلاب ثبت شد که چراغ راه و الهام‌بخش نسل‌های آینده فرزندان ایران اسلامی خواهد بود. همان درس‌هایی که از شهدای کربلا و جان‌فشانی ۸ سال دفاع مقدس جوانان این کشور در جبهه‌ها گرفتیم. امروز همان درس ایثار را می‌توانیم از علی لندی‌ها بگیریم. کسانی که آسایش و آرامش و حیات خودشان را برای امنیت کشور و امت اسلامی تقدیم می‌کنند.

مهری یزدان‌پناه

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ووووو
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
ای کاش دیگه دست از این قلم خطابه‌ای برمیداشتید و مخاطب را ازروبرو نگاه می‌کردید
2
0
طاهره کنگازیان کنگازی
United Arab Emirates
۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
ایثار حلقه‌ی گمشده‌ی نسل جوان ما
امثال علی لندی‌ها روح انسانیت را در کالبد خفته‌ی جوانان ما می‌دمد
امید است که اینگونه از خودگذشتگی‌ها درس‌ و الگویی باشد برای نسل امروز ما
1
0
مریم رمضان
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
سلام
از اینکه به این موضوع پرداخته شد تا یاد و نام علی در کوچه پس کوچه های روزمرگی از یاد نرود. سپاس از خبر گزاری و نویسنده یادداشت. فوق
مؤید باشید
1
0
13
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰
خوشا به سعادتشان.خدایا مرگ ما را شهادت در راه خودت قرار بده.الهی آمین
0
0
مهری یزدان پناه
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۸
یادداشت رسیده
1
0
حسنا
Iran, Islamic Republic of
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
معرفی الگوهای زیبا برای فرزندان ما نیاز همیشگی است نه مناسبتی.
موفق باشید.
0
0
مرضیه‌ رمضان‌قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۹
سلام علیکم تشکر فراوان از خبرگزاری رسا
و همچنین تشکر از نویسنده‌ی گرانقدر بابت نوشته‌ی خوبشون خصوصا این جمله‌ی طلایی: علی لندی‌ها با پرپر شدن خود جانی دوباره به کالبد انسانیت می‌بخشند و خط بطلانی بر قهرمانان خیالی غرب می‌کشند.
فقط ای کاش به ایثار جانِ مدافعان مظلوم سلامت نیز اشاره کرده بودند.
قلم‌شان پرتوان
0
0
صهبای کربلا
Iran, Islamic Republic of
۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۳
سپاس از خبرگزاری محترم و
سپاس از شما نویسنده‌ی گرامی که احساس مسئولیت کرده‌اید

قلم‌تان سبز و با طراوت باقی بماند.
0
0