۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۷۰۹۷۹۱
حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی خبر داد؛

برگزاری کنگره شهدای روحانی با سخنرانی آیت‌الله رئیسی و سردار سلامی

برگزاری کنگره شهدای روحانی با سخنرانی آیت‌الله رئیسی و سردار سلامی
نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران با ذکر آمار شهدای روحانی در سال‌های اخیر از برگزاری کنگره شهدای روحانی در قم و سخنرانی رئیس‌جمهور و سردار سلامی در این کنگره خبر داد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صبح امروز (سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح اقدامات و فعالیت‌های مرتبط با برگزاری کنگره شهدای روحانی پرداخت.

شریک بودن روحانیت و رسانه در یک جهاد بزرگ

وی در ابتدا با تسلیت سالروز شهادت حضرت حمزه (ع)، وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و همچنین درگذشت استاد اخلاق و عرفان آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا، خطاب به اصحاب رسانه افزود: امروز روحانیت و اصحاب رسانه در یک جهاد بزرگ شریک هستند. چون در مکتب قرآن، جهاد تعطیل‌بردار نیست. جهادی که سه رکن کوشش، تلاش، تحرک، حضور یک دشمن یا حمله‌کننده و همچنین جهت‌گیری‌اش خدایی باشد، استوار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی استفاده از عنصر زبان را یکی از ابزار جهاد توصیف کرد و بیان داشت: مؤمن با زبان اعم از قلم، نوشتن، گفتن و اطلاع‌رسانی به جهاد می‌پردازد. البته عرصه‌ جهاد مختلف است. در عرصه جهاد تبیین بسیاری از شهدای روحانیت و رسانه در این طیف قرار می‌گیرند؛ مانند شهید آیت‌الله مطهری و آیت‌الله بهشتی. در جهاد علمی هم شهدای هسته‌ای را داریم. در جهاد خدمت‌رسانی هم شهدای سلامت مصداق آن هستند.

جهاد تبیین، موتور متحرکه سایر جهادهاست

وی ادامه داد: همه عرصه‌های زندگی از نظر اسلام عرصه‌ جهاد است. امروز در جهاد تبیین اصحاب رسانه و روحانیت از ۲ جهت نسبت به سایر اقشار اولویت دارند. چرا که جهاد تبیین مبنا و موتور متحرکه سایر جهادهاست. همچنین جهاد تبیین، مجاهدپرور است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین حمله دشمن با جهاد تبیین خنثی می‌شود، ابراز داشت: دشمن امروز در تمام عرصه‌ها شکست خورده و با خدمت‌ گرفتن از رسانه‌های صهیونیستی، تحریم، القاء شبهه و ناامیدی به میدان آمده است. بنابراین امروز مصداق بزرگ جهاد، جهاد تبیین است. چرا که با جهاد تبیین خواهیم توانست مردم را با مقاومت و ایستادگی قوی‌تر کنیم و دشمن را به عقب برانیم.

دشمن به دنبال فتنه است

وی افزود: جهاد تبیین امروز یعنی انعکاس واقعیت‌ها به مردم از سوی مسؤولان. چرا که دشمن در عرصه به دنبال تغییر ارزش‌ها، دگرگونی الگوها، تغییر ذائقه‌های فرهنگی، تضعیف گفتمان مقاومت و بزرگ‌کردن ضعف‌هاست و در یک جمله، دشمن به دنبال فتنه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی تصریح کرد: برای جهاد تبیین، نیازمند الزاماتی نظیر اشراف اطلاعاتی، بصیرت نسبت به وقایع، خواندن نقشه دشمن، دیده‌بانی قوی، فریب‌ نخوردن در عملیات‌های سریع، صراحت و شجاعت و روحیه جهادی و همچنین اهتمام به امیدآفرینی و شبهه‌زدایی است. 

سخنرانی رئیس جمهور در کنگره بزرگداشت ۴ هزار شهید روحانی

وی با اشاره به اینکه گفتمان شهید، گفتمان عزت و پیروزی است، ادامه داد: چیزی که دشمن نمی‌فهمد این است که شهادت برای ما یک شادکامی، کامیابی و به مقصد رسیدن است. 

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری کنگره چهار هزار شهدای روحانی در روز چهارم خرداد ماه جاری در شهر مقدس قم گفت: این کنگره با پیام رهبر انقلاب آغاز به کار خواهد کرد. همچنین در این کنگره آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. در حاشیه این نشست نمایشگاهی از دستاوردها و فعالیت‌های روحانیت در عرصه جهاد و مقاومت از ۲۹ اردیبهشت‌ماه تا ۱۰ خردادماه در مصلی شهر مقدس قم به نمایش در خواهد آمد.

شناسایی شهدای روحانی بیش از ۲ دهه طول کشید

وی با بیان اینکه کنگره‌های مرتبط با شهدای روحانیت در این سال‌ها در شهرها و استان‌های مختلف برگزار شده است، افزود: هدف از برگزاری کنگره شهدای روحانی، دریافت شمه‌ای از حیات طیبه شهدا، ترسیم راه آینده، آموختن راه مبارزه و سبک زندگی شهدا و همچنین پیام شهداست. اینکه با ایستادگی و مقاومت به پیروزی خواهیم رسید و در نهایت برگزاری چنین کنگره‌هایی به تقویت روحیه، افزایش امید، نشاط و زندگی هدفمند و تعالی‌بخش می‌انجامد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی با تأکید بر اینکه آمار شهدای روحانی بیش از چهار هزار نفر است، درباره ملاک شناخت این شهدا بیان داشت: کار شناسایی شهدای روحانی بیش از ۲ دهه به طول انجامید. ملاک شناخت ما تأیید ۲ مرکز بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدیریت حوزه‌های علمیه بود. این در حالی است که ۷۰۰ شهید طلبه داریم که از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه طلبگی آن‌ها محرز نشده و جزو آمار قطعی ما هم نیست.

چرا شهید سیدمحمد حجازی، جزو شهدای روحانیت نیست؟

وی گفت: به طور مثال سردار شهید سیدمحمد حجازی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شاگرد آیت‌الله قدوسی و آیت‌الله بهشتی بود و پس از انقلاب هم به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست. به همین خاطر جزو شهدای روحانی محسوب نشد. بنابراین با تأیید این ۲ مرکز، با شهادت ۲ روحانی در حرم رضوی آمار دقیق ما به سه هزار و ۸۹۰ شهید رسیده است. تاکنون ۷۱۰ یادواره شهدای روحانی در شهرستان‌ها و ۵۵ کنگره استانی شهدای روحانی برگزار شده و یا می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ۳۴ جلد کتاب درباره شهدای روحانیت و زندگی آن‌ها چاپ شده است. همچنین کتاب یک جلدی «پیام شهدای روحانیت» منتشر شده است. ۱۰ کتاب صوتی در دسترس علاقه‌مندان درباره شهدای این قشر قرار گرفته است. ۵۰۹ اثر هنری برای شهدای روحانی تولید شده و نکته قابل توجه اینکه هزینه‌ای از بیت‌المال برای تولید این آثار صرف نشده است.

کنگره‌ای که با وقفه سه ساله برگزار می‌شود

وی با اشاره به دیدار دست‌اندرکاران این کنگره در ۲۳ دی ماه سال ۱۳۹۸ با رهبر انقلاب ادامه داد: قرار بر این بود که کنگره شهدای روحانی در اول اسفند ماه سال ۱۳۹۸ در قم برگزار شود که به خاطر شرایط کرونایی کشور امسال در چهارم خردادماه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی با بیان اینکه روحانیت منت‌کش مردم است، ابراز داشت: روحانیت به خدمتگزاری به مردم افتخار می‌کند. در همان روزهای نخست کرونا قرارگاه «سلامت و معنویت» تشکیل شد و روحانیت معزز کارهایی را که برخی از انجام آن ابا داشتند، انجام دادند و پیشگام بودند. از جمله مراسم تدفین و تغسیل اموات کرونایی، حضور در بالین بیماران کرونایی و نگهداری از آن‌ها، برطرف کردن نیازهای خانواد‌ه‌های فرد مبتلا به کرونا و غیره و صد افسوس می‌خورم که چنین اقدام‌های خالصانه روحانیت را ثبت نرساندیم.

عمده مطالبات خانواده شهدای روحانی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره میزان پیگیری مطالبات و مشکلات خانواده ایثارگران روحانی اظهار داشت: به دیدار حضوری بیش‌تر خانواده‌های شهدای روحانی رفتیم. جالب اینکه عمده مطالبات خانواده معزز شهدای روحانی، حفظ نظام بوده و هست. آن‌ها دغدغه شخصی نداشتند؛ بلکه از کم‌رنگ شدن ارزش‌ها در جامعه اسلامی نگران و ناراحت بودند. البته برخی مشکلات آن‌ها را از بنیاد شهید و امور ایثارگران هم پیگیری کردیم و به سرانجام رساندیم. 

 آماری از شهدای همیشه جاوید روحانیت

جت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی در ادامه به ارائه آماری از شهدای روحانیت پرداخت:

ـ ۳ هزار و ۸۹۰ شهید

ـ ۳ هزار جانباز

ـ ۳۰۰ آزاده

ـ ۷۳۰ شهید روحانی که تنها چند قطعه استخوان و پلاکشان به خانواده بازگشت.

ـ ۹۳ شهید روحانی هنوز اثری از آنان به دست نیامده است.

ـ ۱۵۶ شهید روحانی ترور

ـ ۳۰ شهید روحانی، مجتهد مسلم

ـ ۱۸۱ شهید روحانی، سطح عالی چهار حوزه علمیه 

ـ ۷۰ شهید روحانی غواص

ـ بیش‌ترین آمار شهدای روحانی مربوط به عملیات کربلای ۵ با ۵۶۷ شهید

ـ بیش‌ترین شهید در منطقه عملیاتی شلمچه با ۹۳۵ شهید

ـ بیش‌ترین علت شهادت اصابت ترکش؛ ۲ هزار و ۲۱ شهید

ـ ۴۸ شهید روحانی غیر ایرانی

ـ ۵۴۶ شهید روحانی سادات 

ـ ۲۲ روحانی شهید در جایگاه فرماندهی قرارگاه، لشکر، تیپ و ۲۲۲ شهید روحانی در مسؤولیت‌های گردان و گروهان و نقش‌های کلیدی و ۵۰ شهید روحانی در مسؤولیت تبلیغات جبهه و جنگ

ـ ۲۳ شهید روحانی بر اثر شکنجه و در زندان‌های ستمشاهی

ـ ۳۳ شهید روحانی بر اثر بمباران شیمیایی

ـ ۱۹ شهید روحانی در انفجار حزب جمهوری اسلامی 

ـ ۱۸۹ شهید روحانی اهل سنت که بیشترین آن به شمال‌غرب و غرب کشور اختصاص دارد.

ـ ۱۵ شهیده روحانی خواهر 

ـ ۳۵ شهید روحانی مدافع حرم

ـ ۹۷ شهید روحانی از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی

ـ سه هزار و ۶۴۱ شهید روحانی دفاع مقدس 

ـ سه هزار و ۳۱۴ شهید روحانی با عضویت بسیجی و ۳۸۱ شهید روحانی با عضویت سپاهی 

ـ استان تهران با حدود ۷۵۰ شهید روحانی و طلبه که ۳۰۰ شهید آن متعلق به تهران بزرگ است و نیز استان اصفهان با ۵۴۳ شهید روحانی نسبت به دیگر استان‌های کشور بیشترین شهید روحانی را به خود اختصاص داده‌اند.

قشر شریف روحانیت به لحاظ جمعیت، حدود ۶ برابر دیگر اقشار جامعه، رزمنده، شهید، جانباز و آزاده تقدیم عرصه‌های پرافتخار ایثاری و جهادی کرده است.

ارسال نظرات