۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸
کد خبر: ۶۹۵۳۴۸
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی مطرح کرد؛

ویژگی‌های منحصر به فرد مرحوم علامه طباطبایی

ویژگی‌های منحصر به فرد مرحوم علامه طباطبایی
استاد سطوح عالی حوزه گفت: مرحوم علامه طباطبایی، جامعیت داشت، یعنی ایشان نه تنها فیلسوف، بلکه مفسر است، نه تنها مفسر، بلکه یک عارف است و نه تنها یک عارف، بلکه یک فقیه است.

حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی مشاور مدیر حوزه های علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در مورد ویژگی های مرحوم علامه طباطبایی گفت: یکی از ویژگی‌های مرحوم علامه طباطبایی جامعیت ایشان است یعنی ایشان نه تنها فیلسوف است، بلکه مفسر است، نه تنها مفسر است، یک عارف است و نه تنها یک عارف است بلکه یک فقیه است و خصوصیات مختلفی که در وجود ایشان تولد پیدا کرده و سبب جامعیت ایشان شده است.

وی در ادامه در مورد جامعیت شخصیت مرحوم علامه طباطبایی افزود: جامعیت شخصیت ایشان یک رتبه و یک ویژگی خاص داشت که وقتی وارد تفسیر می‌شد کاملا یک مفسر است و قرآن را با قرآن تفسیر می‌کند وقتی وارد فلسفه می‌شود فلسفه و حکمت الهی را از فلسفه واردتی غرب که آموزش گرفته جدا کرده بلکه حکمت متعالیه فلسفه اسلامی را تامین می‌کند و ارتقا می‌بخشد.

استاد سطوح عالی حوزه در مورد تولید علمی که مرحوم علامه داشتند اظهار داشت: مرحوم علامه در هر زمینه‌ای که وارد شده بود، تولید علم کرده است و این مهم است یعنی در فلسفه تولید علم کرده است تولید دانش کرده است گزاره های فلسفی را به وجود آورده است.

وی در ادامه بیان داشت: وقتی در یک دوره با ترویج درس فلسفه مخالفت شد که در حوزه فلسفه ترویج نشود تنها درس فلسفه که باقی ماند و تعطیل نشد درس فلسفه علامه طباطبایی بود که در دوره زعامت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی انجام شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در مورد ویژگی خاص فلسفه مرحوم علامه گفت: فلسفه ایشان فلسفه نبود حکمت متعالیه بود و نقد بر فلسفه غرب داشت به همین جهت این ویژگی سبب شد که فلسفه ایشان فقط تدریس شده و درس ایشان تعطیل نشود و این یکی از امتیازات ویژه ایشان می باشد.

ویژگی منحصر به فرد مرحوم علامه طباطبایی

استاد سطوح عالی حوزه اظهار داشت: اگر ما یک نگاه اجمالی به تفسیر المیزان ایشان کنیم در نوع خودش تفسیرهای قبل از ایشان را به کنار می برد و هم اکنون هم اگر کسانی تفسیر می نویسند مثل آیت‌الله جوادی آملی اینها از تفسیر علامه طباطبایی استفاده می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی گفت: خیلی از تفسیرهای امروزی بر سر خوان و سفره تفسیری علامه نشسته اند و افرادی که این تفاسیر را نوشته اند شاگردی و تلمذ محضر ایشان را داشتند که می توانیم تفسیر تسنیم را از این موارد شماریم.

وی در ادامه بیان داشت: این گونه از تفاسیر بر اساس همان روش تفسیری علامه طباطبایی بوده و شاگردان ایشان شمرده می شود.

استاد سطوح عالی حوزه در مورد ویژگی های دیگر شخصیتی مرحوم علامه طباطبایی اظهار داشت: از دیگر از ویژگی‌های شخصیتی ایشان شاگرد پروری است، شاگردانی پرورش داد که آنها خودشان از صاحب‌نامان روزگار خود شدند مثل: مرحوم علامه مطهری، آیت الله جوادی آملی و آیت الله حسن زاده آملی که هر کدام از این شخصیت ها خودشان یک استاد مسلم و متخصص در آن رشته‌ و آن علومی که پای درس ایشان نشستند شدند.

ویژگی منحصر به فرد مرحوم علامه طباطبایی

وی در ادامه افزود: ایشان استاد پروری و شاگرد پروری داشت شاگردانی را پرورش داد که خود استاد مسلم و متخصص در این رشته‌ها و در این علوم اسلامی شدند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی خاطر نشان کرد: در مورد علامه باید گفت ایشان تفسیر و علوم قرآن را در حوزه احیا کرد و این مهم است زیرا در زمانی که این رشته ها در حوزه به آنها پرداخته نمی شد، درس و کلاس آن را برپا کردند و آن را احیا کرد.

وی در ادامه بیان داشت: رشته فلسفه داشت در حوزه منسوخ می‌شد مثل خیلی از رشته‌هایی که در حوزه ها بود و هم اکنون دیگر مطرح نیست ایشان فلسفه اسلامی را در حوزه احیا کردند.

استاد سطوح عالی حوزه در مورد بعد دیگر شخصیت علامه که از همه ابعاد ایشان مهم تر بود اظهار داشت: بعد معنوی یکی از ابعاد مهم دیگر مرحوم علامه طباطبایی است که نباید از آن غافل شد و این بعد ایشان نباید مغفول واقع شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی خاطر نشان کرد: مهمترین ویژگی که رسول الله(ص) داشت عبده و رسوله بود و این ویژگی عبد بودن در مرحوم علامه نیز بروز و ظهور فراوان داشت.

ویژگی منحصر به فرد مرحوم علامه طباطبایی

وی در ادامه افزود: مرحوم علامه بسیار متعبد و ولایی بودند با زبان روزه دم افطار به حرم حضرت فاطمه معصومه(س) که سالروز رحلت ایشان هم هست مشرف می شد و روزه خود را با با بوسه زدن بر ضریح مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) افطار می کرد و توشه معنوی خودشان را می‌گرفت.

استاد سطوح عالی حوزه گفت: شاگرد ایشان مرحومه انصاری شیرازی از تعهد و شب زنده داری هایی که ایشان داشتند بسیار نقل ها کرده اند و باید بگوییم که امروز ما یا نداریم یا خیلی کم داریم این قدر شب زنده داری و بیدار بودن در شب و مشغول راز و نیاز بودن با خداوند و این خصوصیات بارزی است که ایشان داشتند.

وی در ادامه بیان داشت: افرادی که در مسائل علمی عمیق و ممحض می شوند کمتر به امور معنوی توجه دارند اما ایشان با این که این همه کارهای علمی انجام می داد هیچ گاه از امور معنوی و اخلاقی در زندگانی خود بی توجه نبود.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در پایان خاطر نشان کرد: ایشان بسیار زاهدانه و در خانه محقر و بدون تشریفات زندگی می کرد من خودم ایشان را می دیدم که وقتی به طرف حرم می رفت کنار پیاده رو راه می رفت و مثل یک طلبه عادی حرکت می کرد، اینها ارزش‌هایی است که متأسفانه به فراموشی سپرده می شود و وقتی شخصی به یک مرحله علمی می‌رسد یک تشریفاتی غیر معمول درست می کند.

ارسال نظرات