۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۱۰۲۶۶۳
مدیر مرکز تخصصی امامت:

انصاف در حوزه مشروعیت‌بخشی به مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز تخصصی امامت، گفت:انصاف در حوزه مشروعیت‌بخشی به مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه آن است که از بزرگان حوزه تا طلبگی نیازمند تبیین و فرهنگ‌سازی هستیم و اگر می‌بینیم در بین بدنه فضلا اقبالی نیست باید ریشه‌یابی کرده و نیازها را بیان کنیم.
حجت‌الاسلام محمدتقي سبحاني‌نيا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا، مدیر مرکز تخصصی امامت، امروز در مراسم هم‌اندیشی توسعه و ارتقای رشته‌های تخصصی حوزه با بیان این‌که حوزه علمیه در تخصصی‌سازی علوم گام‌های بلندی برداشته است، گفت: این مساله حاکی از پیشرفت و توفیق در مجموعه حوزه‌های علمیه است که باید به فال نیک گرفته شود.

وی با بیان این‌که نیازمند بازاندیشی در برخی روش ها هستیم، افزود: پاره‌ای از مشکلات و موانع را باید برطرف ساخت اما کندی در اصلاح شرایط موجود ممکن است آسیب‌های بسیاری به ظرفیت‌های حوزه وارد کند.

مدیر مرکز تخصصی امامت، با اشاره به محورهای تخصصی‌سازی رشته‌های حوزوی، مشروعت‌سازی و مشروعیت‌بخشی مراکز تخصصی، نوسازی مراکز و کارآمدسازی مراکز تخصصی را از محورهای سه گانه برشمرد.

وی افزود: انصاف در حوزه مشروعیت‌بخشی به مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه آن است که از بزرگان حوزه تا طلبگی نیازمند تبیین و فرهنگ‌سازی هستیم و اگر می‌بینیم در بین بدنه فضلا اقبالی نیست باید ریشه‌یابی کرده و نیازها را بیان کنیم.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا، نقش مدیریت حوزه در فرهنگ‌سازی را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر مدیریت حوزه در فرهنگ‌سازی تلاش کند، طلاب و فضلای حوزه نیز به دنبال آن خواهند آمد.

وی با اشاره به این‌که برخی مراحل تصویب رشته‌های تخصصی ضرورت ندارد، گفت: عدم تسهیل در تصویب رشته‌های تخصصی حوزه، بحرانی برای مدیران مراکز است که انرژی فراوانی را از آنان می‌گیرد و مسیر ادامه تحصیل نخبگان رشته‌های تخصصی را کور می‌کند.

مدیر مرکز تخصصی امامت با تأکید بر نقش اساتید و متون علمی در رشته‌های تخصصی، افزود: اساتید و متون علمی در متن رشته‌های تخصصی هستند و بسیاری از رشته‌های تخصصی از این دیدگاه در معرض آسیب بوده و نظام تعلیم و تعلم را با اختلال مواجه کرده‌اند.

وی با بیان این‌که برای توسعه دانش و تولید علم دو عنصر اصلی منابع و استاد، نیاز است، گفت: بحران مراکز تخصصی در این است که رشته جدیدی ایجاد شده و استادی با تلاش خود زحمت کشیده و به این درجه رسیده است اما استاد ممحض در رشته تخصصی نداریم.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا با اشاره به انتظارات مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه از مدیریت حوزه گفت: امکان واگذاری برخی فرایندهای حوزه علمیه وجود دارد اما نظام برنامه‌ریزی، کنترل و بازرسی‌های دقیق از جمله انتظارات مراکز تخصصی از مدیریت حوزه علمیه است.

مدیر مرکز تخصصی امامت، در پایان سخنان خود نسبت به تضعیف حوزه رقابت‌پذیری مراکز تخصصی هشدار داد و ابراز داشت: نباید بگذاریم رقابت و پویایی مراکز تخصصی از بین برود. /920/پ202/ص
ارسال نظرات