۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۱۰۳۸۱۹

انتشار سه اثر جدید از سوی انتشارات دارالحدیث

خبرگزاری رسا ـ «مثلث ایمان»، «موسوعة الإمام الحسین فی‌الکتاب و السنة» و «جرعه‌ای از زمزم عرفان» به تازگی از سوی انتشارات دارالحدیث منتشر شد.
زمزم عرفان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، «مثلث ایمان»، «موسوعة الإمام الحسین فی‌الکتاب و السنة» و «جرعه‌ای از زمزم عرفان» عنوان سه اثر جدیدی است که به تازگی از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شده است.

کتاب مثلث ایمان، الگوی ابعاد رابطه انسان با خدا

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: گزارشی که اینک پیش روی شماست، در حقیقت، حاصل کوشش های اولیه و مقدماتی نویسندگانی است که به شکلی بین رشته ای و با استفاده از روش تحقیق داده های مستند، طرحی جامع از لابه لای متون حدیثی معتبر و در دسترس برای توضیح روانشناختی رابطه انسان با خدا برآمده است.

این گزارش در سه بخش و هشت فصل تنظیم و ارائه شده است: بخش اول با عنوان «روان شناسی دین»، شامل سه فصل است، بخش دوم با عنوان «مثلث ایمان الگوی نظری رابطه با خدا»، به ارائه تفصیلی الگوی نظری سه بعدی رابطه انسان با خدا اختصاص یافته است.، بخش سوم با عنوان «سنجش مثلث ایمان» به موضوع سنجش الگوی نظری مورد اشاره، اختصاص یافته است.

چاپ اول کتاب «مثلث ایمان» الگوی ابعاد رابطه انسان با خدا تالیف محمد علی مظاهری، عباس پسندیده با همکاری منصوره سادات صادقی با شمارگان 1000 نسخه جلد نرم، در 249 صفحه و به قیمت 3000 تومان، به تازگی از سوی انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.

موسوعة الإمام الحسین فی‌الکتاب و السنة منتشر شد

چاپ اول موسوعة الإمام الحسین(ع) فی‌الکتاب و السنة، ترجمه دانشنامه امام‌حسین(ع) به زبان عربی در 9 جلد به تازگی از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث روانه بازار نشر شده است.

این کتاب حاصل 10 سال تلاش پژوهشگران پژوهشکده علوم و معارف حدیث است که نوزدهم آذرماه سال 88 در مؤسّسۀ علمی ـ فرهنگی دار الحدیث قم رونمایی شده بود.

«دانشنامه امام‌حسین(ع)»، ابعاد مختلف زندگی امام‌حسین(ع) را از ولادت تا شهادت با بهره‌گیری از قرآن و حدیث مورد بررسی قرار می‌دهد و افزون بر قرآن کریم و منابع و متون حدیثی و تاریخی، از بسیاری از تحقیقات جدید و پژوهش‌های نوین سود برده است.

«دانشنامه امام حسین(ع)»، در 15 بخش اصلی و 138 فصل، همراه با ترجمه فارسی تدوین شده است.

زندگانی امام حسین(ع)، 400 بیان و تحلیل دربارۀ موضوعات مرتبط، پاسخ به شبهات و نمایاندن تحریفات، همچنین ترسیم پنج نقشۀ ابتکاری خط سیر کاروان حسینی(ع)، از ویژگی‌های این دانشنامه است.

این مجموعه، 4191 نقل را دربر دارد و 15 بخش اصلی «دانشنامه امام حسین(ع)»، عبارت از زندگی خانوادۀ سیّد الشهدا(ع)، فضیلت‌ها و ویژگی‌های امام حسین(ع)، دلایل امامت امام حسین(ع) و فرزندانش، امام حسین(ع) پس از پیامبر اکرم(ص) تا شهادت پدر، امام حسین(ع) پس از شهادت پدر تا قیام عاشورا، خبر دادن پیشاپیش شهادت امام حسین(ع)، خروج امام حسین(ع) از مدینه تا رسیدن به کربلا، از رسیدن امام حسین(ع) به کربلا تا شهادت ایشان، وقایع پس از شهادت امام حسین(ع)، باز تاب شهادت امام حسین(ع) و فرجام کسانی که در کشتن او و یارانش نقش داشتند، عزاداری و گریه برای امام حسین(ع)، نمونه مرثیه‌هایی که در سوگ امام حسین(ع) و یارانش سروده شده‌ است، زیارت امام حسین(ع)، مزار امام حسین(ع)، و حکمت‌های رسیده از امام حسین(ع) است.

چاپ اول دانشنامه امام‌حسین(ع) به زبان عربی با نام «موسوعة الامام الحسین علیه السلام»، تالیف محمد محمدی ری شهری، همکاری سید محمود طباطبایی نژاد و سید روح الله طبایی، در 9 جلد و 3917 صفحه و شمارگان 1000 نسخه به تازگی از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث روانه بازار نشر شد. گفتنی است، چاپ چهارم دانشنامه امام حسین(ع) به دو زبان عربی و فارسی پیش‌تر منتشر شده بود.

جرعه‌ای از زمزم عرفان

کتاب جرعه‌ای از زمزم عرفان یادنامه حضرت آیت‌الله محمدتقی بهجت‌(ره)، تألیف محمد محمدی ری شهری از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث چاپ و روانه بازار شد.

مؤلف در مقدمه این کتاب، آورده است: کتاب زمزم عرفان که در بهار 1389، از این قلم منتشر گردید، اصلی ترین و آموزنده ترین ره نمودهای عبد صالح و فقیه عارف، حضرت آیت الله بهجت، را در خود داشت؛ رهنمودهایی که به یقین، برای همگان به ویژه نسل جوان حوزه و دانشگاه مفید و سازنده است. از این رو این کتاب، پس از انتشار مورد استقبال فراوان اهل نظر قرار گرفت؛ لیکن گستردگی حجم آن از یک سو و سنگینی هزینه های چاپ و نشر از سوی دیگر، سبب گردید که همه علاقه مندان نتوانند آن را تهیه نمایند.

بدین جهت بخش یکم و دوم زمزم عرفان که حاوی مطالب اصلی آن کتاب است در این گزیده و با نام جرعه ای از زمزم عرفان، تقدیم می گردند.

بخش اوّل به جمع‏بندی مهم‏ترین رهنمودهای آیة الله العظمی بهجت اختصاص دارد.

در این بخش افزون بر ارائه تحلیلی کوتاه و افزودن برخی آیات و روایات متناسب با موضوع، بخشی از ره‏نمودهی ایشان که در کتاب‏هی دیگر نقل شده‏اند و مکمّل یادداشت‏هی مؤلف است آمده است.

مطالب این بخش در ده فصل با این عناوین قرآن، حدیث، فقه و اصول، ارزش‏های اخلاقی و عملی، فلسفه و عرفان، کشف و کرامات، حج و سرپرستی حجّاج، امام خمینی و انقلاب اسلامی، سیاست و رهنمودهای ویژه ‌تنظیم شده است.

بخش دوم، گفت‌وگو با فرزند حضرت آیت‌الله بهجت‌(ره)، حجت‌الاسلام علی بهجت، درباره پدر بزرگوارش صورت گرفته است.

مؤلف در مقدمه می‌نویسد: شخصاً از رهنمودهای ایشان، بسیار بهره برده‏ام و اکنون نیز بهره مى‏برم و بدین جهت، بیش از دیگر اساتید و ذوی الحقوق، به یاد آن بزرگوار هستم. همچنین مؤلف امید دارد تا علاقه‏مندان به این مباحث، بتوانند با بهره‏گیری از این کتاب خود را به آن الگوی کامل نزدیک کنند و زمینه را بری تداوم انقلاب اسلامی تا ظهور حضرت امام مهدی ـ عجل الله فرجه ـ فراهم سازند.

کتاب جرعه‌ای از زمزم عرفان گزیده یادنامه فقیه عارف حضرت آیت‌الله محمد تقی بهجت(ره)، است که به تازگی با شمارگان 2000 نسخه جلد نرم و بهای 3800 تومان از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شده است. /920/ن602/ع

ارسال نظرات