۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۸
کد خبر: ۱۰۳۸۲۴
حجت الاسلام محدثی:

برپایی حکومت دینی وفاداری به اهداف رسالت است

خبرگزاری رسا ـ یک پزوهشگر حوزوی گفت: در فلسفه سیاسی اسلام، برای تداوم خط رسالت، مسأله امامت و وصایت پیش بینی شده است و این شکل از حکومت، وفاداری به اهداف رسالت به شمار می رود.
حجت الاسلام جواد محدثي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جواد محدثی، از اساتید وپژوهشگران حوزه علمیه قم عصر امروز در سومین روز از سلسه نشست های تخصصی فاطمه شناسی در جوار حرم مطهر رضوی اظهار داشت: از نکات برجسته در حیات سیاسی اجتماعی حضرت فاطمه(س)، مسأله ولایت و حکومت است.

وی افزود: این مسأله در منظومه فکری حضرت، جایگاه خاصی داشته و در بعد عملی هم حساسیت ایشان را نسبت بدان شاهد هستیم.
حجت الاسلام محدثی تصریح کرد: نقش ولایت و رهبری در جامعه به عنوان محور وفاق بسیار مهم است؛ اگر حاکمیت دین حق برجامعه حاکم باشد هم عدالت حاکم می شود هم دین اجرا و هم مردم محور وفاقی پاک و عادل و مطمئن پیدا می کنند لذا در فلسفه سیاسی اسلام، برای تداوم خط رسالت، مسأله امامت و وصایت پیش بینی شده است و این شکل از حکومت، وفاداری به اهداف رسالت به شمار می رود.

وی ابراز داشت: اگر بنا بر این است که اهداف رسالت بعد از رسول خدا(ص) تداوم داشته و جامعه سیر قهقرایی طی نکرده و وضع افکار و فرهنگ و رفتار به دوره جاهلی برنگردد می بایست کسانی در منصب خلافت و جانشینی حکومت قرارگیرند که وفادارترین افراد به آرمان های پیامبر اکرم(ص) و آگاه ترین افراد به محتوا و جوهره دین باشند.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه فلسفه امامت، نظام بخشی به ملت (آیین) است گفت: حساسیت نشان دادن به این مساله عمده، نشانه بینش سیاسی خوبی است که در زندگی حضرت فاطمه(س) مشهود است. ایشان برای تحقق این مهم، بسیار کار و صحبت کرد، عکس العمل نشان داد، انتقاد کرد و موضع گرفت و جانش را نیز در همین راه نهاد.

وی، امام را اتحادبخش همه گرایشات دینی دانست و ادامه داد: در خطبه فدکیه، حضرت زهرا(س)، اطاعت از امامت را در ردیف فرایض و واجبات بیان کرده و اختلافات مذهبی را ناشی از عدم تبعیت از امامت می دانند.

حجت الاسلام محدثی با اشاره به اینکه فدک در دیدگاه امامت، نماد حاکمیت و ولایت است ابراز داشت: تصرف عدوانی فدک، ظاهرا نوعی فشار اقتصادی به اهل بیت(ع) و خط امامت بود و اعتراض حضرت زهرا(س) به غصب آن با استدلال های قرآنی در تاریخ به عنوان یک گام افشاگرانه سیاسی همچنان باقی ماند.


این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: مواضع حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)، گویای این است که نمی خواهند جریان حاکم را که انحرافی و ناحق است بپذیرند و در صدد اثبات ناروا بودن سلطه دیگران بر امت اسلام هستند.

وی با بیان اینکه وصیت نامه حضرت زهرا(س) نیز بار سیاسی دارد افزود: عدم جواز حضور ظالمان به حق حضرت زهرا(س) در تشییع جنازه ایشان، کیفرخواستی ابدی علیه کسانی است که به حضرت ظلم کردند.

گفتنی است آخرین جلسه از سلسله نشست های تخصصی فاطمه شناسی، فردا چهاردهم اردیبهشت با حضور حجت الاسلام آقایی ساعت 17 در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد./930/پ202/ع

ارسال نظرات